Allmängiltigt format?

Jag har börjat jobba med ett turismprojekt där GPS ska utgöra en del. Linjer och punkter läggs in som sen ska kunna föras över till GPS-er av vitt skilda fabrikat. Tanken är att det ska funka i besökares egna GPS-er (handhållna, mobiltelefoner och PDA-er), både för nedladdning på minneskort och direkt överföring (för de som saknar minneskort).

Därför behövs ett format som är allmängiltigt - antar jag? Eller finns det kanske inte något sådant allmänt format? Det jag tänkte på var enkla txt-filer med datan strukturerad på ett allmängiltigt vis.

Alternativt, finns det programvara (PC) som är såpass bred att den hanterar förekommande format, eller får man ha ett flertal program?

Förhandstack för alla tips och åsikter! :)
 
När du menar ett gemensamt format, tänker du dig hur det lagras på servern eller överförs till GPSerna? Vad jag känner till finns det inget format som alla GPSer kan ta emot. Det som finns är GPX men det används liksom åt andra hållet som ett gemensamt format att samla data från GPSer, men det har allt stöd du behöver men vet inte hur många GPSer på marknaden som kan ta det direkt. Du kan läsa mer om GPX här http://www.topografix.com/gpx.asp

GPSBabel är annars ett PC program som skall klara väldigt mkt och kan kanske fungera för ditt projekt. http://www.gpsbabel.org/

/Kalle
 
Hej, tack för svar! Jepp, det gäller formatet som ska föras över till GPS-erna. Jag ska kolla upp GPX och har laddat hem GPSBabel för test. :)
 
Alla tillverkare har sina egna gränsnittsprotokoll så något generellt format för överföring finns inte. Dock finns det gott om program som kan hantera de olika gränssnitten, så det viktiga är att data är lagrat på ett format som dessa program kan läsa, och då är GPX defintivt ett bra val eftersom det bygger på XML-standarden.
 
Garmins senanste modeller tex Vista HCx kan spara spår som GPX på minneskortet men kan inte visa dem. Det är ju tragiskt att inte Garmin stödjer GPX formatet. Hur det är med Magellan vet jag inte.
 
Nej, hur är det med Garmins och Magellans modeller, de kräver sina speciella format har jag förstått? Eller funkar det att ladda över data såsom punkter och tracks/routes via t.ex. GPSU även på den nya modellerna?
 
Garmin har inte ändrat sina gränssnitt på datanivån vad jag vet. Däremot är det ju ett nytt fysiskt gränssnitt (USB), men det finns det stöd för i GPSU, så det är inget problem.

Det som är tillverkarspecifikt är dels hur data lagras i GSP:en, vilket ingen utom tillverkaren behöver veta, dels hur data överförs mellan GPS:en och en dator. Det senare behöver vi som producerar data inte heller bekymra oss om. Det räcker att de som skriver programmen som sköter överföringen känner till det. Det som har betydelse för oss användare är hur data lagras på en dator och det är inte primärt tillverkarspecifikt men väl specifikt för varje program, och program finns det många, både från tillverkarna och tredjepartsprogram. Dock finns det som tidigare sagts numera en mer eller mindre de facto standard, GPX, som många program klarar av. Dessutom finns ju översättningsprogrammet GPSBabel som kan översätta mellan en mängd olika format.
 
Garmins senanste modeller tex Vista HCx kan spara spår som GPX på minneskortet men kan inte visa dem. Det är ju tragiskt att inte Garmin stödjer GPX formatet. Hur det är med Magellan vet jag inte.

Inte riktigt sant. GPX-filer som skapas på GPS-enheten kan överföras till PC som filer (Inställningar/Gränssnitt/USB och GPS-eneheten dyker upp i Den här datorn) och sedan öppnas i Mapsource med Arkiv/Öppna... välj filformat GPX.

GPX-filer kan inte öppnas på GPS-enheten.
 
Jo, jag vet att det går att öppna dem i datorn.

Men om man har några 10-tals eller kanske tom 100 MB ledigt utrymma på minneskortet så kan man låta GPSén lagra en kopia av alla spår som GPX-filer. Men sedan går det inte att gå tillbaka och visa dem på GPSén igen, utan man måste öppna dem i datorn och konvertera dem för att återigen tanka in i GPSén om man nu vill visa dem där. Jag tycker liksom att om jag har 100 MB ledigt på minneskortet så ska jag kunna spara en ofantlig mängd spår och sedan kunna plocka fram dem igen när jag har lust. Idag är man bunden till de 20 som ligger i GPS-minnet.
 
De alllra nyaste, exempelvis Colorado, kan ta emot ett spår, eller vaypoints/rutter, i GPX-format och visa dem på skärmen. På grund av det stora internminnet behövs inget minneskort för detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
wisslan konvertering av mp format till garmin img Navigering 2
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
PetNor Skriva ut kartor från ex eniro i större format. Navigering 19
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
polxlt Konvertera olika GPS format Navigering 6
Brune Lantmäterikartor i BSB format Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
Drever Rätt format??? Navigering 1
Silop POI:s för gästhamnar i CSV-format Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Brune Läsa sjökort i ENC-format Navigering 3
jonasolof GIS-Russa för vektorkartor i img-format Navigering 2
RedBreather Konvertera format Navigering 6
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Site för Garmin format maps, tutorial mm. Navigering 0
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
Anders.Appelqvist Standard format för kartdata??? Navigering 1
jablas Rik format Navigering 1
Sjökort i KAP-format Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.