Arbeta med att märka vandringsleder?

Jag träffade nyligen utomlands en man som hade som jobb att märka vandringsleder. Med tanke på att jag ofta haft problem med att se märkningen på de leder jag vandrat längs i Sverige känns det som om det borde finnas behov för sådant arbete även här. Jag är osäker på vart man ska skriva för att ansöka om jobb bara. Har ni några förslag om vilka jag bör kontakta? Någon som kanske gjort sånt här själv eller vet lite om hur det fungerar?

Finns det liknande jobb? Struntar i lönen. 20:- timmen duger gott och väl.
 
Du kan ju gå in på bohusleden hemsida och kolla runt vilka kommuner som ansvarar för dom olika sträckningarna.

På västkusten har du ju Soteleden och Kuststigen också.
Soteleden har lite felaktigheter i lanmäterikartorna.

Soteleden
Har letat efter vindskydd på golfbanor med gubbar i randiga slipsar och rutiga brallor sittandes i golfbilar - det var golffbana istället för skogsglänta med vindskydd - var lite kul - Stockholmare typ
Snacka med folk också och dom berättade att han som haft hand om det gått bort så den leden kan ju vara något att tugga i.

Haha dom kan ju inte pynta för låga löner men du kan la göra nån deal och lägga in en offert.
 
Låglandsleder i Sverige sköts ofta av någon lokal förening såsom en idrottsförening, scoutkår, friluftsfrämjandeavdelning eller liknande mot en ersättning från den som rår om leden, exempelvis kommunen, länsstyrelsen, någon form av stiftelse eller liknande. Skötseln sker då ofta ideelt och pengarna används i föreningens verksamhet.

Runt större orter förekommer det säkert att kommunens park och idrottsavdelning eller liknande sköter en del leder som ligger i anslutning till frilufts och idrottsanläggningar som kommunen rår om.

Lederna i fjällen har jag sämre koll på. Jag var för länge sedan uppe i Abiskofjällen med ett gäng scouter och arbetade med reservatsgränser och leder där för länsstyrelsen. Jag tror inte vi fick något betalt, men vi hade kul.
Tyngre underhåll, byggnadsarbeten, ruskning av vinterleder, utkörning av ved m.m. brukar skötas av lokala företag inom bygg och terrängtransportsbranchen. Samma sak med den friluftsinfrastruktur som finns i skärgårdarna såsom dass, soptunnor m.m., ofta är det lokala diversearbetare som sköter dessa mot ersättning från exempelvis skärgårsstiftelsen.

Så vill du bara ut och jobba med leder där du bor, kolla vilka som sköter de lokala lederna där. De blir säkert glada för hjälp, men räkna inte med att få betalt.

Annars, alla som har hand om leder har ju folk som kanske inte handgripligen gör så stora jobb, men som administrerar och beställer underhåll, handleder eventuella frivilliga osv. Det kanske är de lättaste jobben att komma in i utifrån. De här lokala fixarna jag nämnde ovan är ju oftast enmans eller familjeföretag, så där är det nog svårt att bara söka ett jobb.
 
För t ex Sörmlandsleden ansvarar "Föreningen Sörmlandsleden", www.sormlandsleden.se , som har etapp- och regionansvariga som helt idéellt sköter om varsin del av leden.

Lederna i fjällen (och i den mån det förekommer även i nationalparker utanför fjällvärden) har resp länsstyrelse ansvar för, vanligen genom sin naturvårds- eller fjällenhet. Som stugvärd har jag vid flera tillfällen haft besök av länsstyrelsens naturbevakare och tillfälligt anställda som renoverat spänger, röjt sly eller bättrat på ledmarkeringar.

/Thor
 
Generellt bedrivs naturvård i Sverige av arbetslösa som skänks bort till Skogsstyrelsen. En del av dessa pysslar med underhållning av leder. Dock skiter AF fullständigt i naturvård, de vill bara placera ut arbetslösa och skiter i vad deras beslut får för konsekvenser. Inte sällan leder det till kaos och ineffektiv arbete.

Men i vilket fall som helst: gå till AF och be dem skicka dig till Skogsstyrelsen. Sen på intervjun säger du att du vill rita ringar och prickar på träd. Få se hur det går.
 
Generellt bedrivs naturvård i Sverige av arbetslösa som skänks bort till Skogsstyrelsen. En del av dessa pysslar med underhållning av leder. Dock skiter AF fullständigt i naturvård, de vill bara placera ut arbetslösa och skiter i vad deras beslut får för konsekvenser. Inte sällan leder det till kaos och ineffektiv arbete.

