Äggpulver, någon?

Äggpulver är ju ett utmärkt livsmedel i fjällen. I USA har jag stött på Scrambled Eggs- pulver i friluftsbutiker. Detta går väldigt bra att använda till annat än Scrambled Eggs. Att dryga ut en nudelpåse med det är idealiskt, men det ger ju en rejäl boost av fett och protein till vilken rätt som helst.

Vet någon var man kan köpa äggpulver i Sverige om man inte är ett storhushåll?
 
Jag har inte hittat, däremot har jag provat att torka ägg själv enligt "recept" jag hittade här på Utsidan. Det fungerade, över förväntan, men helt klart så lär industritillverkat äggpulver vara mycket smidigare.

Det är konstigt att Sverige, som exporterar stora mängder äggpulver till bl.a. Frankrike, inte har äggpulver i butik.
 
Ursäkta en urspårning, men när jag hastigt gick igenom rubrikerna i inläggslistan, läste jag först älgpulver. Underliga svenskar, tänkte jag, gör de pemmikan av skogens kung? ;)
 
sachsaren; sa:
Ursäkta en urspårning, men när jag hastigt gick igenom rubrikerna i inläggslistan, läste jag först älgpulver. Underliga svenskar, tänkte jag, gör de pemmikan av skogens kung? ;)

Efter att ha läst i senaste numret av Turist vad naturbegåvade affärsmän vid Malgomajsjön kan sälja i små plastpåsar kan jag bara konstatera att en ny affärsidé förmodligen är född :)

Jörgen
 
Recept

nermander; sa:
Jag har inte hittat, däremot har jag provat att torka ägg själv enligt "recept" jag hittade här på Utsidan. Det fungerade, över förväntan, men helt klart så lär industritillverkat äggpulver vara mycket smidigare.

Jag har letat men inte hittat det här "receptet". Var finns det?

Hälsningar
Jörgen
 
Ingen som vet om det går att köpa i vanliga livsmedelsbutiker till ett lägre pris som vanligt mjölkpulver? Det finns ju bland annat i pannkakssmetspulver (som för övrigt är kanon på tur) så industrin tycks få tag på det billigt.

Det finns ju även icke smaksatt proteinpulver, men då missar man tyvärr äggsmaken. Det finns även värmetåligt smakneutralt proteinpulver, kallat bakprotein som funkar i bröd eller grytor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.