Åsnes Nansen Walking eller Combi Combat???

Jag ska främst gå på skidorna, inte åka mycket nedför, även om det kommer att hända. Kommer att röra mig i varierad, ibland mycket kuperad eller besvärlig terräng, men till största delen på lågfjäll. Dvs. turer som startar nere i någon dal för att gå upp på fjället, där jag kommer att gå på skrå en hel del och naturligtvis ibland göra en del nerfarter. Snödjupet kommer att variera, men jag räknar med att kunna klara av stora mänder nysnö och ibland en packning på ca 25 kg.

Vilka skidor rekomenderar ni? Har även tittat på Fischers Europa 109 Tour och Fischer Outtabound Wax. Med andra ord är jag ute efter en bärig (bred skida)med hel stålkant.

Funderar som sagt att välja ett par Åsnes och då med deras korta stighudar som visas bla på sportsnet.no
Är det någon som har erfarenhet av dessa korta stighudar. De är ganska smala, vill minnas att de är 35 mm, räcker det för att ta sig uppför en kraftig branti svårt före? Har de grepp nog för att gå på skrå?

Nästa problem blir val av bindning...Men det tar jag i så fall upp i en annan tråd och valet av känga går samma öde till mötes.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
KatrinB Åsnes Lillehammer? Telemark 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...