Allround skaljacka

Jag är ute efter en bra allround skaljacka som klarar alla säsonger, väder osv och har tittat på bla Arc´teryx mens Alpha LT jacket är det någon som har erfarenhet av denna? Eller har ni kanske nåt tips på nåt bättre?

Mvh
 
Jag har precis införskaffat en Norröna Lofoten för detta syfte, hoppas att den ska bli en långvarig trotjänare. Kan dock inte säga så mkt om den än, mer än att den verkar bra :)
Jag gillar inte dragkedjorna på Arcteryxs jackor, men dom är säkert som dom är av en anledning, men jag är mer för dom mindre dragkjedorna som är vanligare på skaljackor. Jag kollade mycket på Tierra Gorni jacket och Bergans Isogaisa Jacket, riktigt bra jackor. Dock tyckte jag att Tierras jackor är väldigt stela i tyget.
Men mitt råd är testa så mkt jackor du bara kan, alla du kommer över, och den finns en sån uppsjö av fantastoska jackor där ute, så var inte nöjd förrän du hittar en som passar dig perfekt. :)
 
Jag är ute efter en bra allround skaljacka som klarar alla säsonger, väder osv och har tittat på bla Arc´teryx mens Alpha LT jacket är det någon som har erfarenhet av denna? Eller har ni kanske nåt tips på nåt bättre?

Mvh


Denna har jag. Kan rekommendera den starkt. Bästa jackan jag haft i hela mitt liv. Hur slitstark som helst. Helt vattentät, vindtät, snabbtorkande, luktfri, blir aldrig urtvättad, ventilerande och urstark. Enda minus är väl att ha den vintertid (för tunn) och om man skulle gå emot en cigarett med den. Antagligen ett brännhål direkt.

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Beta-SL-Jacket
 
Jag har haft en Marmot Spire i flera år, den är underbar i alla väder. I vintras åkte jag utför i Idre i -25 och i somras fungerade den bra som regnjacka. Den blir inte styv i minusgrader och man kan öppna en ca 30 cm ventil under armen. Huvan är av världsklass och kan justeras väldigt bra. Självklart finns det plats för en hjälm. Nackdelen är väl priset, men for nothing you get nothing.

http://marmot.com/products/spire_jacket
 
Jag hade satsat på klättermusens Brede Har allt detaljer man behöver, samtidigt som den inte är ”insydd” som många jackor tenderar att vara + att den har stretch material där det behövs vilket underlättar komforten och försummar vindfladdret som brukar bli på vissa ställen när man trycker in en dunjacka under.
Ang priset så är den inte dyr om man räknar på dess kvalité och teoretiska livslängd.....

Egenskaper och Fakta:


•Dubbelt lager tyg på axlarna för maximal slitstyrka.
• Cutan stretchmaterial i hela jackan gör att vi kunnat skära tajtare och ändå ökat rörligheten.
• Duracoat-förstärkningar för lång livslängd. Huva med sömlösa justeringskanaler och plats för hjälm.
• På baksidan justeras omfång och höjd med två separata snören.
• Ändstyckena är tillverkade i två olika material (gummi och nylon), så du vet vilket snöre som är vilket utan att ha ögon i nacken.
• Mjukt skyddstyg på insidan av huvan är bekvämt och skyddar membranet från fett och oljor (från hårfett, krämer och liknande).
• Vindstrut minskar risken för köldskador.
• Fyra stora fickor, samtliga ur vägen för höftbälte eller sele.
• Dold skipassficka på ärmens insida.
• Vattentät innerficka för GPS eller telefon.
• Förlängd rygg för bättre skydd.
• Dragskojustering i nederkant för tajt stängning.
• Ren design med snörjusteringar för midja och huva inuti fickorna, minskar trassel och risken att snören snärtar upp i ansiktet.
• Slitstarkt förstärkningsband i ärmslut och mjukt foder på insidan.
• Snedställd, dold Ykk Vislon-dragkedja i fronten för vinterbruk.
• Sköljsäkra sidodragkedjor för pålitlig ventilation.
• Reflex-logo för synlighet i mörker.
• Kompass.
• Visselpipa.
• Dold Recco-reflektor.

Den har även kardborre över hela öppningen före dragkedjan vilket jag anser är en av de viktigaste detaljerna för en vinterjacka som dock många jackor saknar idag...
 
Jag är ute efter en bra allround skaljacka som klarar alla säsonger, väder osv och har tittat på bla Arc´teryx mens Alpha LT jacket är det någon som har erfarenhet av denna? Eller har ni kanske nåt tips på nåt bättre?

Mvh

Jag har en Arc'teryx Alpha SV och är supernöjd. Riktigt slitstark, inte för tung, genomtänkta finesser. Sjukt prisvärd jacka. Den har "expedition fit" som enligt Arc'teryx säger att det ska få plats mer kläder under utan att det blir obekvämt. Har bara haft en Houdini Power Houdi under men de sitter riktigt bekvämt. Rekommenderar denna jacka varmt!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.