Abborr-hjälp

Sambon kom helt utan förvarning hem med en hink abborre i söndags kväll (hon hade fått av en bekant, jag vet inte riktigt varför och varför hon tackade ja, bekanten hade tydligen fiskat efter regnbåge men dragit upp en massa abborre också).

Jag är ingen fiskemänniska men ungarna brukar ju meta så jag kan ju i alla fall rensa abborre. Jag tänkte att det vettigaste måste vara att rensa och frysa in dem, och sen får vi se vad vi gör med dem. Jag var ju liksom helt oförberedd, fick stå i morgonrock och rensa fisk i två timmar. Fick skavsår på knogarna av saxen som jag använde:)

Det blev 3,6 kg rensat, så det var rätt mycket (29 abborrar). Dessutom så var 28 av dem honor med rom, så vi har 9 hekto abborrom i frysen nu också.

Men vad ska vi göra med allt?! :)

Röka abborre fixar jag, så jag ska fixa en röklåda (farsan har en liten Abu-rök på landet som vi brukar röka ungarnas fångster i, men hemma har jag inget, men tänkte botanisera lite på lokala loppisen i helgen efter byggmaterial). I värsta fall verkade Jula ha en rätt prisvärd rök.

Eftersom jag inte fjällade så är det väl inte så lyckat att steka i panna, men jag vet inte om det kanske går lätt att fjälla när den varit fryst? Färsk abborre är ju rätt bökig att fjälla.

Filéa abborre har jag googlat på, men alla filéar den ju hel. Är det kört att filéa om man har rensat och klipp fenorna (inkl stjärtfenan) eller kan det funka om den är halvtinad så den inte är så sladdrig? Man kanske kan hålla i ryggraden med en tång (liten polygrip?) när man skär loss från den, och sen hålla i skinnet med en gaffel när man skär loss från det?


Och vad kan man göra med romen? Salta och äta rakt av har jag förstått, att steka eller koka romsäckarna ska tydligen vara vanligt, men vi hade så många trasiga säckar att jag valde att "vispa loss" romen så det vi har i frysen är burkar med romkorn i. Kan man klicka i stekpannan bara och steka eller trillar den isär då? Lägga på fisk som man kör i ugnen kanske funkar?



Stämmer det förrsten som jag läste att man bör klippa bort alla fenorna när man fryser in, eftersom de kan ge dålig smak? Jag tänkte att det var lika bra att klippa bort dem för säkerhets skull, eftersom det blev så mycket så lär det ju ta ett tag innan vi ätit upp allt...
 
Att röka abborre är ju kanske det bästa enligt mig.
Då är det bra om det bara är urtagna och för all del huvudlösa.

Annars brukar man väl nästan alltid filea eller flå dem.

En god rätt som jag ätit ofta på lunchrestaturangen (när abborre var lite lättare att få tag på), var salthalstrad abborre.
Jag har provat att göra det hemma också och det kan rekommenderas.
Då tillagas den hel, bara urtagen, i ugnen på en bädd av grovsalt på plåten/långpannan.
Rät storlek är fiskar på några hekto, eller alltså en fisk som räcker till en person.
Serveras med kokt råskalad potatis och en rejäl klick dillsmör.
 
nått som är gott o göra med abbore är att jägga den i ungsfolie o med lite örtagårdskrydda i o över fisken med en klick smör i buken på abboren
 
Ev går det som sagt att flå frysta filéer, även om det är lättare att göra det innan de fileas. Jag har mycket svårt att se att fenorna skulle påverka smaken på något sätt.
 
Suppe!!
Til 10 personer:
ca 4 kg abbor (renset, men med skinn og bein. Uten finner)
4 liter vann
1 løk
2 gulrot
1 sellerirot

Kok alt en halv time. Sil av kraften og ta vare på de største fiskebitene.

Tilsett
400g finhakket gulrøtter
400g sellerirot
400g purre
3 dl fløte, gredde
1 dl kraft fra sylte agurk

Kok møre, tilsett fiskebitene.
En skje chreme fraish i hver tallerken.

Kjempeenkel, og utrolig god abborsuppe.
Hemligheten ligger i sylteagurken...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.