Andöy i Vesterålen, Norge

Hej !

Tänkte åka till Andöy i Vesterålen i Norge i slutet av juli. Är det någon av er som varit där och kan tipsa om något intressant. Valsafarin från Andenes känner jag till och är orsaken till att jag åker dig. Men det kanske finns annat också som kan vara värt att se och besöka?
 
En del info. hittar du på http://www.andoy.net/
klicka vidare på knappen "Turistinformasjon" till vänster på huvudsidan.

Det finns massor att se och göra i Vesterålen, exempelvis finns i Harstad de s k "Adolfkanonerna", enorma kanoner från andra världskriget.

Mvh,
Janne
 
Tack för tipset!

Det var en bra länk jag fick!

Vet du hur det är med övernattningsmöjligheter? Är det lätt att hitta tältplats? Är osäker på om Norge har allemansrätt som vi.
 
Hej!

När jag var där för 12-13 år sedan fanns en camping ett par kilometer från Andenes. Fint belägen vill jag minnas, med en lång fin sandstrand.

mvh

Anders
 
Andöya

Hej!

Jag har två gånger varit där i samband med vandringar i svenska fjällen. Valsafarin är kanon och det börjar med en tur på en förevisningslokal. Andöya är ett litet och charmigt samhälle.
Det tar tid att köra ut till ön eftersom vägarna slingrar sig hit och dit och man måste över broarna.

Vi har haft toppenväder vid bägge valsafarina och såg mer än ett dussin djur precis intill båten. Båterna kör också så att de tar alla valarna på ena sidan vilket hindrar att folk ombord trängs. Vi såg även späckhuggare första gången jag var.

Ett måste för själen att ha sett dessa mäktiga djur..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.