Återskapa enskilda kartfiler ur GMAPSUPP.img filen mm

Detta ryska program (som är på engelska)

http://www.geocities.com/swan_gps/gpsdaemon.html

Låter en "sörpla" tillbaka en nedladdad GMAPSUPP.img fil från en GPS via USB eller seriell comport. Filen kan också tas från PC eller kortläsare.

Man gör först en lista och väljer sedan vilka filer som ska extraheras. De hamnar i en folder man valt.
På så vis kan man återskapa de ursprungliga kartfilerna man skickade ned i GPSmottagaren. Kan vara bra att ha om man experimenterar mycket. Det kan också vara praktiskt att se vilka filer som ingår i en GMAPSUPPfil som ligger i datorn någonstans. Då räcker det med att lista filerna.

Ladda ned programmet i länken nederst på sidan (242 Kb).

Vidare kan man från dosfönster köra "gpsdaemon.exe /e" och då få upp programmet i "expertläge". Då kan man kommunicera med sin GPS med garminprotokoll (försiktighet!) skicka HEXsträngar och få svar. Unit ID kan också plockas fram.

Ur What's new:

POIfiler kan också extraheras.¨

Enskilda kartfiler större än 10 MB kan ställa till problem.

Trots sörplandet så ligger den ursprungliga filen kvar i GPSen:)

Texten i versaler varnar för att fnula i expertläge om man inte vet vad man gör - samt att detta sker på egen risk.

Det finns en sskd betaversion för 276C för den har lite egna prookollhyss för sig.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-10 kl 22:27]
 
Då borde det vara möjligt att läsa ett garmin orginal kort och göra en kopia på efter som det inte behöver något serie nummer...
 
Möjligen. Men filerna som laddats ned kan vara låsta på något sätt i alla fall, åtminstone så att de inte går att köra i andra applikationer. Inget serienummer i GPSmottagaren kanske men det kan kanske finnas skrivskyddad och låst info på kortet så att det ersätter mottagarens serienummer. Kortet skulle därmed inte gå att duplicera, ej heller skulle extraherade filer kunna köras i annan applikation.
 
Oki.
Jag har inget förproggat bluechart kort att testa på, men det finns säkert någon här som kan testa och ge oss ett svar på denna frågan.
 
De kartor som Garmin levererar färdigladdade på ett kort, har en upplåsningskod, som är knuten till kortets interna nummer, enligt någon hemlig algoritm. Förmodligen samma som annars används för att generera koder gentemot deras GPS-mottagares interna nummer.

Det finns 8*10^38 möjliga koder, så det är bara att prova sig fram! :)

Notera att detta är inget jag har testat, utan vad de berättade för mig, på Garmin.

Anders
 
Tänk om det kunde läggas ned lika mycket energi på teknikutveckling som på att snålfuska... Då kanske det skulle gå bättre för Sverige.
 
Det gick bra att extrahera MG-filer ur en GMAPSUPP.IMG fil från kort och sedan installera dem med IMG2GPS över USB till en GPS utan kort (76CS).
[Ändrat av jonasolof 2006-04-12 kl 17:21]
 
IMG2GPS har ett problem i det att man kan bara ladda in låsta filer från ett mapset åt gången, eftrersom bara en kod åt gången kan skrivas in. Tänkte då som så att gör jag två GMAPSUPP, vardera upplåsta med rätt kod, så kan jag sedan splittra upp dessa med GPSdaemon och därefter lägga in allihopa med IMG2GPS. Men det fungerade inte:(

Kartorna är låsta, trots att var GMAPSUPP fil för sig fungerar.

Synd, innebär att jag fortfarande inte kan ladda in transparanta kartor plus låsta kartfiler från två eller flera regioner.

Återstår att göra den transparanta kartan till egen Mapsourceprodukt.