Afrika

Jag funderar på sträckan Luxor - Cairo - Alexandria eller Marrakesh - Casablanca - Tangier i vinter. Har någon trampat i Egypten eller Marocko under det senaste året? Kommentarer?
Eller finns det någon annan "kortare" sträcka genom Afrika som rekommenderas? (Krav: Bra vägar och säkerhet).

Tack! /Anders
 
Nja, Anders.

Sträckan Luxor-Alexandria är nog en av de farligaste i hela Afrika, folk och byar och bilar hela tiden. Troligen måste du ha poliseskort vissa delar (jag fick ha det både när jag backpackade 2003 och cyklade 2006 där). Vissa områden har varit stökiga (kom ihåg Luxormassakern t ex) plus att du får lägga till dagens politiska turbulens till den negativa listan. Finns en miljard roligare ställen att cykla på i Afrika än Nildalen. Fast det finns såklart enormt mycket historiska sevärdheter längs vägen.

Marakesh-Casa-Tangier är betydligt roligare, fast jag förstår inte varför du ska till Casa..? Cykla direkt mellan Mara och Tangier via Atlasbergen, Tades Gorge, Rifbergen osv. Det är rätt schysst faktiskt.
 
Tack Lars!

Jag återkommer med stor sannolikhet med följdfrågor, typ bästa afrikanska bryggerier etc... :)

Ha en fin tripp i södra Afrika!
Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...