Är chockbelastning en myt?

Med anledning av urspårande tråd startar jag en ny, i det intressanta ämnet: finns det något som kan kallas "chockbelastning" när ankare, tex sliding-x, fallerar? Belastas den andra punkten extra hårt om den första fallerar?

Kör! (Referenser till undersökningar vore bra!)
 
Definitivt inte en myt, men man kan nog diskutera hur allvarlig risken är.

Ponera följande. Du har byggt en hängande standplats på två punkter, A och B med en 120-slinga i en sliding-X. Benen är arrangerade så att inknytningspunkten befinner sig 30 cm under punkt A.
Nu fallerar punkt B. Om vi bortser helt från de krafter som kommer från det fall som förmodligen orsakade att punkten fallerade så har vi ändå kvar ett 90cm fall i en statisk slinga.
Att DET är olämpligt är väl alla överrens om. I synnerhet på en ensam punkt och I synnerhet i kombination med att den som utsätts för det samtidigt skall hålla ett tungt fall...
 
Oj, 90 cm längre fall! :) Du har ju repet som dämpar fallet, eller klättrar du bara i statiska slingor? Säg att säkringsmannen är inknyten i sliding-x med 20 cm rep. Även om ankaret ryker så har du 90 cm längre fall - men fortfarande 20 cm rep som dämpar fallet. I många situationer så har du mer rep som dämpar fallet, men fortfarande bara 90 cm längre fall än om ankaret inte hade rykt.
 
... Även om ankaret ryker så har du 90 cm längre fall - men fortfarande 20 cm rep som dämpar fallet. ...

Skulle gissa att om inte selen och kroppens mjukdelar hjälpt till att dämpa chockbelastningen vid ett 90 cm fall i en statisk slinga så skulle repet brustit. Men det kanske det gör ändå.
 
Om man har en *helt* hängande standplats på en överhängande led, och säkringsmannen är inknuten direkt i ankaret, så ska man nog vara rätt orolig över sådan chockbelastning.

Jag tror dock att i de flesta normala situationer är det inte ett så stort orosmoment.

Man ska ju tänka på att mycket av det chockabsorberande (rep, knutar, mjukdelar) förmodligen redan förverkats i och med att den första säkringen släppte, och att det andra fallet/impakten blir betydligt mer statiskt.

Jag brukar själv prioritera jämnvikt över att undvika chockbelastning. Brukar dock undvika längre slingor. 60-slingor känns alltid ok, 120 vill jag oftast knyta av i alla fall ett ben på, 180/240 knyter jag alltid av.
 
Om man är på en helt överhängande standplats och säkrar en försteman som faller direkt i stand så kanske man borde ha haft mer än bara två säkringar i stand. Men nu känns det som att jag förbrukar mina 50 cent. Korta slingor gör att vinkeln per automatik blir större - vilket ger en mer ogynnsam kraftfördelning.
 
Oj, 90 cm längre fall! :) Du har ju repet som dämpar fallet, eller klättrar du bara i statiska slingor? Säg att säkringsmannen är inknyten i sliding-x med 20 cm rep. Även om ankaret ryker så har du 90 cm längre fall - men fortfarande 20 cm rep som dämpar fallet. I många situationer så har du mer rep som dämpar fallet, men fortfarande bara 90 cm längre fall än om ankaret inte hade rykt.

20cm rep, 90cm fall => fallfaktor 4,5. Klart obra.

Sedan är jag fullt medveten om skillnaden mellan en människokropp och en stålkula etc etc. Ville bara demonstrera att det är lätt att konstruera ett worst case scenario (hängande stand) där en rippad säkring i ett sliding-x leder till allvarligare följder än med en annan konfiguration.

Det är förstås inte samma sak som att säga att det är en farlig lösning, lika lite som något annat vanligt ankarbygge är farligt i sig.
 
Skulle nog våg påstå att om man har en säkringsman i ett stand där en säkring rippar, och man har sliding-x eller nåt annat som gör att säkringsmannen rör sig nån meter eller mer när det rippar, så tillkommer en stor fara; nämligen att säkringsmannen reflexivt släpper repet med bromshanden för att ta emot sig mot nåt.
Detta oavsett resonemanget med hur krafterna disponeras på säkringspunkterna.
 
