Användning av yxan i södra Sverige

Hej,

Jag är dansk, så jag hoppas ni kommer att bära med min dåliga svenska och okunskap om reglerna för att vara i naturen i Sverige.

Jag ser många skriver om sin favorit yxa. Det finns också inlägg om hur man bäst kan använda yxa för klyvning av trä och hur man tänder eldar.

Men när jag läste om allemansrätten, kan jag se att det bara är tillåtet att ta grenar, kvistar och kottar, som ligger på marken. Jag har inte en enda gång ta från döda träd på marken. Så, varför är det heads intressant att ta med en yxa i Sverige. Man kan i relaliteren inte använda den till något. Och du kan inte riktigt tända en eld ordentligt.

Är det något jag har missförstått?


Bästa hälsningar

Kristian Sørensen
 
Jag är ingen expert på det här området men förnuftet säger mig att döda grenar, kvistar och liknande får användas så länge de ligger på marken? Vill man däremot köra på grövre bitar på rotade träd (döda) så bör man kanske fråga ägaren?

~Paul~
 
Du har helt rätt! Utan egen mark eller om man inte är bekant med någon snäll markägare kan yxan vara tämligen meningslös att bära med sig. Man får inte hugga i träd i skogen, varken levande eller döda! Det går utmärkt att elda med grenar och ris från marken vid torr väderlek.

Vid många rastplatser utmed vandringsleder och friluftsområden brukar det läggas ut ved som besökarna får använda. I bland kluven ibland okluven. Tyvärr finns det inte alltid yxor vid platsen att klyva veden med. Ibland läggs det inte ut någon yxa och ibland får den fötter. Då kan det vara bra att ha med en egen yxa.
Vintertid är det lätt att ta med sig egen ved på pulka, den kan också behöva klyvas ytterligare.

Men som sagt, det finns de som får lov eller har egen mark att gå loss på yxan med. Många köper/ tar ut ved för uppvärmning av sin bostad. Den behöver också huggas och klyvas. För dem kan en yxdiskussion vara intressant!
 
Nej, du har inte missförstått något. Ev kan man använda den vid de platser man gjort i ordning för övernattning och lagt ut ved, som man ev kan behöva klyva ytterligare.

All annan användning får ske på egen mark, eller med markägarens tillstånd.
 
Open eld eller vedkök

Tack för bra och snabba svar!

Så det var som jag föreställt mig. Det kan fortfarande - men inte ofta - vettigt att ha en yxa, men mest bara för att förbereda platser med ved.

Då kan jag också förstå varför bushcraft inte är lika synlig i Sverige jämfört med Storbritannien. Och jag kan se fördelarna med en vedkök eftersom den kan användas med mycket mindre ved än en verklig brand.
 
Yxa

använder jag i stort sett enbart i närheten av hus där jag eldar kamin eller liknande med ved. Ved torkar betydligt bättre när den är kluven och tändved bör vara klen för att ha ökad yta per volym vilket gör tändandet av elden snabbare och enklare. Alltså är yxklyvning av veden något man gärna gör långt innan man eldar.

Vid t ex STFs stugor levereras veden ofta i meterlängder okluven eller grovkluven. Där förväntas gästerna göra i ordning ved motsvarande den egna förbrukningen så att kommande gäster lättare skall kunna värma upp inomhus.

Om man har basläger med tält med kamin t ex scoutläger så är det förstås vettigt med en del vedhantering i anslutning till lägerplatsen och där ingår såg och yxa i basutrustningen. Scouter tar ofta slanor på plats men förstås efter tillstånd från markägare och inte i naturreservat och liknande.

Thure
 
Grenar på marken kan ju vara så pass grova som 6-8 cm i diameter (ex. grenar som blåser loss från en stor tall). En sån pinne slänger man inte gärna direkt på elden, särskilt inte om man vill ha en liten varm kaffekokningseld. Då vill man ju klyva den i mindre bitar.
 
En yxa i norr

Rubriken är intressant. Användning av yxan i södra Sverige.
Allemansrätten gäller hela landet men jag tror att kravet på aktsamt friluftsliv är betydligt större i landets södra och tätt befolkade delar. Jag har insett vilken stor skillnad det är mellan norr och syd. Det som betraktas som lätt och naturligt i norr kan bli mer komplicerat i tätortsnära skogar i syd. Det är många som ska samsas på liten yta och då ställs det hårdare krav på aktsamhet. Ett mindre vindfälle som ännu inte blivit till låga skulle nog kunna brukas djupt inne i en skog i norr utan att det skulle störa nämnvärt. Samma sak i syd skulle vara provocerande och tyda på oaktsamhet och inte visad hänsyn. Principiellt är det nog samma sak men ändå så skiljer förutsättningarna markant. I den stora och täta skogen med stort röjningsbehov är det nog ingen större försyndelse att använda en yxa eller såg till vedartade döda växter, större än en pinne. Givetvis alltid med största respekt och hänsyn till omgivning och situation. Allemansrättens skyldigheter ligger som grund och ska respekteras.
 
Yxan åker alltid med i ryggan!

Tjena!

Man kan finna väldigt grova,döda grenar på marken. Givet är yxan då ett fantastiskt redskap att ha med o bruka. Jag bor i Skåne o yxan är alltid med på mina turer.

Med vänlig hälsning, Nicklas L
 
Hej!

Jag bor i Stockholm och när jag går ut i skogarna i närheten med tanken att eventuellt göra upp eld åker yxan alltid med. Att ersätta den med en stor kniv verkar ineffektivt, men jag har å andra sidan inga dylika machetes, ej heller såg. Jag hittar nästan alltid grenar på marken som duger att yxas till för att få ihop till en schysst brasa.
 
Jag är ingen expert på det här området men förnuftet säger mig att döda grenar, kvistar och liknande får användas så länge de ligger på marken? Vill man däremot köra på grövre bitar på rotade träd (döda) så bör man kanske fråga ägaren?

~Paul~

Har tyvärr mer än en gång sett hur torkved stulits för att fixa till nyingar på annans mark. Det är långt utanför vad man får göra.

Alla de som missbrukar allemansrätten gräver i en grop för oss alla.
Här nere i Götaland är trycket på vissa skogsområden mycket högt och många hävdar att allemansrätten ger dem rätt, vilket det inte har utan tar.
Sen är det ju märkligt att utländska äventyrsföretag uppmanas av turistorganisationer medan markägaren mest får se på de sorgliga resterna, när han väl får reda på att det varit och att gästerna åkt hem utan att städa efter sig..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.