Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo

Hej,
sitter med planeringen för sommarens vandring. Tänkte gå från Katteratt på norska sidan ner till Hukejaure, sedan Sälka och sedan därifrån till Tarfala. via Guobirvaggi. Här läst på på nätet och många skriver att nedstigningen från svarta sjön är besvärligt. Nu är den upplevelsen ju subjektiv, det som är svårt för den ena är inte alls så svårt för den andra. Så min fråga går till alla som gått både, från Sälka till Tarfala och från Tjäktja till Nallo, hur är de två sträckorna i jämförelse? Lika svår, är en svårare? Och då menar jag framförallt Tjäktja-Nallo från passet ner till sjön. Vi gick från Tjäkta till Nallo för något år sedan, tyvärr såg vi inte ens 10 Meter pga tjock dimma men det kändes ju i alla fall väldigt brant ner men ingenting vi inte klarade av i alla fall. Vi vet inte heller om vi tog rätt väg men vi kom ner.
 
Bra att ha olika alternativ planerade i förväg och erf nog att EJ välja de mindre lämpliga alt när man är på plats eller får nya väderprognoser på ev lång tågresa till startpunkten ,samt att beställa tåg biljett längre tex i SV till riksgränsen eller A.Ö. även om man planerat gå av i Kiruna och tex gå högre leder runt Keb som oftare har sämre väder än runt Abisko.
 
Sälka-Tarfala är nog svårare. Högre, stora block, framförallt nedstigningen efter sjön. Troligtvis kan man inte gå på glaciären utan måste klättra nedför 5-10m. Finns tidigare trådar om detta.
 
Bra att ha olika alternativ planerade i förväg och erf nog att EJ välja de mindre lämpliga alt när man är på plats eller får nya väderprognoser på ev lång tågresa till startpunkten ,samt att beställa tåg biljett längre tex i SV till riksgränsen eller A.Ö. även om man planerat gå av i Kiruna och tex gå högre leder runt Keb som oftare har sämre väder än runt Abisko.
vi reser inte med tåg förutom då från Kiruna till Katteratt.Sedan väntar bilen i Nikkaluokta så inga tider att passa. Vi har gått i området många gånger på kungsleden och på sidan om kungsleden det är ju därför vi är ute efter en liten annorlunda sträcka.
Självklart kommer vi rikta oss efter vädret och är full medveten om de andra alternativen som finns att ta sig från Sälka till Nikkaluokta. Kan ju också tänkas att gå till Vistas och därifrån till Tarfala
 
Jag hade läst på det mesta om Jojoleden här inför turen i fjol och undrat samma sak om vägen ner mot Tarfala. Hade i förväg tänkt att gå den "säkra" men branta vägen över berget. Men väl uppe i passet minskade sikten till nästan noll. Passerade Svarta sjön på några tiotals meters avstånd utan att se något annat än molnet vi befann oss i. Bedömningen där och då var att riskerna på berget, utan vettiga referenser för vägvalet, var större än att gå längs glaciären. Det här var i början av augusti och då låg en hel del snö kvar på Kebnepakteglaciärens övre del. Tekniskt en enkel historia och inga synliga faror - men något annat facit än att vi tog oss ner oskadda får vi ju aldrig. Jag skulle försöka ta del av färska observationer från den sträcka du planerar att gå, då det nog är mer värt än äldre erfarenheter.
 
