Som rekommenderade bränslen för MSR XGK Expedition anges bensin, diesel m.m., men inte alkoholer (metanol, etanol, isopropanol osv). Kan inte alkoholer användas till XGK och i så fall varför?
Erik
Vilka bränslen vill du använda förutom bensin och disel. Jga har haft denna diskussion om "det bästa köket" och kom fram till att där man inte kunde bränna jakfett så forlorade man. Det vill säga.: Var kan du INTE få tag i bensin eller disel, troligen i ´Nepal och då snackar vi högt upp.
När man skall elda med en alkohol av något slag så behöver man ett mycket större munstycke. Ett sådant munstycke levereras så vitt jag vet bara till Optimus Explorer. Sedan så är inte alkohol bra för oringarna i pumpen heller, de blir hårda och börjar läcka ganska omgående(har själv testat så klart).
Det hela bygger på bränsle kemi dvs: ju fler kolatomer i ett bränsle det är ju mindre munstycke använder man. Bensin har större munstycke än fotogen t.ex.
MSR anger bästa effekten med fotogen. För mera info http://www.msrcorp.com.
Tack Peter för ditt svar. Jag har dock lite svårt att förstå varför just alkohol skulle var mer skadligt för o-ringar än t.ex. bensin, men du har ju provat. Jag slipper göra det nu!/Erik
Hej! Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla
för att täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå
av annonsblockering för Utsidan så stöd oss gärna genom att
teckna ett plusmedlemskap istället -
då kan du dölja alla annonser!