Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring?

Hej!

Jag sitter och försöker klura ut en tur åt mig och sambon till sommaren. Det jag lutar åt nu är att vi går från Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma. Tanken är att gå någon gång början/mitten av augusti och vi tänkte tälta. Är det någon som har gått den sträckan och har några goda råd? Tex tips på någon bra avstickare/topptur? Särskilt fina tältplatser? Obehagliga vad? Något annat vi borde veta? Borde vi starta i Änonjalme och ta Padjelantaleden första biten, eller i Vaisaluoka och ta Nordkalottleden? Eller borde vi rent av gå åt andra hållet, dvs starta i Sulitjelma?

Eller har ni några förslag på någon annan tur som vore finare? De riktlinjer jag fått av sambon är:
- max 6 nätter
- inga avancerade vad (inte mer än knädjupt och inte så långt/strömt)
- nära till stugor om vädret skulle bli riktigt hemskt
- inte för mycket folk
- ingen klättring över gigantiska stenfält eller liknande
- gärna många fina vyer :)
Det måste inte vara led, vi är rätt duktiga orienterare båda två så karta och kompass kan vi hantera. Men jag vill som sagt åtminstone hålla mig i närheten av en led så att vi har en utväg om det blir monsunregn i flera dagar.

Tacksam för alla tips och förslag! :)
 
Det enda problemet som jag ser är att du har maximalt 6 nätter...
I så fall skulle jag ta helikoptern till Staloluokta och gå Staddajåkkå, Sårjåsjaure, Sorjushytta, Ny-Sulitjelma fjellstue därifrån. Så har ni tid för en eller flera dagstur upp på några fjäll och kan få fina vyer på glaciärerna.
Även från Muorkihytta vid Lomivatten har man fantastiska vyer på Sulitjelma massivet.
 

Bilagor

  • IMG_8366.jpg
    IMG_8366.jpg
    49 KB · Visningar: 717
  • IMG_8367.jpg
    IMG_8367.jpg
    52 KB · Visningar: 656
Tack för tipset! Helikopter hade jag inte funderat över, tänker nog fortfarande som en fattig student rätt ofta :) Fina bilder också, är det från Staloluokta?

Men visst borde vi hinna gå sträckan på 6 nätter? Och kanske ha tid för en dagstur? Då räknar jag med att vi utöver de 6 nätterna tar en natt i stuga i början (och eventuellt slutet) för att få ihop det med resan. Vad jag lyckas lista ut kommer man inte till Ritsem förens runt 17-18 på kvällen om man kommer med tåget från Stockholm. Jag har för mig att vi kom fram runt lunch när jag var i Sarek sist, har jag missat något där eller har man ändrat tågtiderna?
 
Tack för tipset! Helikopter hade jag inte funderat över, tänker nog fortfarande som en fattig student rätt ofta :) Fina bilder också, är det från Staloluokta?

Men visst borde vi hinna gå sträckan på 6 nätter? Och kanske ha tid för en dagstur? Då räknar jag med att vi utöver de 6 nätterna tar en natt i stuga i början (och eventuellt slutet) för att få ihop det med resan. Vad jag lyckas lista ut kommer man inte till Ritsem förens runt 17-18 på kvällen om man kommer med tåget från Stockholm. Jag har för mig att vi kom fram runt lunch när jag var i Sarek sist, har jag missat något där eller har man ändrat tågtiderna?

När vi var till Sarek 2015 skulle vi enligt tidtabellen vid bokningstillfället komma vi fram på kvällen runt den tiden. Från Gällivare visade det sig däremot gå en tidigare buss när vi väl var på plats. I slutändan kom vi fram till Ritsem vid 15:30. Sedan tog det ju lite tid innan vi var över på andra sidan och kunde börja gå. Så räkna inte med att ni kommer särskilt långt på resdagen.

Gällande Änonjálmme eller Váisáluokta har båda alternativen sina fördelar. Den förra går genom björkskog och är en enkel start med härlig närvaro av Áhkká om vädret är på er sida. Den senare tar er snabbt upp på kalfjället, men det blir med en stigning på närmare 300 höjdmeter nästan från start.

Totalt är sträckan runt 10 mil om man följer led hela vägen. Kan inte se några problem att gå det på 7 heldagar. Vill ni gå utanför och göra dagsturer äts tiden snabbt upp däremot. Ni kan bara själva avgöra om det är genomförbart för er. Stugor finns på bra avstånd längs hela sträckan i alla fall så det är inget problem.
 
Jag gillade vyerna över Akka när jag gick mot Kisuris 2015, sen är det mycket björkskog och mygg men lättgånget hela vägen. Nordkalottleden kanske jag går i år men åt andra hållet. Verkar också fint. Båten stannar först i Ännonjälme så om ni går av där så hinner ni vandra 45 minuter längre innan ni slår läger.
 
Tack för all input! :)

Anledningen till att jag funderar på att starta borta i Vaisaluokta är främst att jag aldrig gått den biten, vore kul att se något nytt. Men jag ska nog höra med sambon om vad han tycker om uppförsbacken innan jag spikar det ;) och om det är så att man kan komma fram så att man kan hinna gå en bit på ankomstdan kan det ju vara värt att hoppa vid första båtstoppet, får nog ta det beslutet på plats helt enkelt.

Appropå dagsturer/toppbestigningar, är det någon som har tips på någon extra fin? Antalet nätter är inte hugget i sten, så jag kanske kan deala till mig någon extra.
 
Gick den sträckan förra sommaren. Kan verkligen rekommenderas. Började i Vaisa eftersom jag ville prova nåt nytt. Nöjd med det beslutet, skönt att komma upp på platån så snart med fantastiska tältplatser. Tog gott om tid på mig med flera dagsturer och en bestigning - Jiegnaffo. Helt magiskt och ett bra tips om ni vill göra topptur. Efter Sorjoshytte - men det är ju först på slutet - blev det i mitt tycke rätt tråkig vandring med mycket sten. Kolla busstider från Sulitelma och se till att tajma dem. Finns inget boende och inte heller plats att tälta i byn. Fin resa från Sulitelma sedan till Fauske och vidare till t ex Bodö. God tur!
 
Suliskongen kan man också bestiga, men där hade jag faktiskt glädje av min isyxa för att bromsa efter att jag halkat omkull.
Man kan väl bo i NySulitelma straxt innan men kommer ner till Sulitelma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Geäst Båttider Ritsem - Vaisaluokta/Änonjalme Fjällvandring 2
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
resomaja Änonjalme-Sorva Fjällvandring 2
Timetable for Båt Ritsem-Änonjalme? Fjällvandring 1
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.