allt är SVART - hur löser ni det?

jag har flera par svarta vantar/handskar, min neck gaiter är svart, min balaclava är svart och min mössa är svart. för att inte tala om alla svarta sockar.

i tältet tar det onödigt lång tid att hitta rätt svart grej på det svarta tältgolvet. jag VET att vissa av nämnda klädesplagg går att hitta i andra färger (jag håller på att byta ut garderoben så gott jag kan) men även grått och marinblått (som ofta är de enda alternativen) är också svåra att skilja från varandra i mörkret. har något något tips på hur man lättare hittar bland alla sina svarta grejer? syr ni på nåt? sätter ni ihop det med nåt?

är det varmt och torrt bekymrar detta mig inte så mycket, men när grejerna blir blöta och ska torkas (t ex i sovsäcken under en flerdagars skidtur) bidrar samma eller likartade fäger på kläderna/prylarna till att det blir rörigt. jag vill inte råka missa att nåt ligger längst ner i sovsäcken eller i en packpåse eller kvar i tältet, och SÅ länge vill jag helst inte söka runt när det är 30 minusgrader.

snabbt och lätt vill jag ha det. har nån tips?
 
Provat med pannlampa? Funkar t.o.m när det är höger- och vänsterstrumpor.

Annars gäller det ju som med allt annat att hålla koll på prylarna, eller ha allt packat i system så att du byter allt samtidigt i så hög utsträckning som möjligt.
 
jag har pannlampa. men jag får inte tag på rätt grej tillräckligt snabbt pga att allt är svart. detta vill jag lösa. jag vill alltså inte behöva lyfta upp sockan/vanten för att se vad det är för nåt. jag vill veta vad det är när jag ser den ligga i sovsäcken/på tältgolvet.

jag undrar om någon har kommit på nåt smart system för att skilja prylar åt (t ex mha färglappar e dyl).
 
jag har pannlampa. men jag får inte tag på rätt grej tillräckligt snabbt pga att allt är svart. detta vill jag lösa. jag vill alltså inte behöva lyfta upp sockan/vanten för att se vad det är för nåt. jag vill veta vad det är när jag ser den ligga i sovsäcken/på tältgolvet.

jag undrar om någon har kommit på nåt smart system för att skilja prylar åt (t ex mha färglappar e dyl).

Senilsnöre är vad du behöver, en snörstump mellan prylen och där den ska sitta. Finns armband med kardborre som även borde passa på fotlederna, vantarna dinglar från händerna och sockorna från fötterna. Rätt sak på rätt plats.
 
Senilsnöre är vad du behöver, en snörstump mellan prylen och där den ska sitta. Finns armband med kardborre som även borde passa på fotlederna, vantarna dinglar från händerna och sockorna från fötterna. Rätt sak på rätt plats.

japp, när jag åker har jag senilsnöre på vantarna. när jag sover i säcken har (inledningsvis) vantar innanför understället alternativt längst ned i säcken, för att allt ska torka. sen är det ju fyra par vantar och två par sockar vi talar om (plus kartankas, men de är tack och lov ljusgrå, liksom arbetshandskarna!), samt ibland balaclava och mössa. neckgaitern brukar jag aldrig ta av.

men jag börjar förstå att det kanske inte finns nån lösning på mitt problem. jag har talat med butikspersonal och de ser inte glada ut alls när jag börjar tala om att sy fast saker på vissa av deras prylar :)

åååh om producenterna kunde producera gult, rött och grönt istället för bara svart, svart och svart!
 
Problemet

jag har flera par svarta vantar/handskar, min neck gaiter är svart, min balaclava är svart och min mössa är svart. för att inte tala om alla svarta sockar.

i tältet tar det onödigt lång tid att hitta rätt svart grej på det svarta tältgolvet. jag VET att vissa av nämnda klädesplagg går att hitta i andra färger (jag håller på att byta ut garderoben så gott jag kan) men även grått och marinblått (som ofta är de enda alternativen) är också svåra att skilja från varandra i mörkret. har något något tips på hur man lättare hittar bland alla sina svarta grejer? syr ni på nåt? sätter ni ihop det med nåt?

är det varmt och torrt bekymrar detta mig inte så mycket, men när grejerna blir blöta och ska torkas (t ex i sovsäcken under en flerdagars skidtur) bidrar samma eller likartade fäger på kläderna/prylarna till att det blir rörigt. jag vill inte råka missa att nåt ligger längst ner i sovsäcken eller i en packpåse eller kvar i tältet, och SÅ länge vill jag helst inte söka runt när det är 30 minusgrader.

snabbt och lätt vill jag ha det. har nån tips?

Tråkigt nog drabbas jag av ditt problem och måste erkänna att jag nu vet var problemet är.
För mycket prylar. Man måste erkänna så till ett erkännande först !!! Sedan kommer avgiftningsprocessen. Möjligen finns det något 12 stegs program. Sjlv håller jag på att övertala mig till avgiftning.
 
Jag tror inte på att börja sy på lappar och annat. Ha sakerna i olikfärgade packpåsar, eller häng upp i lina i tälttaket, när de inte används så är saken löst. Allmänt kan man ju tänka på att köpa ryggsäck och väskor med ljus insida, en jäkla skillnad när man ska leta inuti. Jag har för övrigt lessnat lite på svart och har lite mer grönt och grått i alla fall och sist blev det en brun packbar täck/primaloft-jacka. Mina syskon brukar skoja om Stockholmskostym när de går på stan här. Hyfsat många som har svart från topp till tå till vardags. Ser mer ut som att de ska på begravning än stiligt, tycker jag.
 
Finns dina kläder bara i svart marinblått och militärgrönt så kanske du köper fel kläder om det är nått annat du är ute efter?
Icebreaker har jättesköna merinoullkläder, många i rätt snygga färger! Finns ett par tröjor i varierande tjocklek på addnature.com sportlovsrea :)

Själv har jag lovat mig själv att sluta köpa svarta kläder! För det är kanske "snyggt" men så otroligt tråkigt och anonymt.. Färgglada kläder är ju tom nyckeln till snygga bilder när man är ute på tur! :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Parkas ofodrad ej svart? Kläder 11
29351 Svart skokräm/pasta Naturlig? Kläder 12
Schneeberger Fält Guide Gloves brun/svart stl 9 Kläder 6
alven Vindbyxor i inte svart Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.