Andra vägar till Sylarna?

Har varit på Sylarna två gånger och planerar en tredje tur. Börjar dock trötta på sträckan Storulvån - Sylarna.
Finns det någon annan väg till Sylarna? Från Norge sidan?
Målet är att slippa långa platta transportstäckor.
Förutsättningarna är att ta tåget från Stockholm och vara borta ett veckoslut.
 
Det logiska alternativet borde vara att gå från Handöl
över Snasahögarna till Ulvåtjärn, sen Blåhammaren
och därifrån Sylarna. Man kunde kanske tänka
sig en omväg över Storerikvollen.

Det första är iaf den ingång jag skulle pröva om jag gick
i Jämtlandsfjällen idag; vet en del som gjort den, men har inte prövat själv.


Sen finns väl en ingång från Storlien, eller lite innan utmed vägen mot Norge. Minns från en vinterövning
i lumpen
1964 att resten av gänget tog den vägen (jag
tog vessla, eftersom jag varit sjuk).
 
storlien

Ja, det finns två allternativ till...antingen går du från Rundhögen via antingen Blåhammarn (10 km + 12 km)eller direkt via Ulvåtjärn (kortare väg). Annars kan man gå leden från Storvallen (4 km bilväg från Storlien + 10 km led). Gick det senare alternativet fast åt andra hållet för nån vecka sen.
 
Man kan väl även gå från Vålådalen, dit man tar sig med buss från Undersåker (där Sthlmståget passerar)? Jag har aldrig gjort det så jag kan ha fel. Men då får man väl gå via Gåsen, jag vet inte? Det går även att trixa och ta sig till Ljungdalen eller Ramundberget (med buss länstrafiken jämtland) och gå via Helags. Men att trixa.. :/

Man kan som sagt också gå via Blåhammaren och en led som går in lite i Norge. Den minns jag som väldigt trevlig. Lite baksidekänsla. Men vi passerade inte Storerikvollen tror jag. Vi slog upp tältet vid en sjö, en plats så vacker att man kunde dö.

MEN! Gå INTE Storulvån-Gåsen-Sylarna, för där är 8 km grusväg i början! Man kan ju gilla sånt, men det knäckte mig helt. Visserligen kom jag från Gåsenhållet och fick avsluta med bilvägen i regn, men att ta den i början är nog marginellt bättre. Skulle jag välja nu skulle jag nog gå Ljungdalen-Helags-Sylarna.
 
millimeter; sa:
Man kan väl även gå från Vålådalen, dit man tar sig med buss från Undersåker (där Sthlmståget passerar)? Jag har aldrig gjort det så jag kan ha fel. Men då får man väl gå via Gåsen, jag vet inte? Det går även att trixa och ta sig till Ljungdalen eller Ramundberget (med buss länstrafiken jämtland) och gå via Helags. Men att trixa.. :/

Man kan som sagt också gå via Blåhammaren och en led som går in lite i Norge. Den minns jag som väldigt trevlig. Lite baksidekänsla. Men vi passerade inte Storerikvollen tror jag. Vi slog upp tältet vid en sjö, en plats så vacker att man kunde dö.

MEN! Gå INTE Storulvån-Gåsen-Sylarna, för där är 8 km grusväg i början! Man kan ju gilla sånt, men det knäckte mig helt. Visserligen kom jag från Gåsenhållet och fick avsluta med bilvägen i regn, men att ta den i början är nog marginellt bättre. Skulle jag välja nu skulle jag nog gå Ljungdalen-Helags-Sylarna.


Den vackra sjön är nog Syltjönna som nämns (av mig)
i annan tråd. Storulvån-Gåsen ger, om jag minns rätt,
inte så lång sträcka på väg om man går via
Tjallingdalen. Dess nedre del är visserligen tät
björkskog, men den övre är fin.


Man brukar avråda från etappen Vålådalen-Vålåvalen
(eller vad man nu väljer som första mål)
eftersom Vålådalen ligger långt ned i furuskogen
(sumpigt, mkt mygg)
Jag går oftga hellre landsväg än skog!
 
marmotta; sa:
Den vackra sjön är nog Syltjönna som nämns (av mig)
i annan tråd. Storulvån-Gåsen ger, om jag minns rätt,
inte så lång sträcka på väg om man går via
Tjallingdalen. Dess nedre del är visserligen tät
björkskog, men den övre är fin.

Nu har jag sett karta. Vi gick Blåhammaren mot Storerikvollen men vek av ungefär vid Remskleppen och gick mot Sylarna över Fiskåhögda. Vår tältplats var vid Fiskåtjärnen som visserligen är ungefär lika stor som Syltjörna men ligger längs leden. Ingen jättesjö men jag var ju liten då ;)

Från Tjallingen till Storulvån (och omvänt!) är det grusväg 8 km. Tjallingdalen verkar börja först vid Tjallingen (från Storulvån sett), men ger antagligen finare vandring än att gå längs Handölan. Myggen var otroligt aggressiva längs den ån.

Om jag gick Storulvån-Gåsen nu skulle jag gå mot Sylarna och vika österut vid rastskyddet Spåime. Man får ett vad vid Gåsåns rastskydd iofs, men aldrig mer grusväg!

MVH
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
carstens Grövelsjön och Femundmarka andra veckan i september Fjällvandring 13
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Nyffer Andra väger vid Kebnekaise? Fjällvandring 4
PerAnd Jojoleden åt andra hållet Fjällvandring 2
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
cloud76 Lapplandsfjällen/Kaitumområdet - vägar ut i terrängen Fjällvandring 5
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.