Än en gång blir det så fel

Intressant

att GPS och andra nya påfund innebär att det vanliga kritiska tänkandet går lite på sparlåga. Navigerar man efter en bilkarta tror jag att det sunda förnuftet har lättare att slå igenom. Typ om karta och terräng inte stämmer så gäller terrängen.

Personligen har jag aldrig kört så fel som när jag fick instruktioner som inte stämde från GPSen vid en autobanpåfart i Tyskland. Åkte åt fel håll vilket tog ett par timmar och fina lantliga vägar läsandes på den ordinarie bilkartan innan vi var på spåret igen.

Med tiden har jag lärt mig att inte bara förlita mig på GPSens instruktioner och kartorna i GPSen.

Just det här norska felet kanske jag också kommer att råka ut för vem vet.

Thure

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1276166.ab

Norrman som följde sin GPS slaviskt. Trots att den ledde honom totalfel hela tiden fortsatte han att följa instruktionera o höll på att ställa till med en relativt svår tågolycka....
GPS:en var inställd på "fotgängare"...
 
Om och om igen får jag anledning att erinra mig Red Tops odödliga definition på den moderna prestigebilen:

"Trehundra hästar, tyglade av en åsna"
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1276166.ab

Norrman som följde sin GPS slaviskt. Trots att den ledde honom totalfel hela tiden fortsatte han att följa instruktionera o höll på att ställa till med en relativt svår tågolycka....
GPS:en var inställd på "fotgängare"...

Historien är lustig, men framförallt är det lustigt att se vad Aftonbladet tycker är viktigast i historien.
Att en man har kört galet med sin GPS, eller att det är en Norrman. Personligen tycker jag att
nationaliteten spelar mindre roll, men som upplägget på artikel är så får man ju bloggare som skriver följande "Man slutar aldrig att förvånas av norrmännens idioti" Naturligtvis skall man inte
förlita sig helt på tekniken utan tänka själv, men man skall också tänka själv när man ser denna typ
av artiklar. Låt säga att det var en stockholmare som gjorde samma sak i norrland skulle jag då
få ta mig rätten att säga,,,Man slutar aldrig att förvånas av stockholmarnas idioti,,,,Tänk själv så
blir vi av med alla former av rasism, även den mot stockholmare.
 
Personligen har jag aldrig haft dessa upplevelser eller problem med mina GPS. Visst märker man att det finns vurpor och missar i kartprogrammen, och visst blir vägvalet kanske inte det bästa ibland, ja man kan t o m komma lite fel då och då. Men man kommer alltid rä till slut, och många av missarna kan bero även på en själv, som att man hinner välja fel avfart av två som ligger rätt tätt efter varandra, innan man inser att det var den andra som GPS:en menade.


Men, oavsett detta så har jag aldrig gjort sådant som man så uppenbart kan inse att det är galet och blir just så jäkla fel. Då kör man vidare och kanske stannar en bit fram och kollar upp saken ordentligare, och väljer vad man ska göra efter det.

Att göra som det vittnas om i vissa fall bevisa bara att vissa nog inte borde vara på vägarna alls.


MVH Tony
 
Irrfärd med GPS

Jag bor i ett fd sommarstugeområde i slutet av en 2 km lång, smal och slingrig grusväg.
En söndagkväll kl 11 hörde vi buller, tittade ut och fick se en lastbil med största modellen av trailer
komma körande på vår väg. Framme vid grannen tog vägen slut och vi såg chauffören gå runt och titta.
Det var omöjligt att vända och det gick inte att backa i mörkret så han fick sova där.
På morgonen började han backa, de första 100 meterna tog 30 min och det var 600 meter till en plats där det gick att vända, så det tog en stund.
Grannarna hade pratat med honom och då sa han att han hade följt GPS-en, som visat honom 5 km fel.

/Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Mindre än GPS - Till Salu Navigering 0
tmssinner Mer än 500 favoriter i Garmin 765? Navigering 5
bananmannen Släng inte kompassen än Navigering 7
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
gunhild Vad betyder nm i google maps? verkar vara mer än en km. Navigering 2
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
herold Fins något annat än Fugavi till paq3970 och Navman 345 Navigering 1
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
jaws Nya fjällkartan sämre än "gamla" Navigering 11
Thompson Kartor & GPS till WM6 - för städer - gång, inte bil Navigering 3
errbe Nya RPDA på gång Navigering 1
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Arstuga Galileo på gång? Navigering 1
errbe Nya leksaker på gång Navigering 0
jonasolof RT90 support i MapEdit på gång Navigering 16
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
graylingman Varför blir alla förändringar till det sämre? Navigering 14
haraldn GPS-mottagare blir årets julklapp Navigering 0
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
_Qwerty_ Galileo, glossnas och gps, hur blir det? Navigering 9
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.