Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden.

Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden.
Vad tror Utsidans besökare om framtiden för det klassiska varumärket med anledning av affären?
 
Är Silva fortfarande ett svenskt bolag?

Så länge man inte börjar flyttar huvudkontoret från Sverige eller produktionen från de fabriken man har i baltikum så tror jag det inte finns någon risk att kvalitén försämras.

Primus kundservice har varit toppen varje gång jag har behövt kontakta dem.

Tycker visa av deras nya produkter har varit riktigt innovativa och smarta, T.ex. Omnifuel lite, Primus Lite

Som jag har förstått det, så gick det utför för Optimus när Katadyn tog över och flyttade all produktion till asien och kvalitets kontrollen tillsammans med kundservicen gick stadigt utför.
 
Det händer grejer på Fenix, det är nog största anledningen, och man har då valt att göra sig av med Primus.
Fenix försöker skala upp försäljningen i andra världsdelar och Primus/kökssegmentet kommer aldrig kunna bli speciellt stort volymmässigt därför gör man sig av med det. Synd tycker jag. Att ha kvar ett innovativt varumärke med så pass mycket historia som Primus i sin portfölj tror jag kan vara värt en hel del. Kanske inte försäljningsmässigt men det finns ju andra viktiga värden att värna för ett företag som Fenix/Fjällräven tänker jag.

Förhoppningsvis kommer Silva låta Primus leva ungefär som tidigare med sin utvecklingsverkstad utanför Stockholm. Utifrån verkar gubbarna och gummorna där göra ett superfint jobb!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.