Äventyr 2021

Var har ni för planerade äventyr och turer för i år?
Lite svårt att veta om det blir som 2020 med all Covid19-skit. Jag tror tyvärr det blir på liknande sätt att man får ta bilen om man ska nånstans. Tänker inte åka tåg och ännu mindre flyg om det inte är över.

Skulle vilja upp till Kvikkjokk för en rundtur i Padjelanta, präststigen och in i sarek, men jävligt trist att bila fler hundra mil, så blir nog som längst till Jämtland/Härjedalen istället.

Blir några kajakturer också i ostskärgården och om möjligt en sväng över till Finland och skulle även vilja paddla till Kosteröarna.

Cykelsemester är kul också så får se om man hinner med en sån. Gotland har jag gjort ett par ggr men ändå längtar jag tillbaka dit. Det är lite som att komma utomlands att åka dit.
 
Jag har i stort sett inte påverkats alls av Covid. Jag är i dagsläget bara intresserad av norra Norrlands natur och har i och med det som allra längst 4,5 h bilfärd att fara om jag vill. Min stuga som är belägen mitt i Norrbotten kan underlätta ibland. Är därför inte alls orolig över sommarens äventyr utan jag knallar på som alla andra år!

I sommar blir jag långledig och då blir huvudattraktionen att fara på minst en långvandring (troligtvis ca 8 dagar). Min önskan är att fara till Sarek, där tanken är att utgå från Ritsem och hamna i Saltoluokta. Detta kan ändras beroende på vilka av mina vänner jag kommer vandra med eftersom alla inte är särskilt redo för en sådan tur. Men en flerdagars tur blir det hur som haver!

Annars blir det framåt våren/sommaren att börja vandra ut till skogs igen för att fiska, tälta och dricka öl/whisky (beroende på gångavstånd) framför brasan. Detta blir det mycket av i år skulle jag tro.

Sen har jag en vän som försöker pressa mig till att bestiga Kebnekaise. Får se hur det blir med det.
 
Jag har tänkt att göra tre saker, förutom lite annat, som kopplar till att vara ute.
1. Vandra med min kompis. Det blir fjällen igen. Ca 2 v. Vi har en plan och ett område att utforska, men har inte detaljplanerat. Kultur, natur, storslagenhet...sånt är i fokus.
2. Vandra i Muddus nationalpark igen. Vi var där 2019, och jag måste tillbaka igen. Det blir ännu mer into the wild.
3. Det här är en riktig utmaning. Jag ska cykla genom hela Sverige, genom att vara med i Sverigetempot. 2100 km, 210 timmar. Räknar med att klara av det inom maxtiden såklart. Planen för att komma till start är ganska väl utstakad.

Jag vill dock slå ett slag för det lilla äventyret man kan genomföra hemma, i vardagen. Ett exempel kan vara att packa en dagssäck med varm dryck och någonting att äta. Sedan ge sig ut, och njuta av det man har nära sig.

Hur många har utforskat sina närområden?

Bara ett tips, när man kanske inte kan eller vill åka någon annanstans.
 
Jag vill dock slå ett slag för det lilla äventyret man kan genomföra hemma, i vardagen. Ett exempel kan vara att packa en dagssäck med varm dryck och någonting att äta. Sedan ge sig ut, och njuta av det man har nära sig.

Hur många har utforskat sina närområden?

Håller helt med om detta. Om man aktivt söker efter fina områden i närområdet, bortom de vanliga traderna, tror jag att många hitta nya fina platser. Så var det för oss. Vi har naturturistat en hel del under året och hittat många fina platser vi aldrig besökt, trots att jag är uppväxt i trakten och varit runt ganska mycket. Kommunerna brukar vara en bra källa till tips liksom länsstyrelserna som har bra information om naturreservat.

För vår del blir det små dagsturer och korta övernattningar i trakten, samt en vecka eller två under segel.

