Är detta en vettig tur?

Hej, vi är 7 personer (+en 1åring) som tänkte göra en vandring i augusti i år (4-6 dagar). Vi har diskuterat fram och åter men inte kunnat bestämma oss riktigt vart vi ska vandra. Vi ska bo i tält, alla har hyfsat bra kondition och är vana med kortare vandringar och att bo i tält. Vi är lite skeptiska till Kungsleden då vi helst vill träffa så få andra vandrare som möjligt (vi vill ha vildmarkskänsla) och vad jag förstår så kan det vara riktigt mycket folk på vissa delar av kungsleden i augusti..

Hur som helst så har vi kommit fram till ett förslag. Att gå norrut från E10 vid västra ändan av Torneträsk och fortsätta upp mot Sørdalen. Detta område verkar vara relativt outforskat (iaf. av folk här på Utsidan). Vi tänkte bara gå mellan 6-9 km/dag och sen kanske tälta och fiska ett par dagar i Sørdalen innan det bär av hemåt igen. Se länk:

http://www.magnussandstrom.se/download/utsidan.jpg

Skulle detta kunna vara en bra tur för några "halv-rookies" eller tar vi oss vatten över huvudet? :)

Alla tips och kommentarer mottages med tacksamhet.
 
Förmodligen att ni kommer få vara ostörda på turen. De flesta hade nog haft synpunkter om de varit där. Ta med någon med erfarenhet. Efterlys?
 
Sördalen

167 views men ingen kommentar.. vet inte hur jag ska tolka det. :)

Det är nog mest norrmän som vandrar i Sördalen. Det finns en norsk DNT hytte i Sördalen (Lappjordhytta).
Norrmännen går från Sörmo.

Norrmän kommer ni säkert att stöta på, älg och ren finns det också gott om, björn brukar också finnas i Sördalen men de är ju lite svårare att få se...

Jag har prövat fiska i de småsjöar som finns på Svenska sidan i Sördalen, jag varken såg eller kände nåt, men jag har bara provat en gång.
Jag har aldrig hört att någon annan har fiskat där.
Jokken/älven i Sördalen är ganska smal och rinner i en rätt så djup kanjon så jag tror det inte är mycket till fiske där.

Ni kanske redan har "googlat" på sördalen så ni vet hur det ser ut, annars kommer en länk till en bild:

http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/multimedia/kvalitet4/4447.jpg

Vackert är det där, annat kan man inte säga...
 
Tackar! Jo det verkar ju ligga en by längre norrut i dalen så vi får väl se om vi får påhälsning. Vad är det som gäller i Norska fjällen egentligen, är det fritt att tälta så länge man inte är på någons tomt eller?

Såg att det verkar finnas gott om Lo också så man får väl knäppa på stor-telet på kameran och hoppas på det bästa!

/ Magnus

Det är nog mest norrmän som vandrar i Sördalen. Det finns en norsk DNT hytte i Sördalen (Lappjordhytta).
Norrmännen går från Sörmo.

Norrmän kommer ni säkert att stöta på, älg och ren finns det också gott om, björn brukar också finnas i Sördalen men de är ju lite svårare att få se...

Jag har prövat fiska i de småsjöar som finns på Svenska sidan i Sördalen, jag varken såg eller kände nåt, men jag har bara provat en gång.
Jag har aldrig hört att någon annan har fiskat där.
Jokken/älven i Sördalen är ganska smal och rinner i en rätt så djup kanjon så jag tror det inte är mycket till fiske där.

Ni kanske redan har "googlat" på sördalen så ni vet hur det ser ut, annars kommer en länk till en bild:

http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/multimedia/kvalitet4/4447.jpg

Vackert är det där, annat kan man inte säga...
 
Åter i storstan

Vi har kommit hem från vår vandring nu och jag tänkte skriva en liten reseskildring:

Till sist blev vi 6 personer som påbörjade vandringen norrut från E10 på Nordkalottleden. Vi var först lite oroliga över det ostadiga och ganska kyliga vädret men efter någon kilometer på den rätt så kuperade leden så var det bara skönt att temperaturen låg under 10°C.
Första dagen gick vi ca 10 km och slog läger precis på gränsen mot Norge vid tre små grunda klargröna sjöar (tyvärr helt utan fisk). Här hade vi också vårt första möte med andra vandrare. 3 norrmän som undrade från en kulle en bit bort om vi var norrmän eller svenskar, efter att vi svarade att vi var svenskar så fortsatte de sin vandring under tystnad.. :). Förklaringen fick vi dagen efter när det visade sig att de hade hört att sex svenskar just hade gått ut på leden innan dem och de var oroliga att vi skulle sova i stugan (Lappjordhytta) som de hade för avsikt att spendera natten i..