BA81D9A8-23C2-4FCC-ABBC-C27C6CFEC0C6.jpeg

Hej! Här är en bild som togs 19/7 i somras när jag och barnen vandrade kring Tarfala. Vi pratade med glaceologerna på forskningsstationen eftersom barnen ville veta mer om glaciärer och jag nämnde då att jag vandrat både till och från Tarfala tidigare, men då via Svarta sjön. De sa då att de numera avråder från det då glaciärbiten som man tidigare kunde gå på vid brantaste delen inte anses som säker. Den är full av sprickor som inte alltid syns under snö eller grus som dragits ut på isen (och som man lätt tolkas som grus på berggrund). Men de berättade också om att det ändå kommer och gå en del folk den vägen, ”och det verkar ju gå bra…” Nu var det länge sedan jag gick den vägen men som jag kommer ihåg det så ”tvingades” vi ut på snö/is pga den utskjutande bergsväggen. Har tvärr inga bilder då det var fullt fokus på underlaget. Det jag dock kommer ihåg skarpast var att det kändes mycket läskigare att gå från Svarta sjön till Tarfala (nedför) än omvänt. Och då hade vi ändå tilltagande snöfall när vi gick uppför… Jag har inte gått Tjäkta-Nallo så jag kan inte jämföra de båda vägarna.
 
Det är ju ändå en väldigt häftig vandring ! Jag har passerat där ensam 2 ggr för längesen. Över en massa stenblock på vägen upp genom Kuopervagge och upp mot sjön. En gång via glaciären t.h ned på andra sidan, ganska enkelt - fanns en stig på snön, en annan gång klättrade jag ned en brant vägg mer rakt fram, - funkade nätt och jämt, puh.. Båda var lite läskiga. Sen är det en superfin vandring på en moränrygg ned till Tarfala.
 
Senast ändrad:
Var länge sedan jag gick JO-JO leden från Nallo över Unna Reita och till Tarfala,det var jfr vis bra väder utom vid U.R.så satt och värmde oss i gamla stugan.Dalarna ovan tarfala är nästan bara sten och då end 10 mm skum underlag,yttertältet blåste av tältet och tog ett tag att hitta igen fast lite sten runt tältet modell lika HB Anaris.
Idag troligen mindre snö fast jag skulle ta med stegjärn och isyxa iaf om man ska gå fast dålig sikt.I Gattet ovan sjön hade vi vinden i ryggen och trots då 82 kg och ca 25 kg packning blåste det så man nästan lättade från marken (utg vikt ca 35 kg.vid start i Nika via Viatas ca 12-14 d.
 
Leden över passen ovanför Tarfala är svårare än Tjäktja-Nallo. Jag har gått båda vägarna ett par gånger. Den går på högre höjd och det är jobbigare blockterräng. Dessutom tillkommer ju den lite besvärliga passagen nedanför Svarta sjön.

Vid bra väder är det dock en jättefin tur som ger mycket tillbaks för ansträngningen!

Se till att ni förstått vilken väg ni ska ta ner när ni kommer uppifrån om det är olämpligt att gå ut på glaciären. Det är lockande att gå ut i sluttningen längre norrut, men det är inte någon bra idé - ni ska i så fall rakt ner för branten till slutet på grusåsen!

Jag la in en bild i mitt album som visar hur klippan längst upp efter grusåsen ser ut där man kan behöva klättra en liten bit - inte alls särskilt svårt, men med full packning och blöt klippa kanske ändå inte så kul...
https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=87836
 
Har gått Sälka-Tarfala (egentligen Kungsleden-Tarfala) två gånger och Tjäktja-Nallo en gång. Upplever nog Det förstnämnda som besvärligare.
 
Om ni bor i Södra SV kolla på Norge finns många fina ställen mkt närmare och minst lika utmanande som runt Keb.
Desutom fler DNT stugor nära högalpina ställen än STF och även med självhushåll däremot högre avg till DNT än STF.
 
Om ni bor i Södra SV kolla på Norge finns många fina ställen mkt närmare och minst lika utmanande som runt Keb.
Desutom fler DNT stugor nära högalpina ställen än STF och även med självhushåll däremot högre avg till DNT än STF.
hm, tack för tippset men vi bor i Norrbotten och har vandrat många gånger i Kebnekaisefjällen, Abiskofjällen även Padjelanta osv och vill gärna fortsätta att vandra där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
MagnusEnbom Ceskahjälmen/Sälka Fjällvandring 5
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Meldende Dalsjön (Sälka, 1050 m) Fjällvandring 3
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
jontte00 Elin och hunde Sälka? Fjällvandring 3
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.