Älgvapen och kaliber

Skall börja jaga älg till hösten och har fått möjligheten att köpa en Husqvarna 1640 med kaliber 270.
Är det någon som har erfarenheter av vapnet eller kalibern? Vidare, radio, 31Hz eller 155? Skall användas längs norrlandskusten.
 
Kalibern (eg. patronen) 270 win - vilken jag antar att du menar, det finns fler 270:eek:r, men det är väl den vanligaste - är mycket uppskattad bland hjortjägare i skottland med sina stundtals dryga skotthåll. Patronen borde vara ypperlig till svensk älgjakt då den har bättre prestande än den ibland något klena, men på svensk älgjakt frekvent förekommande 6.5x55. Även om jag personligen skulle välja en grövre kaliber så måste jag nog säga att 270 är ganska lagom. Vapnet har jag inte särskilt mycket att säga om, men husqvarnas studsare brukar hålla måttet.
 
Jaktradio

Vilken sorts jaktradio du skall skaffa är naturligtvis helt beroende av vad som används i jaktlaget du skall jaga med...Inte så bra att sitta med en 155:a när laget kör på 31 Mhz...:)
 
Jag har själv en HQ-1640 (30-06)som jag är mycket nöjd med. Robust och pålitlig, skjuter förvånansvärt väl.

Slutstycket kan kännas lite "glappigt" och har lite glappig gång om man jämför med nyare bössor, typ CG, sako och andra. Detta är dock inget som man märker under praktisk jakt.

Då fungerar det alltid klockrent. Ett bra val helt enkelt.
 
bössvalet

Kan meddela att bössan (270W) blev ett utmärkt val. En kviga och en ko blev resultatet. Bättre debut som älgjägare kan man inte få. Kvigan smög upp 80m bakom mig på passet. Men trots att jag var tvungen att vrida mig 180° för att komma i läge stod hon kvar. Ett skott, en rusning på 150m utan minsta blodspår för att sedan tvärdö. Det visade sig att skottet tagit mitt i hjärtat. Kon kom på trav med hunden 50m bakom sig, två skott mot sidan och sedan vek hon in i skogen och föll. Lungskott båda kulorna. Båda älgarna på samma pass, ett riktigt kronpass. Så nu har man skjutit, passat, flått och styckat älg. Det vill jag göra oftare...
 
Gratulerar till älgarna.

Det är få jägare förunnat att få ta del av HELA jakten. Då menar jag allt från skott, passning, urdragning ur skogen, flåning, hängning samt styckning, och slutligen kanske man kan unna sig att äta en bit också. Då man får se hela kedjan inser man behovet av att minimera köttförstöring vid skott samtidigt som man minimerar djurets lidande. Jag har varit på ett otal jakter med deltagare som borde sysselsätta sig med frimärksamling istället. På vissa rådjur är det knappt ett kg kvar att ta vara på. Dessa så kallade direktörsjakter borde förbjudas. (Nu ralierar jag lite men va fan). Antingen så sitter det tre 30-06 skott mitt i ryggen eller också är ett framben avskjutet och man får gå på eftersök hela natten. Det borde finnas hårdare regler vad avser krav på skytte för folk med vapenliscens. Tack för ordet.

Johan Dahlgren
 
Re: Gratulerar till älgarna.

jägar´n; sa:
[snip]Det borde finnas hårdare regler vad avser krav på skytte för folk med vapenliscens. Tack för ordet.

Johan Dahlgren

Det håller jag fullständigt med om; skogarna är fyllda, i synnerhet i älgjaktstider, med folk som inte borde få hantera skjutvapen i djurs och människors närhet. Det är fruktansvärt obehagligt att bli siktad på, få vapen -utan patron ur gjort- riktade mot sig. Dessutom skulle andelen onödiga skadskjutningar minska radikalt...

En höjning av godkäntnivån på jaktprovet vore inte dumt; gärna i kombination med prov i vapenhantering

//Jeobald
 
Helt klart...

när man varit med några gånger, inser man vidden av jaktens helhet, precis som Johan säger.:)
Härligt att höra en erfaren röst i detta forum.
Varit med om jakter där deltagare innehaft grova Afrikakalibrar som 460 Wetherby Magnum, flera sådana skot, stoppar inte Helge, om kunskap saknas.:(
Utan insikt och utan kunskap om passning, flåning och styckning, är man ingen riktig jägare, enligt mitt förmenande.
/Björn
 
Re: bössvalet

frarol; sa:
... Ett skott, en rusning på 150m utan minsta blodspår för att sedan tvärdö. Det visade sig att skottet tagit mitt i hjärtat...

Jag tycker att det verkar otrevligt. Med ett hjärtskott borde du ha fått blodspår - hur bra är det om ditt val av kaliber gör så små hål att djuret inte blöder och att eftersök försvåras? Jag kör själv med .308, men vill ändå påstå att den är lite klen för älg. Visst dör älgarna när man skjuter på dem, men den dagen kommer när jag behöver ett ordentligt blodspår efter att ha skjutit ett dåligt skott och då kommer jag att svära över att jag inte använde 9,3x62 eller liknande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Gevär och kaliber Jakt 16
Frettan kaliber 7x33 Jakt 4
MickeD Kaliber 22-250 Jakt 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.