Nordkalottleden - Sørdalen by Magnus Sandström, on Flickr

Andra dagen så bar det av uppför fjället och in i Sørdalen. Det var sjukt bra väder och vi var helt ensamma på fjället. Tredje dagen så bestämde vi oss för att göra en topptur till en av glaciärerna och en sjö som inte verkade allt för långt bort (iaf när vi kollade på kartan, google maps). Det visade sig att det handlade om 1000 höjdmeter (från 500 möh till 1500 möh) och ca 15 km vandring. Alla sex orkade nästan hela vägen upp, men när sista kilometern var kvar och det blev riktigt brant så valde tre att stanna och äta lunch och vänta på oss som gick upp på toppen. Det var verkligen värt det när man kom upp!


Nordkalottleden - Sørdalen by Magnus Sandström, on Flickr


Nordkalottleden - Sørdalen by Magnus Sandström, on Flickr

Fjärde dagen så valde vi att gå ner i dalen och ta oss över Sørdalselva och upp på andra sidan, vi visste inte hur svårt det skulle vara att ta sig upp, eller om det ens skulle gå att vada över jokken men vi tänkte iaf göra ett försök. Promenaden ner i dalen gick enkelt och vi möttes av ett frodigt regnskogsliknande klimat där nere. Vi såg både björn- och lodjursspår (och kanske järv?) i den fina sanden längs med jokken. Vi tre killar valde att stanna ett par timmar och prova fiskelyckan och tjejerna började den sega vandringen uppför västra dalsidan. 5 små rödingar och 2 timmar senare så vadade även vi över jokken och började ta oss uppför branten. Det var meterhöga ormbunkar och ris och fjällbjörkar till förbannelse. En timme och 350 riktigt dryga höjdmeter senare så återförenades vi med ett gäng hyfsat pigga och glada tjejer. Väl ovanför trädgränsen så var trots avsaknad av led väldigt lättvandrad terräng.


Nordkalottleden - Sørdalen by Magnus Sandström, on Flickr

De två sista dagarna spenderade vi med att knalla tillbaks mot utgångspositionen och vi fick se både renar, kungsörn och fjällvråk (alltid något när man är ett så stort gäng!). Vi fick en fantastisk utsikt över Torneträsk och Abiskomassivet på vägen ner från fjället vid sidan av Vadvetjåkka nationalpark.

När vi kom tillbaks så var vi 4 pers som tog in en natt på Abisko hotell för få duscha av sig lite och äta något annat än REAL turmat. På hotellet så var det fullt med folk som hade gått Fjällräven Classic och folk såg ut som fågelholkar när vi berättade att vi knappt hade träffat en själ på 6 dagar. Vi kände oss ganska nöjda med vårt val av led mao.

Om någon har lust att ta en titt så finns det fler bilder från turen här: http://www.flickr.com/photos/magnussandstrom/sets/72157627333729719/


Ha det gott!

mvh

Magnus
 
Härliga bilder. Bra dokumenterat :) Uppfattade dock aldrig vilken film ni gick på där ute ;-)

Vi bestämde innan vi åkte att alla skulle ta med sig en varsin överraskning till de andra. Viktor och Ida tog med sig film (iPad) och popcorn, så vi körde lite vildmarksbio. Det var väl inget som förhöjde naturupplevelsen men kul var det! Och för den nyfikne så kollade vi på The Mechanic. :cool:
 
Vi bestämde innan vi åkte att alla skulle ta med sig en varsin överraskning till de andra. Viktor och Ida tog med sig film (iPad) och popcorn, så vi körde lite vildmarksbio. Det var väl inget som förhöjde naturupplevelsen men kul var det! Och för den nyfikne så kollade vi på The Mechanic. :cool:

Hahaha, härlig surprise :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Ny detektivtråd: Vilket berg är detta? Fjällvandring 5
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
svartöra Var är detta foto taget? Fjällvandring 6
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.