Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro

Dessa fyra kategorier har utgjort ett problem för Sportmanship. För de två senare har marina symboler använts vilka syns bra i Mapsource men på iQue och i 60CSx finns bara anonyma små kvadrater, de samma som använts för hus och gård. Därför har samtliga försetts med labels som är svårt störande.

Här en skärmbild från iQue över en by på Öland:

isgardeorg0000-vi.gif


Och här en oskiftad radby.

isgardeorg-vi.gif


På nedanstående bild från radbyn har jag bytt 0x6100 för gård till symbolen G som står för Garmin-försäljare. Eftersom garmin inte har någon vettig hussymbol tyckte jag de kunde låna ut sitt G att stå för Gård. Det fungerar i Mapsource och iQue men inte i 60 CSx, där försvinner G helt. Får hitta något annat.

isgardeorg0001-vi.gif


På bilden har jag också lagt in vändplan och vägbom ehuru med andra objektkoder än de som använts i originalet. I Mapsource är ikonerna oförändrade och på iQue funkar det här om än lite krystat. I 60 CSx är det en stor röd resp. grön röd punkt utan bokstav infälld. Den röda ska vara vägbom och den gröna vändplan. Det finns många andra alternativ men huvudsyftet är att få symboler som syns i alla tre presentationerna PC, iQue och 60 CSx så att man kan slippa labels.

Hussymbolen som är en liten fyrkant här på skärmen är en fylld svart liten romb i Mapsource. Denna symbol delar hus med höjdpunkt och djupsiffra. Men sammanblandningsrisken är mycket liten. Höjdpunkt står vanligen vid en nivåkurva och följs av siffror till höger - i den mån dessa syns pga trängsel med andra objekt.

Slutligen den första byn som den ter sig i 60CSx med alla huslabels (Hälften får inte plats att visas!):

glommingehus-vi.jpg



Allt betingat av Garmins snålhet med relevanta kartsymboler. Däremot finns symboler för barbeque restaurant och asian food (korslagda chopsticks).
[Ändrat av jonasolof 2006-03-16 kl 22:16]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.