Men i vilket fall som helst: gå till AF och be dem skicka dig till Skogsstyrelsen. Sen på intervjun säger du att du vill rita ringar och prickar på träd. Få se hur det går.

"Om du är intresserad och vill veta mer om arbetslagen nära dig, kan du kontakta Skogsstyrelsen på din ort.

Ring vår växel, telefon 036-35 93 00."

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndig...t-arbetslag-fran-Skogsstyrelsen-ute-i-skogen/
 
Naturvård som skogsstyrelsen utför är inte alltid synonymt med ledmarkeringar och kulturmiljövårdande insatser. Skogstyrelsen finansierar ofta dessa genom s.k. Nokåsbidrag. Bidragsmottagarna är ofta kommuner och större markägare.

Med det sagt, så råder jag dig att fråga skogstyrelsen om de har finansierat något projekt i närheten där du bor eller där du vill arbeta.

Sedan finns bidragssatsningen LONA som är ett statsbidrag från naturvårdsverket. Det är vanligare att vandringsledsprojekt finansieras genom detta statsbidrag, då bidragsformen löper under fem år. Här är också bidragsmottagarna och utförare kommuner och större markägare.

Sammanfattningsvis, kolla med Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket vilka projekt de finansierat, och sök sedan upp dem som får bidraget för att fråga om arbetstillfällen.
 
Allt är möjligt i Sverige nu mer.

En jag känner arbetar med det du beskriver. Tjänsten är hos en kommun
i södra Östergötland och finansieras med "nystartsjobb" eller liknande.

Den mannen trivs enormt bra med sitt jobb...
 
Min pappa har ansvar för markering, röjning, att fylla på ved vid grillplatser mm längs Upplandsleden i två kommuner. Han har målat reservat-markeringar tidigare (och gör det fortfarande då och då) och på så sätt fått kontakt med rätt personer inom kommun och inte minst Upplandsstiftelsen som står bakom leden.
Han jobbar inte med leden många dagar/säsong, men det är ett jobb han trivs med och är stolt över. Han gör lite alla möjliga jobb utöver sitt eget skogsbruk och fakturerar för det jobb han gör på leden.

Nyfiken på hur det gått för dig. Har du fått några svar? Vilken typ av med är du främst intresserad av? Vill du bara röra dig i skog och mark kan ju reservat-markering kanske också vara nåt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Windstalker Vandringsleder norrut Vandringsleder 5
Danielv Kynnefjäll - lämpliga vandringsleder Vandringsleder 5
elgen88 Rullstolsanpassade vandringsleder Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
seobserver Samling Svenska vandringsleder Vandringsleder 3
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
flippis Vandringsleder i Alperna Vandringsleder 3
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JessicaB Vandringsleder Vandringsleder 12
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Ändreas Vandringsleder med guide Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Arvidsjaur Vandringsleder Arvidsjaur Vandringsleder 3
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
musse592 Vandringsleder på Island? Vandringsleder 1
CarlHedman Bra vandringsleder i Västmanland? Vandringsleder 10
The_Lost_Cyclist Cykla svenska vandringsleder - går det? Vandringsleder 11
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
bojjan vandringsleder för den kräsne Vandringsleder 17
Ankan79 Sveriges topp 10 vandringsleder på plätten? Vandringsleder 13
Jacob P. Vandringsleder i Vättlefjäll Vandringsleder 6
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
vandrarenDaniel Vandringsleder i Östergötland Vandringsleder 7
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Esvard vandringsleder Vandringsleder 5
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
goblion Vandringsleder i småland Vandringsleder 5
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
avslutad_230717 Vandringsleder Gävle-Söderhamn Vandringsleder 1
Glännman Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland Vandringsleder 16
awarnqvist Vandringsleder i Finland Vandringsleder 1
Joel_P Tips på vandringsleder Vandringsleder 3
luffen Vandringsleder Vandringsleder 4
Amoo Vandringsleder i Norrbotten ? Vandringsleder 12
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
svenssonhanna Tips på fina vandringsleder i Dalsland? Vandringsleder 4
Zer Digitaliserade vandringsleder Vandringsleder 1
ajn Markering vandringsleder Vandringsleder 1
Sjöbacken Behöver tips om vandringsleder i Badgastein Vandringsleder 4
MagnusJ Vandringsleder i Småland? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.