Akka eller Nammatj

Hallå! Jag ringde till Fjällräven och frågade om Akka R/s 3 an, och dom påstår att tältduken är den samma som Nammatj3Gt har(kerlon 1800). Stämmer det här.

Har någon haft erfarenhet av någon av dessa tält så är jag tacksam för svar,om vilket som är bäst att köpa.

Hur är absiderna i respektive tält.

Mvh Håkan.
 
skuggarvet; sa:
Jag ringde till Fjällräven och frågade om Akka R/s 3 an, och dom påstår att tältduken är den samma som Nammatj3Gt har(kerlon 1800). Stämmer det här.

Antingen ljuger de för dig eller så ljuger de i sina produktbeskrivningar på webben.

Hillebergs "Kerlon" är polyamid, medan Fjällräven använder polyester i sina yttervävar.

Fjällräven:
30 Denier polyester Ripstop 2 sidor silikon, mer än 4 000 mm vattenpelare

Hilleberg:
45 Denier High Tenacity Ripstop Nylon
Behandling: Belagt med 100 % silikon på båda sidor
Vattenpelare: 40 kPa ISO-811 (BS EN 20811)


Helt olika material och olika grovlek, alltså.
Likheten är att de är silikonbelagda och tål minst 40 kPa vattentryck. Och färgen :)
[Ändrat av Nordesjö 2005-03-17 kl 09:16]
 
testat........

Akka RS/3 på vanlig hederlig sommarvandring och en veckas vinteranvändning. Är nöjd med tältet på alla sätt. Stod också i valet mellan H-berg eller Fjällräven. Det blev Fjällräven pga prisksillnaden.
Kanske är Hillebergs bättre, vad vet jag, men för mig som helt vanlig "icke extreme" användare och med normalinkomst och utan sponsorer, så måste priset få en stor betydelse. I det här fallet avgörande......
De slantar jag sparade på att välja det billigare tältet kunde jag i stället använda på andra nödvändiga prylar.........
 
Var till tarfala i höstas och övernattade i stugan på grund av kraftig vind och dåligt med tältplatser. Det fanns ett par finnar i närheten som dock hade slagit upp sitt tält,ett akka, och övernattade i det. Nästa natt sov de i stugan och berättade då att tältet hade börjat gå sönder då det inte pallade den kraftiga vinden.
Med detta vill jag inte säga att fjällräven är dåliga men jag är övertygad om att du får högre säkerhet i ett hilleberg. Har du tänkt tälta mycket och har pengarna så tycker jag du ska kosta på dig ett h-berg, ska du bara tälta måttligt ofta under bra/halvbra förhållanden så kanske fjällräven är tillräckliga.
[Ändrat av hansthomas 2005-04-10 kl 15:05]
 
2 bra märken

Somliga tenderar att haussa H-berg bara för att (ingen i denna tråd dock!), men precis som tidigare trådskrivare instämmer jag i att det inte är frågan om två likvärdiga konkurrenter. Hela H-bergkonceptet är mycket genomarbetat, tältet reses svinenkelt trots blåst, även om man är ensam. Få delar, inget rappel. För medelvandraren blir det en ekonomisk fråga där Räven har övertaget, men på sikt skulle jag alla gånger ta H-berg, som alltid betalar sig med tiden. Kolla på Hillebergs outletlista (http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM klicka på "produkter", klicka på outlet (till vänster))
De har bl a Nallo3GT på 20% rabatt (=4780 kr), och ett Nammatj3 (ej GT) till 20% rabatt. Outletlistan ändras då och då om du inte är i desperat behov av tälte. Har själv beställt ett Nallo2 därifrån som varit mig troget.

Men som sagt, Fjällräven gör också fina tält, och är du budgetmedveten och hittar ett Akka/motsv på rea så kan det vara ett alternativ. Kunskap ersätter ju en hel del utrustning (men inte all!).

/A.
[Ändrat av Strykarräven 2005-04-10 kl 15:59]
 
Akka

Hejsan!Hade med mig Fjällräven Akka r/s 3 på min senaste fiske äventyr i Kiruna fjällen i sommras....och det är jag tacksam för.Som ni kanske minns så regnade det och blåste det nåt för djävulskt i Kiruna området förra sommaren.Tältet stog pall mot naturkraftena trots ihärdigt regn och blåst i flera dagar i sträck(och nätter)Fjällrävens dukar har blivit bättre de sista åren och håller numera en bra kvalitè.Gott om utrymme i absiden var suveränt under skit vädret,ventilationen fungerade också väldigt bra.Är mycket nöjd med tältet och kan rekomendera det!Priset är också överkomligt 4999kr är väl investerade pengar.Mvh.europa12
 
Hellre Helsport...

Jag skulle alla gånger välja Helsport framför Fjällräven, samma prissegment men betydligt högre kvalitet, åtminstone de varianter jag har sett.

Mvh,

//J
 
VauDe,Fjällräven,Helsport minst lika bra

Måste bara säga att h-berg är säkert bra, och så,
men även dom kan gå sönder, det är lika för alla märken, men faktiskt är dom ju lite väl dyr.....
Det är ju bara ett tält.....!!!!
 
Jag haft väldigt dålig erfarenhet av akka3 r/s. Använde tältet förra sommaren. Efter en veckas användning hade en båge gått av(sprack i ena ändan), tältet läckte genom sömmarna och en av "stormlinornas" fästen slets loss. Allt detta under en veckas cykeltur i mellersta Finland. Alltså inga extrema förhållanden bara ett par dagars ihärdigt regn.
Jag fick ett nytt tält (ett år nyare modell) men funderar av förståeliga skäl om jag skall våga ta det med på en fjällvandring. Vi har ett nammatj och sen står alternativet mellan akka eller Robens cloud 1 och robens cloud2(båda,eftersom vi behöver plats för 6personer). Någon som har erfarenhet av Robens?
[Ändrat av henrich 2005-05-27 kl 21:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Norris Buchttoppen eller Akka högst? Fjällvandring 2
jonas72 Akka-Salto eller vice versa Fjällvandring 5
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
Onesport Vill ha tips om Akka Fjällvandring 5
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
dajo81 Akka - Skarja Fjällvandring 22
cfn storasjöfallet bieriksvagge ruohtesvagge akka ritsem Fjällvandring 2
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
fotomangan Uppför Akka Fjällvandring 8
storfamiljen Direktväg Akka - Kutjaurestugan? Fjällvandring 3
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35
Akke Akka-Kvikkjokk Fjällvandring 2
atua Akka 6okt Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
AndersLars Akka Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
i4lean AKKA R/S för vintertur? Fjällvandring 0
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
slit Akka i slutet av juli Fjällvandring 1
fatbe Akka fjällensdrottning Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...