A true super couloir och en riktig ED tur....

Well allt var inte guld ocH grona skogar pa dagens tur. Misaren borjade efter 30 min. Att skida in till insteget med korta anmarschskidor och vinterklatter skor ar en bra tanke. I Chamonix dar det ar typ 30 min pa hudar till 90 procent av lederna funkar det toppen framforallt eftersom man hinner ner till by pa middag nastan oavsett vad man forutsatter sig. Men pa gardagens approach till insteget var det blodande skavser efter 30 min trotts att jag fortejpat och satt dit compeed. 7 timmar, 14km och 1200 hojdmeter senare blev jag sa dar lagom glad nar min kompis upptacker att han tappat taltet pa vagen upp i morkret. Sa det var bara att forsoka hitta en sten pa glaciaren som vi kunde grav in oss under och vant i 4 timmar pa att starta. Nar det ar blasigt och 22 grader kallt gar det fort att fa sma frostskador. Narmare bestamt efter typ 20 min
meckande med ett sketet Jetboil. REAKTOR POWER...

Sa var det turen det tog 24 timmar och 6 min upp och ner till bilen vara av 23 timmar och 36 minuter med skavsar. Leden vi val var Goulotte Boivin pa Dome de niege des Ecrins 4015 meter. En sallan klattrad super couloir med flera hela replangder 90 grader is och mixt allt med daliga sakringar och utan fardiga stander, well det var fore jag rappa av turen i dag... Leden ar 800 meter ED1 och den ar klart kravande inte bara for att den ligger isolerat utan framst for att den ar svinhard. Vi klattra de forsta 200 meterna i morker sedan brande vi av 10 replangder stenhar klattring och var ater ner vid 13 tiden. Hela leden tog ca 7 timmar och det var en av de hardaste turerna jag gjort i den graden. Jamfor jag med direkten pa super couloir i Chamonix sa skulle jag sag att denna led ar tva grader hardare och da tar jag inte in seriositetsfaktorn att det tex saknas borrade stander. Nu gick det dock lite halvpissigt ska jag erkanna for vi toppa inte ut. 100 meter under toppedrivan sa bedomde vi att den var sa ostabil att vi inte vaga oss pa att forsoka grava oss igenom. Det rasa block av sno pa oss konstant och det var allmant otervligt. Kanske var skoskavet ett tecken eller det bortappade talte? Vem vet? Det var ialla fall kul att va pa tur.

Hoppas fa lite klatterbilder ocksa aven om vi inte tog mer 2 eller 3. Det var annat att tanka pa med 20 meter mellan sakringarna...
 

Bilagor

  • dome de neige.jpg
    dome de neige.jpg
    70.2 KB · Visningar: 698
  • DSC08151.jpg
    DSC08151.jpg
    34.9 KB · Visningar: 710
  • DSC08159.jpg
    DSC08159.jpg
    102.2 KB · Visningar: 712
For tydlighetens skull bor namnas att denna fina tur inte kan raknas som en fullgjord bestigning. Trotts denna smarre fadas sa var det en kul tur och det ar ju det viktigaste aven om det ar kula att ticka av
 
Senast ändrad:
Riktigt kul läsing. Jag blir inspirerad att genoföra liknande äventyr. Hur fungerar det alpina graderingssystemet och hur är ungefärligen översättningen till fransk eller svensk skala?
 
For en mycket bra beskrivning av olika alpina graderingssystem kolla in denn lank:

http://www.mountaindays.net/index.php/articles/item/snow_ice_alpine_grades_explained/

Det Franska traditionella systemet ser ut somm foljande:

Overall Grade Description
F Facile (Easy) A straight forward route, possibly describing a glacier approach with simple scrambling. Any snow or ice will be of an easy angle allowing the climber to walk up it.

PD Peu difficile (not very hard) Harder than routes graded F, with more complex glacier routes, harder scrambling and objective dangers. Routes may also be longer and at altitude. Snow and ice slopes of up 35-45 degrees may be encountered.

AD Assez difficile (fairly hard) More significant slopes of snow and ice will be encountered up to 40-55 degrees. Rock climbing up to grade III may also be encountered but are unlikely to be sustained

D Difficile (hard) A more serious undertaking with possibility of rock climbing at around grade IV & V and snow and ice slopes of up 50-70 degrees.

TD Tres difficile (very hard) Significant and sustained snow and ice slopes of up 65-80 degrees are likely encountered. Hard rock climbing is also a possibility at grades V - VI with some aid routes also a possibility. Routes at this grade are a serious undertaking with high levels of objective danger.

ED Extremement difficile (extremely hard) Extremely hard routes with vertical ice slopes likely and rock climbing at VI to VIII. Aid pitches are also possible with exceptional objective danger.

ABO Abominablement difficile (Abominable) Pretty self explanatory!
----------------------------

Jag graderar leder pa foljande satt:

I till VII beroende pa hur serios leden ar dvs exponering tillganglighet etc. Dvs brevid liften blir lag grad lang approach och svratillganglig blir hog grad. Men ocksa saker som fasta stander, mycket fix sakringar pa plats, allt som har med hur komplett alpinist man maste vara for att klara av leden.

WI 1-7 Beskriver isklattringens tekniska svarighetsgrad.

M 1 till 12 eller vad det kan finnas beskriver hur svar mixad klattring man stoter pa.

A 1-5 beskriver aidklatter passager

5a till 9b beskriver svaraste klipp passagen.


Samanvagt sa far man pa detta satt en bra bild over vad man ska klattra bekvamt for att klara en led. Det franska TD ED etc lamnar en del oppet och ar inte sa komplett.

