Annecy eller Chambery?

Hej alla bums,

Jag har precis blivit "fri från arbete" och tänkte att jag skulle göra något jag kul av det!

Jag kan inte franska och är halvdan på skidor men vill bli bra! Så, jag tänkte att det här är ett ypperligt tillfälle att lära sig både franska och pumpa puder!

Frågan är: Vart ska jag åka? Har hittat kurser i franska i Aneecy och Chambery, vilket skulle ni rekommendera? Vilken ort har backar närmast? Eller är det någon som känner till någon skola på någon annan ort som är studiemedelsberättigat? Chamonix tex!
Finns det kurser som inte kostar skjortan som inte är studiemedelsberättigade är jag intresserad av det oxå!

Vill även veta hur klättringen är på dessa orter.

Tacksam för alla svar jag kan få.



//Jes
[Ändrat av jenie 2001-12-05 kl 20:27]
 
Annecy

Var i Annecy våren '95 och kan lätt rekomendera det om det är kul du vill ha... Franskan kom väl i skymundan då det är alldeles för många svenskar o norrmän där. Chamonix ligger ett par timmar bort och de lite mer söder liggande orterna Val D'Isere, Les Arcs etc ligger kanske 3 tim bort. Fanns en ort in på knuten c:a 30 min bort men åkte aldrig där. Skolan arrangerade skidturer varje helg och många klasser hade schemafritt en vardag i veckan oxå så tid att åka fanns det gott om...
 
Grenoble?

Grenoble står i och för sig inte med bland dina alternativ, men överväg det. Det är nära till flera skidsportorter, dock inte så himla kända i Sverige som les deux alpes. Men det var vinter-OS där 1968. där skall finnas nåt universitet vad jag har hört, även om jag inte vet så mycket mer. Men det kan vara värt att kolla upp.

/Martin
 
Klart du ska dra till Alps!

Jag har själv läst franska i både Annecy o Chamonix. Det är enormt kul o givande. Har du chansen ska du åka dit till varje pris. Gillar du mtb, klättring, vandring, alpinism, skärmflygning eller skidåkning så har du världens största lekplats därnere.

Jag fann min flock därnere, dessutom fann jag också min nuvarande flickvän.

ÅK, det blir med säkerhet en av de största upplevelserna i ditt liv.

Här är adresserna till skolorna jag gick på, båda är (var iallafall) studiemedelsberättigade.

Annecy :
http://www.ifalpes.fr/

Chamonix:
http://www.insted.se/sv_start.htm

Lycka till

/C
 
Håller med... Martin

GRENOBLE!
Kanske inte världens trevligaste stad om man jämför med Annecy... men ändå!

Har en bekant som skall dit och plugga franska kvällskurser nu i vår... samt åka skidor på dagarna i tur och ordning från Grenoble:
Alp d'Huez, Les Deux alpes, LA GRAVE, Serre Chevalier, Puy St Vincent (ej testat men skall vara fint!).

Alla orter 1 till 4 timmar från Grenoble!

MVH

PS. Mysigt boställe (billigt om man bor i källarn och ber snällt!) i Villar d'Arene (La Grave) Le Faranchine
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små? Skidor allmänt 5
Mattias på myren Nån som testat eller sett en mobikick? Skidor allmänt 9
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
joanna Ski-lifts eller Getaway Vans - erfarenheter av transfer flygplats - skidort? Skidor allmänt 2
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
Tornfalk Dynastar legend Sultan 80 eller 85 Skidor allmänt 6
Niithro Pjäxval! Technica Dragon 120 eller Atomic b120? Skidor allmänt 4
mickewall Powerslide - strålande idé eller kortlivad fluga? Skidor allmänt 10
knallert mer eller mindre självklar fråga Skidor allmänt 6
dave1 Legend eller Monster eller.. Skidor allmänt 9
scruler Nya Zeeland eller Alperna? Skidor allmänt 9
Bjoern hyra i sverige eller i italien? Skidor allmänt 3
jonaswiger scottusa cruz bra eller dåligt? Skidor allmänt 0
raven Serre Chevalier 1/4, möjligt eller aprilskämt? Skidor allmänt 4
kfn Björkliden eller Riksgränsen? Skidor allmänt 3
ronnyh Lurad eller ej. Skidor allmänt 1
A-K Argentiére eller L2D? Skidor allmänt 2
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Skidor allmänt 2
somule platta eller inte? Skidor allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...