Skulle nog våg påstå att om man har en säkringsman i ett stand där en säkring rippar, och man har sliding-x eller nåt annat som gör att säkringsmannen rör sig nån meter eller mer när det rippar, så tillkommer en stor fara; nämligen att säkringsmannen reflexivt släpper repet med bromshanden för att ta emot sig mot nåt.
Detta oavsett resonemanget med hur krafterna disponeras på säkringspunkterna.
Kanske bättre att han släpper på repet än att han håller i det och drar ner förstemannen?
 
chockbelastning är inte svår att förstå om man har rätt bild i huvudet

alltså att ha koll på energi respektive kraft.

det här är min "bild" (men jag tar gärna mothugg, för det finns alltid förbättringsmöjligheter):

den allmänna tumregeln är att 99% av allt dumt som händer beror på att någon har för bråttom (kolla bara på aktiebörsen).

när en kropp i rörelse bromsas, så måste kroppens rörelseenergi omvandlas till någon annan form av energi, vanligtvis värme (i konventionella bromsanordningar)

kraften som behövs för att bromsa kroppen är beroende av hur lång tid som inbromsningen (energiomvandlingen) pågår: kort tid - stor kraft, längre tid - mindre kraft.

alla som har gått på grund med en båt, eller satt båda fötterna på bromspedalen i bilen (för att man är ovan vid automatväxel) vid ett rödlyse när man tyckte att man i princip redan stod still, eller i ytterst maklig fart backat på - med dragkroken - den där betongsuggan som avgränsade P-platsen bakåt men som inte syntes i backspegeln, eller dragit till för hårt i framhjulsbromsen på cykeln alldeles i början av en nedförsbacke, vet att det inte krävs särskilt mycket fart för att de uppkomna krafterna ska bli så stora att man kan uppleva chockverkan.

det är tiden som är avgörande för hur stora krafterna blir, inte tyngden eller höjden eller farten i sig.

för varje move jag klättrar upp, så ökar min lägesenergi.
när jag når marken, om jag faller, så har den lägesenergi jag hade däruppe omvandlats till (nästan) lika mycket rörelseenergi.

när marken bromsar in mig, så omvandlas den uppnådda rörelseenergin till (främst) värme, medan marken, men irriterande nog förmodligen framförallt jag, deformeras.

eftersom marken (åtminstone om den är hård) har väldigt bråttom att få stopp på mig, måste den ta i med en väldig kraft för att få energiomvandlingen att gå så snabbt.

ett klätterrep, däremot, som är betydligt mer tålmodigt och tillåter att energiomvandlingen (till värme, och till lägesenergi i repet, eftersom det fungerar som en fjäder) tar litet längre tid, behöver inte ta i med samma kraft för att bromsa in mig.

en dyneemaslinga är extremt stum, och därmed också ytterst otålig när den ska bromsa mig om jag faller i den, så den får alltså lov att ta till en enorm kraft för att fixa den mycket snabba energiomvandlingen, även om fallet är mycket kort.

en screamer dämpar, i likhet med repet, den kraft jag utsätts för genom att förlänga den tid som energiomvandlingen pågår, jämfört om jag bara hade hängt i dyneemaslingan.

inuti screamern, däremot, så pågår en seriereaktion av chockbelastningar som just får söm efter söm att rippa medan man faller mellan dem.

med det i bakhuvudet, så känns det för mig som om värdet av ideal jämviktning mellan ankarpunkterna - för det allra mesta - är betydligt mindre än värdet av att undvika chockbelastning av någon av dem,
sliding-x eller inte.

som just påpekats så är de dämpfaktorer som alltid finns med (jag själv, repet, selen) i stort förbrukade i det ögonblick den första punkten ryker, vilket gör livet för de övriga punkterna så mycket värre.
 
Kanske bättre att han släpper på repet än att han håller i det och drar ner förstemannen?
Ehh...
Det beror kanske på situationen, om anledningen till att han har ryckts åt nåt håll är att förstemannen fallit är det en potientiellt dålig idé att släppa med bromshanden. Tror dock inte att det är ett val han kommer att göra på den hundradels sekund det handlar om, om han tar emot sig i ett fall kan det vara en ryggmärgsreflex som inte är särskilt rationell beroende på de omständigheter som gäller för stunden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
Mattias_L88 Prylar från Simond. Är det något att ha? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
embl Är det någon som använder häxor? Klättring allmänt 15
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Fool Hur noga är ni? Klättring allmänt 6
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
najp Är mitt rep för gammalt ?? Klättring allmänt 19
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.