Alpinturer vid Grenoble?

Hej!

Kommer åka ner till en kompis i vinter som ska bosätta sig i Grenoble. Vad finns det för klassiska alpinturer att göra i området? Ungefär i AD-D nivå. Inte intresserad av de turer som kräver acklimatisering. Det blir korta besök så den tiden finns helt enkelt inte.

/Johan
 
Ecrin

Jag vet inte var du drar gränsen för "området runt Grenoble", men det sydligaste stora alpområdet Ecrin ligger ju inte så långt borta. Där finns mycket i alla svårighetsgrader men oftast krävs anmarsch till den hytta varifrån klätterturerna görs.
Jag har inte varit där på vintern så om det är alpina vinterturer du vill göra så kan det bli ett omständigt företag att komma åt klättringen då ju hyttorna är stängda på vintern.
Skidbestigningar (Haute Route) i Ecrin är säkert också häftigt.

Acklimatisering är ju sällan ett problem i Alperna. Vissa kan ju dock känna av höjden på 3500 m.ö.h och däröver.

Grenoble är ingen dum bopåle för den som är intresserad av klättring, alpinism och skidåkning.
 
Runt Grenoble skulle vara egentligen söder om Chamonix. Vet att det finns gott om isklättring omkring La Grave och Ecrins. Det jag söker är alpina turer att göra nu i vinter, feb-mars, som går att göra med bil från Grenoble under en långhelg. Gärna då inte sådana turer som kräver långa anmarscher.

Alltså tips på ett par riktiga klassiker i området. Gärna också tips om bra guidböcker att skaffa. Både för isklättring och alpinklättring.
 
Belledone massivet

Hej,

Sök på Belledone Masif (Grand Pic Belledone). Det ligger precis öster om Grenoble. Tar säkert bara 20-30 min att köra till närmsta parkeringsplats.

Vercors är ett klipp paradis om sommaren, hur det ser ut på vintern vet jag inte. Denna vinter har det kommit massor av snö så det kan säkert vara sjysst. Området ligger direkt väster om Grenoble.

Enligt några vänner jag har därnere, så finns där ca 8000 registrerade klippklättringsleder i Grenobleområdet.

mvh
Peter
 
Oisans Noveau

Kolla Oisans Noveau, Oisans Sauvage, Livre ouest av Jean Michel Cambon. Jag har den östra (Est) och den stoltserar med 250 stora fina turer. Min bok innehåller alpina klippturer så jag antar att den västra har samma sak snarare än snö och is.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.