Träkajak

Jag har en VKV Lisa i glasfiber men jag har alltid tyckt att träkajaker har överlägset högst ballhetsfaktor.
Jag har aldrig paddlat en träkajak och det är ytterst sällan eller aldrig att man ser någon.

Hur känsliga mot stötar är träkajaker när man ska ta sej iland?
Kan man råka stöta emot en sten eller glida lite in mot en sandstrand, eller är sånt aja baja med en träkajak?
Hur svårt är allt underhåll med att slipa/lacka och hur ofta ska man göra det?
Hur är skillnaden att paddla en träkajak jämfört med en glasfiberkajak?

Vill gärna ha svar, för att äga och paddla med en träkajak ligger högt upp på min önskelista.
 
Stripbyggen är rätt jämförbara med glasfiberkajaker.

Vad menar du med träkajak?

Här http://kanotisten.com/antikrundan/ finns en genomgång av olika byggmetoder under 150 år.

Bakade fanerkajaker tål en del stryk men kommer det in fukt i laminatet så blir de fula.

Dukade kajaker och kanadensare behöver efter ca 40 år dukas om. Sedan funkar de 40 år till.

Jag har häromdagen tagit i och beundrat några bakade mahogny fanérkajaker byggda av Anker Ankervik i Västervik med ålder 50-70 år. Möbelkaraktär. En av dem en enmans träanita bär en del spår av stötar men har å andra sidan brukas som turkajak. Den är rätt robust och har en slitköl i ask som kan bytas.

En VKV-100 nästan utan ett märke och känns fjäderlätt när man lyfter den men har nog inte använts jättemycket. En tvåmansanita även den nästan utan ett märke.

Underliggande roder på alla dessa är troligen det känsligaste för grundstötning.

Thure
 
Underliggande roder är ju ingen höjdare för då blir man mer eller mindre bunden till en brygga för att ta sej iland.
Med träkajak menar jag alla sorters byggtekniker som är i trä.
Själva byggtekniken har jag inget intresse av, bara att den är byggd i någon sorts trä som är lackad.

Lisan finns som träkajak och det är en sån jag sneglar på men jag är vidöppen för andra fabrikat och modeller.
Tanken är att träkajaken ska användas för myspaddling fina sommardagar och inte som någon turkajak med övernattningar.
 
Man skall inte överdriva nackdelar med underliggande roder. De är effektivare och därför behövs mindre roderyta och roderdjup.

Med min glasfiberlisa som är försedd med ett underliggande roder av nylon och en roderaxel i böjlig metall har jag inte haft något roderhaveri och den kajaken köpte jag i mitten på 1980-talet. Det blir inte så stor risk att smälla i med rodret. Störst kraft mitt under sittbrunnen om man får bottenkänning. Jag har inga problem lägga till vid klippor med Lisan. Går bra att vada iland på långgrunda stränder också.

Om du inte skall ha packning bör du välja en lättdriven kajak med lite mindre volym. Kanske vill du bygga en Hunter? De verkar väldigt trevliga.
https://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/hunter om man gillar roderlös kajak.

Thure
 
Jag har inget intresse av att bygga en kajak och jag tror att min kunskap är för begränsad.
Gjutformar, hus och terrasser kan jag bygga men den kunskapen har man nog ingen nytta av när man ska bygga en kajak.
 
Har man en önskan om att bygga men inte känner att man har varken kunnande eller utrustning kan man bege sig till Tranås och Petrus kajak.

8 dagar för att själv bygga sin kajak i stitch 'n glue teknik.

 
Jag gillar min Lisa utifrån att man inte behöver stirra sej blind på sjöväderprognosen om man ska våga ge sej ut men jag har inte testat så många andra kajaker och har väldigt begränsad erfarenhet av det.
 
Lisan är mkt bra för paddlare typ 165 cm och längre och vikter över 70 kg. Välbalanserad lätt att surfa med. Funkar också med undanvindssegel.

Faktiskt fortfarande min favorit även om jag har 3-4 andra K1-modeller också. Man kan alltid önska sig en kajak till.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
mielo Lack till Struer träkajak? Paddling allmänt 5
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.