Är det nån osm testat dom här?

magbe238; sa:
Är dom värda priset? Tanken är att de ska använda på 4-5 dagars turer till fjälls sommar-höst som skalbyxa/regnbyxa.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15968&plats_id=1313

Vilken vattenpelare är det som sägs minsta användbara som regnplagg??? Har för att jag läst siffran 2000mm nånstans?

Är det nån som har några tips på skalplagg inom rimlig prisklass?

/Magnus

Recensioner finns:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1666

Själv använder jag Mountain Equipments Drilite byxa på sommar-/tidig höstfjället, cirka 1000:-.

Mvh
Peter P.
 
Kopia sam vanligt

Som vanligt när det gäller ITAB så är det en kopia på en haglöfs produkt. Klart att man kan hålla ett lägre pris om man använder ett sämmre material och aldrig tar ansvar för att uveckla en produkt!

Micke
 
njaa...

Tackar för tipset men jag har redan en bra GTX-jacka och behöver bara komplettera med ett par byxor...

Köpte ett par Aspen (som ITAB oxå säljer) inför förra årets tur men efter par halv-allvarliga aggressionsattacker när jag skulle ta på mig byxorna i hällregn vill jag ha en bralla med dragkedjor i benen.

Ni som testat Discovery-byxan: Hur funkar det att dra dessa utanpå ett par kängor?


/M
 
Re: njaa...

magbe238; sa:
Ni som testat Discovery-byxan: Hur funkar det att dra dessa utanpå ett par kängor?
Förlåt, jag menade förstås dessa:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16037&plats_id=1258

Av byxor med hellånga dragkedjor har jag endast testat Marmot PreCip, och de är jättebra. Som väntat håller inte materialet så bra (vilket det inte gör i något av de ultratunna och ultralätta regnplaggen) om man nöter på med en massa vassa stenar och grenar, men till fjällvandring (som är betydligt snällare mot kläderna än t ex fiske, my opinion) så duger de gott. Brukar ofta reas för 5-600. Fördelen gentemot Discovery-byxan är att PreCip är avsevärt lättare och smidigare (men säkert vekare).
 
Re: Kopia sam vanligt

MikeRait; sa:
Som vanligt när det gäller ITAB så är det en kopia på en haglöfs produkt. Klart att man kan hålla ett lägre pris om man använder ett sämmre material och aldrig tar ansvar för att uveckla en produkt!
Ja, detta efter att Haglöfs kopierat Fjällräven/Marmot/TNF/ME/MEq eller någon annan som i åratal tillverkat lätta men funktionella regnbrallor...

Och om materialet är sämre i ITAB-byxorna vill jag låta vara osagt. Troligen, men inte säkert. Däremot kan man fråga sig om Haglöfs byxor är nästan 3 gånger bättre, vilket priset antyder (Haglöfs Storm Pant 800kr/Torrent Pant 1000kr vs ITAB Packaway 300kr), samtidigt som de är nästan dubbelt så tunga (380-400g vs 212g). Tillåt mig tvivla...
 
magbe238; sa:
Köpte ett par Aspen (som ITAB oxå säljer) inför förra årets tur men efter par halv-allvarliga aggressionsattacker när jag skulle ta på mig byxorna i hällregn vill jag ha en bralla med dragkedjor i benen.

Ni som testat Discovery-byxan: Hur funkar det att dra dessa utanpå ett par kängor?


/M

Jag har testat om det går att dra på sig Discovery byxorna över kängor,men det går inte.Nätfodret fastnar i kängorna,så man får ta av sig kängorna om man behöver dra på sig Discovery byxan.

Det är en detalj som jag tycker är synd med dessa byxor. I övrigt så är dom helt suveräna att vandra i,att ha när man cyklar Mountain bike eller när man är på fiske tur. Materialet i byxorna är slitstarkt och dom har rejäla förstärkningar på knäna,över baken och vid fötterna.Jag skulle aldrig betala 2-3 gånger så mycket för några skal byxor från något kändare märke,för jag betvivlar att dom skulle vara 2-3 gånger bättre än ITAB´s byxor.

Det finns ingen enhetlig internationell standard men vattenpelare på 1 500 mm anses vara den undre gränsen för att en väv skall anses vara vattentät,och Discovery byxorna klarar 4000 mm vattenpelare.
 
Jag har testat dessa byxor under två st 10dagars vandringar i Början resp. slutet av September i Sarek
Byxorna fungerade alldeles utmärkt vart varken blöt från utsidan (läs Regn och blötsnö) eller från insidan (svett) de var dessutom de enda byxorna jag hade med mig och jag kommer att andvända dom nästa tur oxå! har dessutom tvättat dom åtskilliga gånger utan att vattentätheten försämrats nämnvärt.

Att ta av och på med kängor , i mitt fall Meindl island pro går inte (strl 10,5) men en mycket bra detalj är kardborre stängningen runt vristerna som är mycket robust, desutom väl fungerande mekanisk luftning vid låren iform av blixtlås.

kan verkligen rekommendera den byxa!
 

avslutad210712

Gäst
Jag har testat både Discovery-byxan, Packaway-stället samt ett par Mammut GTX-byxor.

På sen vår, sommar och tidig höst föredrar jag Packaway-byxan eftersom den är betydligt lättare än de andra. Observera att jag pratar dåligt väder, blåsigt och/eller regningt. Vid normalt väder skulle jag knappast vandra i någon av bxorna.

På övrig tid av året föredrar jag GTX-byxan eftersom den "andas" bättre och passformen är betydligt bättre än på discovery-byxan samt att den har hellång dragkedja i benen vilket gör av- och påtagning lättare och ger även möjlighet till ventilation.

Prismässigt är en GTX-byxa liksom dyrare än ITAB's alternativ men jag köpte mina byxor på sportsnet's utfösäljning så priset var överkomligt för en snål en som mig *L*.

Så för mig har valet blivit enkelt - Packaway är min absoluta favorit på (cykel)vägen till och från jobbet men även till fjälls.
 
Re: Kopia sam vanligt

MikeRait; sa:
Som vanligt när det gäller ITAB så är det en kopia på en haglöfs produkt. Klart att man kan hålla ett lägre pris om man använder ett sämmre material och aldrig tar ansvar för att uveckla en produkt!

Micke

Hur mycket världsutveckling nu haglöfs står för. Ett par nya sömmar på jackan varje år så går den ju att kränga som en ny modell.
Dessutom är det väl bra med ett företag som kan sätta lite press på de oförskämt dyra svenska märkena, haglöfs och fjällräven. Deras prisnivå spelar dessutom på människor tankar att "Svenskt måste ju vara bäst"... Nere i danmark där jag bor ligger prisnivån på haglöfs och fjällräven betydligt lägre än i Sverige.
 
Itab är bäst..!

Som svar på om Discovery byxan är bra kan jag bara säga att de borde väl vara lika som jackan. Den är helt suverän enl. en kompis så nu ska jag själv köpa en, för jag vägrar betala för mer kända märken. De pengar jag spar på att inte "snobba" omkring som en prylnisse lägger jag på mina äventyr istället...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
stenblock Hur breda är en bred fot? Era mått tack Kläder 21
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
majjen Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma! Kläder 203
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Gråbuse Vilket matieral är optimalt för yttersta lagret vintertid (värme/isolering) Kläder 16
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Septagon Hur gamla är dessa Lundhags? Kläder 9
7S Den torra framtiden är här! Kläder 7
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Davva2 Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor? Kläder 33
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
rimn allt är SVART - hur löser ni det? Kläder 32
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
zzeezz Är det dålig kvalite eller otur? Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.