Abiskofjällen

Någon som nyligen varit och vandrat i trakten söder abisko? Jag planerar att åka dit i mitten Augusti med ett gäng från jobbet och är lite nyfiken hur läget är. Har det regnat mycket så det är blött och höga vattenstånd? Myggtillgång? Temperaturer? (hörde ryktas att det låg kvar snö inte allt för längesedan).
 
svar

Lättast är nog att ringa Abiskos fjällstation. Numret hittar du nånstans på http://www.meravsverige.nu
De har kanske inte full koll men personalen gör nog lite turer neråt Ballinvaggi/Nissunvaggi på lediga stunder iallafall.Inte så värst många vandrare kommer söderifrån och rapporterar till personalen.

I Ballinvaggi brukar det finnas en hel del snö kvar i början av augusti, är min erfarenhet.Denna snöfattiga vinter har jag svårt att tänka mig att det ska utgöra hinder där.En stor, flera meter hög snöbräcka brukar finnas vid ravinen invid den förfallna kåtan vid dalens ingång. Kul att se, tror att det kan röra sig om en permanent snölega som börjar bli glaciär (kan man se pga blåfärgen)

MVH Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.