Arcteryx New Bora 80/90 versus KM Mjölner 80/100

Planeras införskaffa rygga av det ena eller andra slaget. Vet att KM har en uppdaterad version av Mjölner på gång. Vill absolut avvakta tills den finns i handeln. Mjölner har ju fått sämre betyg här än Boran, men skulle vilja få synpunkter från er, ärade damer och herrar här, vid en direkt jämförelse av de två. Det kanske är som att jämföra äpplen och päron? Vill ändå få initierade svar på vilken säck jag bör välja och vilka fördelar den ena skulle ha jämfört med den andra och vice versa. Användningsområden: vandring i fjäll och skog året om. I och för sig är jag väl intresserad av tips på andra säckar också, men då ska det vara från någon som använt någon av de nämnda, helst båda, och således har en reell erfarenhet i bagaget. Tackar på förhand!
 
Bergans Alpenist.

Halloj.

Jag körde med KM's Mjölner 100 fram till förra året då jag till slut tröttnade på den. Nu har jag inte sett den nya varianten, men den gamla hade ett stort fel och det var ett på tok för tillkrånglat bärsystem. Det var remmar både kors och tvärs, rygglängd som var inställningsbar medans man gick och givetvis höftbältet upphängt i en pivot-punkt. Visst är det en bekväm säck när allt är perfekt inställt och packningen optimalt viktsfördelad, men om man slarvade det allra minsta fick säcken ofta en jobbig snedställning på ryggen.

Så när jag bestämde mig för att köpa en ny säck fick det bli något annat än KM. De säckar som jag initiellt var mest inresserad av var Arcteryx Bora och Bergans Alpenist. Efter att ha knallat omkring inne i olika friluftsbutiker med 30-40 kg i bägge säckarna var det i alla fall för min del ett enkelt val. Bergans bärsystem passar dels min kropp klart bäst och dessutom är det mycket stabilare än Arcteryx dito som enligt min åsikt är på tok för mjukt. Så valet föll på Bergans rygga och det är ett val som jag är mycket nöjd med. Nu kan jag naturligtvis inte med säkerhet uttala mig om Arcteryx säcken, men min nya Bergans säck är i alla fall mycket bättre än KM's Mjölner.

/ Stefan
 
Är det Alpinist I du har? Så undrar jag hur lång du är, även om så klart rygglängden kan variera från person till person. Jag har en New Bora 50 som jag är mycket nöjd med. Skulle eventuellt vilja ha en "renare" säck nu. Det är väl som så med detta ändå att man bör prova några olika säckar med tung last och jämföra.
 
fnöskticko; sa:
Jag har en New Bora 50 som jag är mycket nöjd med. Skulle eventuellt vilja ha en "renare" säck nu. Det är väl som så med detta ändå att man bör prova några olika säckar med tung last och jämföra.

Efter att ha använt ramsäck i alla år köpte jag en New Bora 80 förra året. Det jag uppskattar allra mest är komforten mot rygg och axlar. De bra vitsorden för Bora är i stort sett berättigade. Boran är å andra sidan inte direkt avskalad utan full med finesser (väldimensionerade dessutom) som givetvis drar upp vikten.

Gillar man Arcteryxsäckarna är deras nya Naos 70 intressant då den är mer avskalad. Ok, 2,3kg är inte UL, men den är i alla fall komfortabel. Jag vet faktiskt inte vilken jag skulle ha valt idag. Naos för att den är lättare (ren) eller Bora för att den är något mer mångsidig.

Eftersom du redan har Bora 50 så har du säkert redan bildat dig en uppfattning kring säcktypen. Vidare håller jag helt med om att man måste testa ut passform/känsla med full vikt. Man får en ganska bra känsla då man jämför i butik. Gäller ju förstås att de har de intressanta säcktyperna i samma affär...
 
Re: Bergans Alpenist.

undvall; sa:
Halloj.

dessutom är det mycket stabilare än Arcteryx dito som enligt min åsikt är på tok för mjukt.
/ Stefan

Bora 80 är för mjuk om man går med mer än 30kg och är den inte säcken fullpackad är den ännu mjukare. Den viker sig strax ovanför avbärarbältet. Dock är den fantasktiskt bekväm vid vikter <25 kg och full packad.
 
Hej igen.

Ja det är en Apenist 1 som jag har och jag är runt 185 cm lång, dvs precis i gränslandet då Bergans själva anser att man ska byta från Viking till Alpenist (det är samma säck men med olika rygglängd). Fast då har jag ganska lång rygg för min längd så att säga.

Sen är det naturligtvis helt sant att fördelarna med Bergans rejäla bärsystem blir mindre och mindre ju lättare packningen blir. Någonstans runt 15 - 20 kg och nedåt är det tveksamt vilken säck som jag skulle föredra, Bergans eller KM (eller Arcteryx - men den har jag som sagt var inte provat på riktigt). Bergans säckar är ju trots allt ganska tunga. Men eftersom jag oftast startar mina turer en bra bit över 20 kg var valet för min del ganska lätt, dessutom gillar jag rejäla lösningar som jag känner att jag kan lita på även om det kostar en del i vikt.

/ Stefan
 
Har faktiskt lurat på Naos 70. Fördel: ren, avskalad. Nackdelar: inte så stor som behovet. Arcteryx original sidofickor passar inte, om man vill utöka volymen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.