Apropå sovsäckar

Jag tänkte köpa mig en sovsäck.
Jag tänkte köpa en Haglöfs Outdoor #5.
Men jag är osäker på vilken storlek jag ska ha.
När jag kollade i affären så hittade jag både medium och large, på medium-säcken stod det >190 cm tror jag. Den borde passa mig efter som jag bara är ca 170 cm. Men expediten sa att den brukade kallas "damstorleken".
Att det också hade att göra med axelbredd att göra.
Så jag undrar om man ska satsa på en medium eller large, min axelbredd är väl inte så märkvärdig, men jag kan tänka mig att jag är bredare än den genomsnittlige kvinnan över axlarna.

Har någon erfarenhet av denna säck och dess storleksskillnader?

Tack på förhand!
 
Dam < 190

Hejsan,

Det är en djungel. Inom dessa brancher verkar inte 1l va riktigt 1l och 1cm är visst aldrig 1cm, inte så som vanligt folk tänker i alla fall. Hur många damer är 190? Jaja, hade tänkt satsa på en small då det känns logiskt med tanke på min längd men då får man väl höra att det är en junior säck så tack för tipset!

Men: Man måste väl få testa?!?! Hoppa ur skorna o i sovsäcken! Eller köp på öppet köp o känn efter hemma!

Slår ett slag för "prova-på"-generationen!

Lycka till
/IMO
 
Outdoor?

Outback säckarna finns i (S) (M) och (L).Jag är 186cm och ryms bra i en mediumsäck.Skulle nästan tro att du går i en small.Be att få prova i en affär.
 
Prova!

Jag tycker att du ska prova för att se vad som passar dig. Om du inte får prova så får du väl gå till en annan affär...

Själv brukar jag alltid bli fundersam när jag kollar in storlekar. De flesta tillverkare brukar ha åtminstone två storlekar där "gränsen" ligger någonstans mellan 180 och 185cm och jag själv är 185cm lång. Efter att ha provat skapligt mycket sovsäckar har jag lärt mig att dessa storleksangivelser är bland de minst pålitliga i hela friliuftsbranschen... ;-/
Jag har provat sovsäckar sovsäckar med ligglängd på 180cm (Mountain Equipment), 182cm (Marmot), 185cm (Mountain Equipment) som är minst lika långa som sovsäckar med ligglängder på 190-195cm från andra tillverkare, t.ex. Ajungilak och Haglöfs. Till råga på allt så finns det en del tillverkare som mäter säckarna utvändigt. Även om sådana uppgifter kan vara halvbra när man ska välja liggunderlag så är de ganska otillräckliga när man ska bedöma om säcken är lagom stor invändigt...
Ifall någon undrar så kan jag tala om att 180cm ME resp. 182cm Marmot funkar utmärkt för mig även när jag sträcker på mig. :)
/Fredrik, som ska köpa ett par Marmotsäckar vad det lider :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fedor Sovsäckar!! Fjällvandring 11
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Puttri Dubbla sovsäckar... Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.