Kebnekaise sydtopp, farligt?

Blivit lite nyfiken på att bestiga Kebnekaise. Känner tyvärr ingen i min närhet som är intresserad av fjällvandring, allra helst en så tuff som kräver lite mer planering och övernattning.

Läste om någon som bestigit Kebnekeises sydtopp och att det tydligen är väldigt smal gångyta där uppe, vilket gör att risken att falla ner är rätt stor. Vet inte om det är överdrivet av tidningen som skrev artikeln eller om det är så pass illa uppe på den toppen att man kanske måste typ krypa uppe på toppen.

 
Du behöver inte vara orolig, det är rätt gott om plats och liten risk att falla ner imo.
Det som kan ställa till det är om det är isigt och halt, då behöver du kanske stegjärn för att underlätta.
 
Sydtoppen är det som alla går upp på, själv eller med en guidad tur. Därifrån är det en farlig kamvandring till Nordtoppen, som man inte skall prova om man inte vet vad man gör.
Antagligen menar dom kammen till Nordtoppen i artikeln ovan.
 
Senast ändrad:
Har ju varit uppe på en ganska smal topp i Japan för flera år sen, ganska brant stup där (isfritt dock iofs), så visst är man försiktig, men stå där med tung packning och gå ur balans och om det är smalt känns ju rätt creepy, så hoppas de menar nordtoppen (den är väl snöklädd och isbeklädd året om väl?)
 
Sydtoppen är ganska smal och det stupar rejält, så visst kan det gå illa. Är det isigt och halt så är det ingen dum ide att krypa där uppe, det är många som gör det. När det är dålig sikt ser man inte heller att det stupar, så den som inte känner till det kanske inte är så försiktig som den borde vara. Om det är halt, dåligt sikt och blåsigt kan det absolut hända en olycka, och den kan förstås bli allvarlig.
Så generellt kanske inte sydtoppen är farlig, men under vissa omständigheter kan den vara det.
 
Har ju varit uppe på en ganska smal topp i Japan för flera år sen, ganska brant stup där (isfritt dock iofs), så visst är man försiktig, men stå där med tung packning och gå ur balans och om det är smalt känns ju rätt creepy, så hoppas de menar nordtoppen (den är väl snöklädd och isbeklädd året om väl?)

Få bestiger toppen ända upp med tung packning. Du kan lägga av storryggan en bit ner (givet att det är fint väder så du hittar den igen). Annars ser jag lite anledning att ha med den allra sista biten upp där det kan vara halt. en dagsturssäck om du startar fårn fjällstationen eller har egetbasläger längs vägen. Som redan sagts så borde en normalförsiktig vuxen klara det i bra väder/förhållanden men är det isigt kan man halka och är det dålig sikt så gäller det att se kanten. Inte gå för långt ut på en hängdriva heller. Stegjärn biter i is, det gör inte gummisulor alls på samma sätt, oavsett tillverkare/matrial. Gå guidad tur från fjällstationen så är du rejält mycket säkrare.

/Patrik
 
Bra att kunna öva i pist efter stängning tex.både anv isyxa och stegjärn på snö och is samt ha hjälm.

Bra även att testa hur man reagerar vid en olycka tex vanligt att man blir handlingsförlamad och ej löser situationen.
Alt är att gå med guide från KEB STF.
 
I dålig sikt kan vem som helst klumpa sig där, i bra sikt kan det mestadels gå illa av att ta medvetet riskabla beslut. T.ex. att ställa sig på den faktiska toppen, eller annat ställe där det är möjligt att börja glida ner mot ett stup.
Av det skälet avbröt jag min toppbestigning två meter nedanför den nämnda toppen, och gav upp.
 
Har en liten historia från en av klätterveckorna jag tillbringat i området. Det är nog ca 20 år sen det här hände. Jag och en kompis hade tänkt klättra Nygrens (eller om det var någon annan led) men det blev som ofta skitväder med usel sikt under vägen och i brist på annat gick vi in på östra leden på Björlings glaciär och upp mot Sydtoppen. Den vägen hade vi koll på, även utan sikt. Med några meters sikt gick vi sen upp på Sydtoppen med stegjärnen på, det var ganska barsmält. När vi står på toppen, precis bredvid en liten småtopp på ytterligare en knapp meter (tror inte vi båda fått plats på den om jag kommer ihåg rätt) kommer en man med jättestor ryggsäck krypande upp på alla fyra. Det är en japan i gymnastikskor som ler stort och frågar om det här är Kebnekaises topp. Ja, det stämmer säger vi. Han vill då absolut ställa sig upp på den sista metern också fast vi avråder med tanke på de hala gymnastikskorna. Han kravlar sig upp och halkar givetvis till och ramlar halvt omkull så vi hann nog nästan börja fundera över en alpin räddningsinsats. Ganska snabbt går han dock ner igen och försvinner i dimman. Tror att han skulle övervägt det hela lite bättre om han hade haft sikt så han kunde inse hur det skulle kunna gå om han kanat ner. Vi tar det lugnt på toppen, möjligen fikade vi också och börjar sen gå tillbaka för att ta östra leden ner igen (och vidare mot Tarfala tror jag vi skulle). När vi kommit kanske 100-200 meter så möter vi japanen igen. När han ser oss börjar han se förvirrad ut och frågar om det är västra leden mot fjällstationen han är på. Vi får visa honom rätt väg tillbaka och såvitt jag vet så kom han ner till slut.
 
Jag kommer nog utgå från fjällstationen, blir väl knappast att ta med tält och sovsäck, är ju mest vatten, kläder för väder (regn, snö, blåst) som plockas med som lär vara tungt och någorlunda skrymmande. Sen har jag några vandringskängor som brukar följa med.

Jag tvivlar på att vanliga broddar till skor är tillräckligt trygga för dessa förhållanden dock. Har aldrig vandrat i snö och is som jag förstår förekommer även på högsommaren på Keb.

Plockade fram några bilder från Mt Hotaka i centrala Japan, var inte så mycket spelrum när man kom ovanför trädgränsen, vet inte om det är liknande sydtoppen, var nog ett par meter i sidled, mycket stenblock på toppen på sista bilden. Tyvärr ingen erfarenhet från vintervandring, då är det snarare turskidor som gäller :).


1673550269211.png1673550362456.png1673550545613.png1673550611682.png
 
Var ju en japan som ´försvann´på en maratontävling som tog rast på vägen och fikade och som senare ej anmälde att han bröt tävlingen och väldigt många år senare kommer fakta fram.
Vad har på toppen att göra om det ej är bra väder?
Kanske att ni ej skulle släppt iväg han på toppen?speciellt som ni var erfarna och jag förmodar att det på kurser påtalas att man får vara bestämd och på gränsen till ohövlig för att få vissa att följa råd som man ger med omtanke om personens bästa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
Tuki Med rullstol till Kebnekaise sydtopp... Fjällvandring 9
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.