allroundkänga

Jag är på jakt efter en känga som jag kan använda dels under vinterhalvåret som en vardagskänga men jag vill även kunna använd den under kortare vandringar och frluftsliv. Är det någon som har tips om bra allroundkänga?
 
Garmont

Hej

Har du tittat på Garmonts kängor jag köpte ett par Garmont syncro 2 nubuck med gore-tex. De passar utmärkt till vandringar och annat friluftsliv som står på planeringen. Vet ej hur de är under vintern kanske för lågskaftade vad vet jag (köpte de den här veckan)

http://www.garmont.com
 
Salomon

Jag skaffade förra hösten ett par Salomonkängor a 1500 kr på InterSport. Dom har varit med på en del vandringar, har dom vid snöochslaks väder och alla andra skogsturer. Dom är ultimat som all roundkänga. Dom e lite korta i skaftet men det gör att man kan ha dom i stan utan att det ser jättekonstigt ut.

Jag vet tyvär inte vad kängan heter men det står Salomon contagrip på sulan.

Lycka till!
 
XXX är bäst, antingen modell yyy eller var det modell zzz, kanske? Alla tillverkare gör enklare/lättare modeller och endel gör bara det. Så det finns väl åtminstonde ca 150 tillverkare och några 1000 modeller att välja på. Så köp ett par som inte kostar alltför mycket, det går att få bra lättare kängor för ca 1000 kr.
 
finns 3 bra alt!

salomon har flera låga o mid skor m olika funkt. bra skor som är väldigt prisvärda..dyraste mod kostar 1100:-.
nike har flera bra skor o är på stark uppgång på treekingsidan. mid kängan kostar omkr 1500:- o är en bra o stabil känga.
garmont syncro 2, lite kraftigare sko än de ovan nämda. stabilare sula, styvare skaft, goretex..1200:-, klart prisvärd!
dessa alt är bra, på en bra allroundsko! man ska inte köpa en för dyr....det man ska tänka på om man köper en exklusivare känga tex meindl island 2500:-..gortexsko som är gjord för tuff terräng...är att den torkar mkt långsammare om den blir blöt från insidan o att sulan är så mkt kraftigare o hårdare att den blir hal på vintern.
 
Har ett par Zalomon kängor som jag använt flitigt i cirka fyra år. gore-texet i den ena kängan gick sönder efter cirka två år men den andra håller fortfarande tätt.
Vore intressant att veta ifall det är någon som har erfarenheter av lundhags kängor. /martin
 
lundhags kängor är ofodrade, har lite mjukare skaft o är oftast smala i lästen. väljer dom inte personligen! linnéa
 
linnéaj; sa:
lundhags kängor är ofodrade, har lite mjukare skaft o är oftast smala i lästen. väljer dom inte personligen! linnéa

Nåja, Lunhags har , smal, normal och bred läst för sina kängor. Den som tycker att bred läst är alltför smal måste ha extremt breda fötter, skandinaviska tillverkare har generellt bredare läster än europeiska tillverkare (skandinaver är tjock/bred fotade). Annars är just typen av läst som olika tillverkare använder något att se upp med, har man provat en modell så kan man inte automatiskt översätta passande storlek till en annan modell hos samma tillverkare. Eftersom de flesta modeller av lundhags kängor inte har något foder i skaftet så blir det mjukare, men de har ju också kängor med stöd i skaftet.
 
Kamelkungen; sa:
Jag är på jakt efter en känga som jag kan använda dels under vinterhalvåret som en vardagskänga men jag vill även kunna använd den under kortare vandringar och frluftsliv. Är det någon som har tips om bra allroundkänga?

Vad jag förstår av dina krav så handlar det inte om dojjer som kräver någon form av raketforskning.. Ska du ha en citykänga som duger åt kortare turer i skogen så tycker jag nog att du skall satsa på en billigare fodrad känga med någon form av vattenavvisning.. Skit i Lundhagarna för dom ser inte kloka ut på stan. Åk ner till Intersport och köp de skönaste dojjerna till din plånbok. Det handlar ju inte om några avancerade fjäll eller alpinistturer så varför krångla till det..

Fridens Liljor
 
mmm

Skulle jag själv välja något som e både snyggt och praktiskt så hade jag nog siktat in mig på ett par sånna här styggingar...grrr

01142a2df0115ad6ec.jpg
 
Billigt kan bli dyrt

Om du letar efter en billigare kánga under 1.000-lappen sà försök undvika sàdana som har för mycket läcker flerfärgad design och mânga sömmar. Dessa kángor är ofta inte gjorda fór att hâlla alltfór tuffa tag, och ju mer sómmar, desto större risk att dessa gâr upp. Kolla om sömmarna som hâller ihop de olika láder och textil-bitarna är dubbla eller enkla.

Kolla även att sulan inte verkar alltfór mjuk, dà sàdana visserligen har ett mycket bra grepp, men¨tyvárr snabbt slits ut.

Känn efter om fodret verkar vara av ett hâllbart material eller ej.

Dessa tips enbart viktiga om du vill ha en kánga som hàller ett tag.

Annan frâga är om du vill ha en vattentät känga eller ej. Kan vara svârt att uppnà i den här typen av kängor om den ej är fórsedd med nâgon typ av membran i fodret, typ Gore-Tex, Sympatex etc.

MVH / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trig338 Bra allroundkänga på vintern Kläder 5
ehn Allroundkänga med fjädrande sula Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.