Arctery'x Beta och Alpha - skillnad?

Hej!
Det kanske har redan skrivits om detta men jag hittade inget.

Vilken typ av jacka är mest praktisk att använda.

Beta har dragkedjor (där man kan ha vantar osv) längre från varandra vid sidorna.
http://www.addnature.com/461058.html

Alpha har dragkedjor (där man kan ha vantar osv) nära varandra.
http://www.addnature.com/arcteryx-alpha-sv-jacket-men-odysseus-532224.html

Min fråga vilken av dom är mest praktisk att använda när man har 75-100 liter ryggsäck på sig. Vilken av dom är lättast att komma åt fickorna.

Tacksam för hjälp innan jag väljer en och köper.
 
Hej

Jag kollade en hel del innan jag köpte min Alpha FL.

Alpha-serien är mer smal än Beta-serien. Alpha FL är egentligen gjord för klättrare så den är kortare där fram.

För mig var det passformen som fällde avgörandet. Jag ville inte ha en så bylsig jacka. Beror ju lite på kroppsform också.

Beta som jag jämförde med var lite tyngre och hade 2 fickor. Samt helt rak midja. Tror det skiljer lite på huvan också.

Arcteryx hemsida är riktigt bra och deras kundtjänst superbra. Sen kan väl nämnas att Alpha FL var inte det lättaste att hitta i butik men jag var på semester i London och där låg deras flaggskeppsbutik med typ alla modeller.

Ett tips är att prova exakt de modellerna du är intresserad av. Jag trodde nog jag skulle vara en Medium (som så mycket annat) men slutade med att jag köpte en Small.

Alpha FL
- Tillräckligt stryktålig
- Lätt
- Packas ner i medföljande påse och tar då väldigt liten plats
- Väldigt bra luva
- Bara en ficka - inte ett problem för mig men värt att veta
- Andas sjukt bra (Detta var något jag oroade mig för - att den skulle bli för tät)

Har även haft andra Arcteryx Jackor - bla Gamma MX. Superjacka men inte min passform för den var för "boxig" men annars bra.

Hoppas detta hjälper dig lite!
 
I min värld är napoleonfickor (d.v.s. Alpha) det enda rimliga.

Man kan se in i fickan. Man kommer åt utan att trycka armbågen bakåt/utåt jättelångt. Man får mindre problem med att axelremmarna på ryggsäcken kommer i vägen för fickan.

Jag har ännu inte kommit på några fördelar med den andra typen av fickor, men med tanke på hur vanliga de är så måste det väl rimligen finnas några.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.