Alkavare kapell - Akkastugorna

Hej,

Vi är två hyfsat rutinerade fjällvandrare som tänkt att avluta en sarektur i slutet av augusti med att gå från Alkavare kapell till Akkastugorna.

Är det någon som har gått där och/eller vet hur man går bäst? Vi undrar främst över vilka jokkar som går att vada och vilka som inte gör det?

/m
 
Alkavagge

Varför inte gå in i den underbart vackra Alkavagge och sen ta antingen Koupervagge eller Routesvagge upp till Akka?

Man kan vandra på båda sidor om Alkajaure. Jag har gått (och tältat) på den södra sidan om sjön och sen korsat deltat över till den norra sidan om jokken som går nere i dalen. Inga problem!

Både Koupervagge och Routesvagge är väldigt lättvandrade.

Ha en trevlig tur!

/Petra
 
Så gick jag

Avsluta? Men var har ni gått innan då? Om jag gissar på att ni kommit från just Alkavagge så är den dalen inte aktuell längre. Men då kan man gå så: ner till Gainajågåsjs förgrening för ett enkelt vad, sedan uppåt igen bort till sjön i Nasasvagge (kan bara passeras på södra sidan), ner i Kuopervagge, stöveldjupt vad i makligt strömmande vatten till norra sidan. Nu kan det bli problem: när jag gick där för några dagar sedan hade Lulep Låvdakruvtasj en utmärkt snöbrygga långt ner. I augusti kanske den är borta. Både L. och den senare Gasska L-j strömmade på bra med knähögt vatten. Kanske var det enklare vid mynningen; jag provade aldrig där. Men jag är en orutinerad vadare och gick vid Gasska L-j istället högre upp längs jåkken tills jag fann det för gott att ta mig över hela berget i passet 1390-1445. Jag skulle ju ändå gå runt det fjället från väster annars. Lite udda färdväg men knappast tråkig. Efter Jålle kan man fortsätta på hög höjd runt Kisuris från öster, bort till Kisurisbron. Inga vad att tala om. Allt detta gällde läget veckan efter midsommar, då det låg enstaka snöfläckar kvar och det inte regnat på ett tag. Beträffande Kuopervagge borde det gå att stanna kvar på södra sidan, gå åt öster och byta sida förr eller senare. Sedan återstår Ruotesvagge osv. Byter man till västra sidan av R. i tid slipper man vada Suottasjåkkå, som i och för sig inte var mer än stöveldjup men hade en tämligen ojämn botten vid vadstället (ca 200 m före sammanflödet med vattnet i R., vad det nu ska heta). Men, som sagt, jag är en ovan vadare och många skulle nog tycka att sistnämnda jåkk är ganska enkel. Naturligtvis var det lite bökigare att gå via Nasasvagge och passet på Låvdak men det hade det goda med sig att jag befann mig i mer alpin miljö istället för flack terräng (det är väl därför man går i Sarek?). Nå, det var mitt exempel på hur man kan gå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.