Allt om tältkåtor

Jag har läst igenom det som sagts om kåtor och då främst moskoselkåtor här på utsidan. Nu är jag sugen på att fixa en kåta till mina paddlingsutflykter, men lite mindre sugen på att slanta upp över 10 000 kr för en moskoselkåta. Frågan är därför om det

1) går bra att sy en egen och vad jag behöver för det i så fall?

2) om det finns bra billigare alternativ till att köpa en moskosel. Till exempel norska Frisport, är de bra?

Dessutom undrar jag om det räcker med enkel väv? Jag kommer inte att använda kåtan vintertid utan bara vår-sommar-höst och inte på kalfjäll. Det jag vill uppnå är att kunna sitta ett gäng runt en brasa och ha det mysigt och laga mat. Går det att elda i alla kåtor, även de minsta moskosel med innertält?? Hur går det med röken?

Jag tar tacksamt emot erfarenheter och tips i frågan.

Kalle
 
Har tillbringat flera jaktturer (höst) i fjällen boendes i Moskoselkåta med enkelduk, men dock med golv som rekommenderas för att hålla markfukten borta. Vi brukar bo i björkskogen och då klarar den regn och rusk bra.
Elda har vi gjort någon gång men det blev väldigt rökigt.
Använder istället en lätt rödspritskamin i alu(ser ung. ut som ett stort trangia) funkar fint och ger en torr och någorlunda varm innemiljö.
 
Hur går det med röken

Ja, vill man lukta kolmila ska man elda med ved i kåtan. Rökstanken sätter sig i allt och biter sig fast.

Vissa innertält till kåtor har en löstagbar flik att vika undan för att elda. Skulle dock rekommendera att elda i kamin, plåtburk eller annat som håller elden i schack.

Själv föredrar jag att elda med spritköket i kåtan. Ger en underbar värme, tills det slocknar sen blir det kallt lika fort. Men man slipper åtminstone röken.

Det går således åt mycket bränsle om man vill ha det varmt en hel natt..
 
Efter flera års suktande! köpte jag en toppjakt-7 lätt från Moskosel förra året. Jag köpte den mest för att ha den på Ripjakten på hösten. Var uppe 2 gånger i höstas, första gången var det det varmt rent av sommar väder andra gången hadde vi -11°. Vi fick en del kondens, som inte var besvärande om det inte blåser (då skakas den loss), man kan ju kompletera med ett innertält senare.
Men skall du ha den på paddlingsturer (då spelar väl vikten mindre roll) så kan du ju köpa en i bomull-polyester.
Annars är ju Moskosels Arran att jämföra med Frisport.
Jag köpte den dyra modellen tror att den håller bättre när det tar i och blåser på fjället(så har den lite mer funktioner).
Hur som helst så vill jag inte vara utan min tältkåta, jag har inte eldat i min, men skall nog köpa en lös tank till en Heat-pal.
Tycker också att priserna är väldigt höga

Sov gott
 
Jag är en lycklig ägare av en Frisport Norefjell. Jag är nöjd vad gällande kvalitet, komfort osv. Men jag tycker (trots att jag köpte den) att den är alldeles för dyr ca 5000 kr. Men som sagt att sitta runt elden i kåtan när det regnar ute är kungligt.
 
Elda i eldspis/"vildmarksspis"

Har sedan 1997 använt en Moskoselkåta av typen Tåpp Jakt 5 (föregångaren till Tåpp Varrie) i impregnerad bomull/polyester. Den väger 0,7-0,8 kg mer än Tåpp combi-modellen som består av den vanliga ytter-innertältduken. Den praktiska fördelen med en impregnerad bomull/polyesterduk är enkelheten i handhavandet med en enda duk, och tåligheten, inte minst vid eldning. Nackdelen är att det blir en hel del jobb med att impregnera, plus att kåtan ändå aldrig blir 100 procentigt vattentät vid hård blåst och kraftigt regn, och vikten. Skillnaden jämfört med Combi är inte så farlig. Men om man väljer att använda en kåta istället för tält, får man räkna med att under en vandring bära cirka 3 kilo mer per gubbe om man går två stycken med kåta än om man använder ett tält. Detta om man vill få ut mesta möjliga av kåtan. Golvet, som man vill ha med sig, väger 1,2 kg. Och eftersom jag tycker att en stor del av poängen med kåta är att man kan elda så bär vi även med oss en sk. "vildmarksspis". Den väger 1,0 kg och består av en plåtlåda, ihopfällbar som ett dragspel, och med en botten full med små lufthål. Lådan ställer man på riggade stenar, eller två träklabbar, vid mittstången, med botten cirka 5 cm ovanför marken så det blir luftigt och elden kontinuerligt får syre underifrån. Det går att elda direkt på backen om man stensätter bra, men det blir lätt rökigt om man inte har superved. MYCKET bättre med plåtlådan, nästan ett måste. Det blir då och då rökigt ändå, men man lär sig. Det tog några år med frekventa vandringar innan vi fick ordentlig fason på eldningen. En VARNING; elda inte med töremättad ved. Det blir svart och oljigt på kanten vid ventilmössan/rököppningen.
Angående att det luktar rök i kåtan när man eldat: jag kan tänka mig att eldning i kåtor med två dukar gör att röken biter sig fast i den ack så fina innertältsduken. Men vår kåta luktar TREVLIGT av röken.
 
Re: Elda i eldspis/

Raskesven; sa:
jag tycker att en stor del av poängen med kåta är att man kan elda så bär vi även med oss en sk. "vildmarksspis". Den väger 1,0 kg och består av en plåtlåda, ihopfällbar som ett dragspel, och med en botten full med små lufthål.

Är denna "vildmarksspis" en egen konstruktion, har du bilder...?
Frågorna är många...

/M (Själv lycklig användare av en lavvu kåta som jag övernattat i i -30, med en havererad fotogenkamin... inte att rekommendera :)

http://www.frisport.dk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.