Är mitt rep för gammalt ??

Köpte ett rep i Frankrike 1988 som då kostade runt tusenlappen. Repet har inga yttre skador och har inte utsatts för några stora fall.
Har inte längre någon koll på fabrikat men det är UIAA märkt.

Min fråga är: Har repet åldrats så att det inte kan användas mer ?

Vad säger ni, skall det i soppåsen eller ej ?

/Jan
 
Om du køpte repet 1988 så ær det før gammalt oavsett om du klættrat med det eller inte. Jag tror inte att någon tillverkare rekomenderar att ett rep anvænds om det ær ældre æn 5 år. Det skall stå en datummærkning på repet eller påsen någon stans.
Slæng det inte før det. Gamla rep ær utmærkta till att dra bilar med, gøra gunor av och lite av varje.
 
Dynamiken försämras

Polarn har ett gammalt 9mm rep från 1978 som vi har använt 3ggr under våren till klippklättring. Jag vägrar dock att använda det, har bara använt det för att ta upp honom som andreman.

Man märker att repet är gammalt, det har torkat och kinkar sig lätt. Dynamiken har klart försämrats. Repet användes senast på tidigt -80 tal. Hans sele och slingor är också från -70 talet, dom verkar dock ha klarat tidens tand bättre än repet.

Ett rep från -88 är 10 år nyare, men jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag skulle våga leda (eller toppa) med det.
 
Jo, lite till åren är det allt, men...

Som redan sagts är det nog lite väl gammalt för att gå som försteman och leda med, då dynamiken försämras med åren. Däremot kan det ju användas till annat där det inte behövs någon dynamik, exempelvis topprep eller till topprepsankare.

mvh
Johan
 
hmm

Hej,

Ska allt bytas ut efter 5 år? Jag tror inte det, jag hade en
diskussion med en repförsäljare här i holland för ett tag sen
när jag köpte ett nytt rep. Han tyckte inte det behövdes, men
jag valde ändå att köpa ett nytt p.g.a. jag vill inte ta några
onödiga risker, och för att kunna ge mig ut och känna mig
säker.

Repförsäljaren menade att nya syntetiska material inte åldras nämnvärdt.
Det som gör ett modernt rep gammalt är snarare slitage.
Utifrån, eller från smuts som tagit sig igenom manteln och nöter
inuti repet. Fall har som bekant en mycket stor påverkan på reps
livslängd.

Enligt detta resonemang skulle ett rep som köps idag vara
fullt använbart om 10 -15 år, om man nu la det i en låda
och inte använde det till att klättra med ;-)

Nog med snack. Slutsats: jag försöker hålla koll på hur mycket
grejerna är använda och hur dom ser ut. Om dom är slitna, gamla
eller luktar illa, byter jag ut dom .

/Niklas
[Ändrat av n_zackrisson 2002-06-27 kl 15:36]
 
Nu ja, men då då

Grejjorna som säljs nu är kanske nästan lika bra om 10-15 år, men dom prylarna vi snackade om här är ju tillverkade på -70 och -80 talet, hur var kvalitén då?
 
Åldring

Ett rep kan nog hålla sig bra om det legat mörkt o svalt under en lång period. Nackdelen med nylon (Polyamid 6,6) är att det bryts ned av ultravioletta strålar. Ju mer man har det framme i solen desto snabbare bryts plasten ned, blir spröd och istället för att tänjas lite vid ett fall, och på så sätt ta upp energi, så slits fibrerna av.
Man ska även passa sig lite för att torka ett rep för kraftigt i torkskåp el. dyl. eftersom den lilla mängd vatten som finns i nylonet då torkar ut, vilket gör materialet sprödare.

Plast bryts alltid ned i större eller mindre utsträckning. Denna nedbrytning påskyndas alltid av värme.

(Usch, det där kändes som en föreläsning i polymerteknologi. Nu fick jag kalla kårar *brrr*)
 
Intressant tanke. Mitt rep har legat på vinden mörkt och svalt i ett antal år utan att ha använts. Håller nog med er att repet kan på sin höjd användas för toppsäkring då ingen större dynamisk påfrestning sker. Med ett såpass gammalt rep måste man nog vara noga med att se upp med varningssignaler såsom yttre slitage och tecken på att kärnan börjar ge med sig.
Tack för tipsen !

/JN
 
Kassera!

Jag ska inte påstå att jag är någon expert, men jag skulle nog rekommendera att du kasserar repet (går säkert att använda till något annat kul där man int sätter livet på spel). Jag ställde samma fråga till en god vän som är erfaren klättrare och som hållit på sedan de dagar dit rep är daterat. Han sa att rep som tillverkas idag inte åldras nämnvärt (ifall man inte använder det) om det förvaras på rätt sätt (torrt, mörkt och svalt.), men det är värre ju äldre repet är. Skillnaden ligger i material och tillverkningsmetod som utvecklats kontinuerligt under åren.

Mvh/Fredrik G
 
apparently someone once asked a rope manufacturer (blue water) and was told that long storage under ¨ideal¨ conditions should not be a problem, see the following link, which is mostly about spectra fibre but mentions the rope question:
http://www.dtek.chalmers.se/Climbing/Hardware/spectra.txt
Most manufacturers now seem to say that rope should be retired after 5 years or so. Perhaps you could call the manufacturer of your rope.
I myself have toproped on 30-year-old twisted nylon rope, but I was young and foolish then.

Luke (a friend of Kristian)
 
UIAA's säkerhetsansvarige, Pit Schubert, har fall-testat tjugo år gammla rep. Resultaten av testerna var att de är ok att använda ( leda såvöl som topprep ) så länge manteln ser schysst ut. Han höll ett seminarium i Tullinge för auktoriserade instruktörer för några år sedan. Tyvärr är mina anteckningar från det sparsamma, men resultaten finns presenterade i hans bok
'Sicherheit und Risiko in Fels und Eis 02'
http://www.amazon.de/exec/obidos/AS...5210/sr=2-1/ref=sr_2_3_1/028-1601446-6623751.

Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
Mattias_L88 Prylar från Simond. Är det något att ha? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
johnliungman Är chockbelastning en myt? Klättring allmänt 55
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
embl Är det någon som använder häxor? Klättring allmänt 15
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Fool Hur noga är ni? Klättring allmänt 6
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...