/A
 
Senast ändrad:
Jag vill dock slå ett slag för det lilla äventyret man kan genomföra hemma, i vardagen. Ett exempel kan vara att packa en dagssäck med varm dryck och någonting att äta. Sedan ge sig ut, och njuta av det man har nära sig.

Hur många har utforskat sina närområden?
Instämmer också på den. Man måste inte åka långt för att kunna ha det lite skönt. Händer ibland att jag packar ryggan med tält och mat och vandrar iväg några km till nån liten sjö för ett par dar. Klar man saknar de storslagna vyerna i fjällen, men en liten granskog kan va fint också.
 
Eftersom Norge tycks uteslutet så blir det nog ett par veckor i Vilhelminafjällen för mig. Får nog besök av några kompisar. Ska leva baslägerliv och ta det lugnt.

Är väldigt sugen på att vandra ordentigt dock. Gååååå hela dagen liksom. Så det blir nog en tur för mig och vovven Kvikkjokk-Silvervägen. En vecka-tiodar sådär.

Nu på vårvintern blir det en tur till Norrland också. Ska åka turskidor och bo i tält. För att det är trevligt och för att lära mig mer om vintern.

Andra mål:

* Gå klart de sista tio milen av Bohusleden

* Lära mig mer om paddling. Har paddlat en del i bra väder, och har även fått avbryta pga lite blåst. Så ska försöka hitta precis lagom mycket utmaningar för att kunna utvecklas. Kanske testar jag en kurs med FF?

* Bli mästare på att elda

* Få tag på markägaren vid mitt favoritläger och fråga om jag kan få bygga ihop lite grejer och lämna på platsen (typ upphöjd liggplats och eldstad och liknande). Och förhoppningsvis jobba vidare på en fast lägerplats.

* Göra några campingturer för att träna hunden för att förenkla framtida campingliv. Ta med hundgodis och göra lite övningar på att vänta på varsegod innan man går in, lägga sig på sin plats. gå bakom ryggen på folk istället för att springa i mitten där alla har sina grejer osv. Drilla in lite smidiga beteenden som kan underlätta i framtiden.
 
Jag föredrar många små äventyr framför ett stort och har dem oftast i hemmavattnen eller hemmaskogen. Ibland lämnar jag inte ens min egen gård. Här kan jag sova ute i skogen eller "bushcrafta" i dagar utan att se annat än riktiga kottar. Eftersom jag är ledig hela sommaren kan jag ta dagen som den kommer och behöver inte göra upp stora planer på lång sikt. Men det blir definitivt en hel del "hardcore-ö-vistelse" i den östra arkipelagen. Dit åker jag så ofta jag kan.
 
Var har ni för planerade äventyr och turer för i år?
Lite svårt att veta om det blir som 2020 med all Covid19-skit. Jag tror tyvärr det blir på liknande sätt att man får ta bilen om man ska nånstans. Tänker inte åka tåg och ännu mindre flyg om det inte är över.

Skulle vilja upp till Kvikkjokk för en rundtur i Padjelanta, präststigen och in i sarek, men jävligt trist att bila fler hundra mil, så blir nog som längst till Jämtland/Härjedalen istället.

Blir några kajakturer också i ostskärgården och om möjligt en sväng över till Finland och skulle även vilja paddla till Kosteröarna.

Cykelsemester är kul också så får se om man hinner med en sån. Gotland har jag gjort ett par ggr men ändå längtar jag tillbaka dit. Det är lite som att komma utomlands att åka dit.
Jag åker tåg och buss då det är ganska drygt att köra långt. Sedan är man tvungen att komma tillbaka till samma plats som man startade på, eftersom bilen är där. När jag åkt tåg har jag till exempel startat vandringen i Storlien och avslutat i Vålådalens fjällstation, där jag tog buss till Undersåker och tåget hem till Stockholm. Tåg/buss ger en annan frihet. En annan gång startade jag i Abisko och avslutade i Nikkaluokta. Med nattåg kommer man en bra bit och kan starta vandringen utvilad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.