Äntligen ladda batteriet medan du kokar på ved

Kilot låter ju först inte kul men sen när det är vedeldat med fälktdriven tillsatsluft och eluttag börjar det ju bli lite roligare. Vi får väl se frampå våren efter frakt och tull vad det gör i skogen.
 
gillar iden att det själv genererar strömmen den behöver till fläkten... att det sen går att plocka ut lite mer är ju ingen nackdel... nä, hade jag inte känt mig så fattig just nu hade jag beställt ett mest som en kul grej.. =)
 
E u är den säljsatt till mars, först skall de byggas, förpackas och transporteras runt 1/2 jorden för att sen göra 1/3 till! Du nya sköna värld.
 
Det här aktualiserar en gammal idé jag gått och dragit på, som är lite mer lowtech. Att ha någon typ av tryckkärl man kan lägga in i elden med en ångledning ut från. I slutet av ånledningen, en turbin a'la pneumatisk skruvdragare. På turbinen en bra dynamo a'la navdynamo för cykel. Värt att testa för att kunna ta ut ström för att ladda gps motstv? Jag är inte tillräckligt mycket ingenjör för att göra matten...
 
Börja med en sådan där liten ångmaskinmodell man kunde köpa främst runt 70-talet (dom finns väl fortfarande men kosta massor idag) och fundera varför man inte får ut mer kraft ur dessa ångmotorer än vad man faktiskt får...

lamellmotorn i en skruvdragare har betydligt högre friktioner än en sådan ovanstående modellångmaskinmotor vilket indikerar att du kommer att behöva massor av ånga vid 6-8 Bar att mata maskinen - och då behövs det betydligt större brasa under pannan...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.