Tex turen i denna trad skulle jag ge VI for seriositet. Den ar svar att na och den ar svar att sakra pa, den ar svar att fira av och det ar en mycket kravande tur med manga inslag av olika tekniker.

WI 5+ for det var javligt mycket och ihallande passager av 90 grader och lite korta 95 grader. Tex en repa var 70 meter 90 grader och det var tunnt pa bade bredden och djupet Ca 45 cm brett och kanske 6 till 15 cm djup. Det ar langt for att vara pa en alpin tur.

M6 for mixklattringen typ 6a fransk klippa med vantar... och stegjarn lang fran ganska dalig klippsakringar.


Jag vet inte vad som ar ratt och fel alla far gradera som dom vill och folja vilka skalor dom vill. Nu toppa jag juinte ut men de 100 meter vi hade kvar sag ut att vara ca M3 upp till en vidrig driva. Man ska tanka pa att det kommit ca 10 meter sno i alperna sa jag tyckte det var smart att inte borja grava i drivan ocksa lite beroende pa att det slappte ganska mycket fran drivan som drog ner en hel del sten pa oss. Utan radio och med en stor sten i huvudet ar det en som inte kommer hem.

Jag vet inte hur andra alpinister i Sverige graderar? Jag vet knappt vilka dom ar? Well Krister Jonsson kanner jag sa klart till... och nagra till.
 
Riktigt kul läsing. Jag blir inspirerad att genoföra liknande äventyr. Hur fungerar det alpina graderingssystemet och hur är ungefärligen översättningen till fransk eller svensk skala?

VII i UIAA grader är ungefär en Svensk/Norsk 6 eller Fransk 6b. Det skiljer ungefär 1 grad, iallfall det jag har klättrat i såna grader, men det är mest sportturer.

Det finns ett system till, C som står för clean aid, altså utan att banka in saker (man använder skyhooks och kilar mm). C2+ ska visst betyda att man kan behöva ta fall på upp till 10m men att säkringarna sitter bra, dvs kilplacering eller motsvarande ca var 5:e meter. Inte för att jag gjort nån själv, men en polare laddar för att göra en i vår (fåtöljklättring är också kul).

Kul läsning och lagom långt!
 
nagra bilder

Tittar ner under de sista firningarna mot the glacier Bonne Pierre

Pa vag upp mot lite ice action

Geting close to the start of the action
 

Bilagor

  • DSC08156.jpg
    DSC08156.jpg
    54.2 KB · Visningar: 605
  • DSC08157.jpg
    DSC08157.jpg
    63.1 KB · Visningar: 530
  • DSC08158.jpg
    DSC08158.jpg
    75.9 KB · Visningar: 547
For tydlighetens skull bor namnas att denna fina tur inte kan raknas som en fullgjord bestigning. Trotts denna smarre fadas sa var det en kul tur och det ar ju det viktigaste aven om det ar kula att ticka av

Det där ser ju riktigt fint ut David. Inspirerande bilder.

Börjar förhallandena bättra sig? I Schweiz var det riktigt varmt i helgen.
 
Det har jag aldrig hört talas om. Hur är systemet uppbyggt och vad motsvarar det i svenska eller franska grader?

Scottish Winter Grading

The Scottish Winter Grading system was developed by the SMC and is a two tier system made up of an overall grade and a technical grade. The overall grade describes the overall difficulty of the climb taking into consideration its length, angle of slope and the different climbing techniques required. The technical grade as with the UK rock climbing system, describes the hardest section (crux) of the route.
The following table outlines the different overall grades available:
Overall Grade Description
I Snow gullies of around 45 degrees or easy ridges. A single ice axe is all that is usually required, although cornices can present problems. These routes are often used as descent routes by climbers coming of other routes so beware descending traffic!
II Steeper snow, with potential for short ice pitches. Ridges at this grade would generally be easy scrambles in the summer. A second tool should be carried and cornices maybe difficult. Any difficulties encountered will generally be short in duration.
III Sustained gullies or ridges and steeper than grade II routes.
IV Routes start to become more technical in nature at this grade, with snowed up easy rock routes being climbed. Route will normally contain steep sections of ice, either long sections of between 60-70 degrees or short vertical steps. On mixed routes, more advanced techniques such as torquing will generally be required.
V Potential for sustained steep ice at 60-70 degrees. Mixed routes could be up to VS summer routes and may require the linking of multiple advanced moves.
VI Long vertical sections of ice, sometimes poor in quality and with little chance of rest. Mixed routes will be as for grade V but harder. Mixed routes will be at least VS summer routes.
VII As VI but longer and harder. Could include overhanging sections so strength, stamina and skill is required!
VIII onwards As VII but even longer and even harder!

Scottish winter routes are easily susceptible to changes in the weather. To cater for this it is quite common to find routes that are given a split grade, for example II/III. This indicates the wide variation in the route depending on conditions.


mer om gradering pa denna lank

http://www.mountaindays.net/index.php/articles/item/snow_ice_alpine_grades_explained/
 
Det där ser ju riktigt fint ut David. Inspirerande bilder.

Börjar förhallandena bättra sig? I Schweiz var det riktigt varmt i helgen.

Just nu snoar det och det har varit varmt. Isen pa den tur vi gjorde till 95 procent var fruktansvard. Jag har sett bilder fran nar folk tyckt den var i dalig form och da var det ca 60 procent mer is...

Det har ar inget bra ar for alpina vinter turer kanske battre senare i var vem vet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Boreal Super Latok, Pamir? Alpin / Bigwall 3
Topolino Diamond Couloir Mt Kenya Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.