Clipper Lars Glasser Mohikan

Hej!

Jag hade turen att få en jättefin kanot av ett äldre par som inte ansåg sig ha nytta av den.
Den heter ”Clipper Lars Glasser Mohikan” och är troligen från tidigt 80-tal men har förvarats i garage med pressening över. Inte använd på minst 10 år. Fick med dubbelpaddel, ett par enkelpaddlar och en liten barnpaddel. Ett säte att ha i mitten av kanoten om man är tre, och en kanotkärra med 20” hjul. Den är i väldigt fint skick och med en aning polering kommer den att bli som ny. Endast ett par mindre repor i botten.

Nu till min fråga. Skulle ni rekommendera att jag gör något med kanoten innan jag använder den? Finns det någon som vet något om denna modell som ni kan dela med er av?

Jag ser verkligen fram emot att använda den i vår när det blir lite varmare.

tacksam för tips!
 
Clipper är den första av Glassers kanoter, Mohikan kom senare. Skillnaden mellan dem är, Mohikan är längre, relingen är lite utlagd, och däckningen i ändarna har en knäckning på mitten, Clippern är slät.
Jag har inga bilder där jag kan visa.
Min första kanot var en Clipper. Jag tycker att det är en trevlig kanot, men en del tycker att den är lite rank, för den är lite smalare än Trapper och Inkas.
Putsa upp kanoten och ev. vaxa, det räcker säkert.
 
Här kommer bilder på Clipper och Mohikan. Den ljusblå mörkblå är Clipper, den bruna o gula är Mohikan.
OBS, jag vet om en Clipper som har en dekal där det står Mohikan.
I den allra första Clippern var sitsarna plastade direkt i skrovet, med en ganska låg placering. När scouterna köpte Clipper 1973 var det höga sitsar integrerade med relingen, senare har man sänkt sitsarna.
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    1.5 MB · Visningar: 123
  • 2.JPG
    2.JPG
    1.2 MB · Visningar: 123
  • 3.JPG
    3.JPG
    1.2 MB · Visningar: 120
  • 4.JPG
    4.JPG
    540.4 KB · Visningar: 116
Viktigt att du inte använder bilschampo när du rengör den, för det medlet är alldeles för starkt.
Använd istället schampo för husvagnar eller utspädd 100% äkta såpa.

Ingen högtryckstvätt, utan en vanlig trädgårdsslang och tvättsvamp eller biltvättborste är bäst.
Ställ den på 2 st pallbockar så får du perfekt arbetshöjd.

Vaxa den med båtvax så blir den som ny och då fastnar inte så mycket alger och ytskräp på den om du paddlar i en sjö.
Man vill ju alltid ha en ren kanot!

Några repor i botten får man alltid räkna med så det är inga problem. Smårepor vaxar du bort.

Gamla nostalgikanoter har alltid högst ballhetsfaktor!!
 
IMG_5384.jpeg

Efter tvätt, polering och vaxning var det äntligen dags att tillsammans med hustrun prova kanoten i det fina vårvädret!
IMG_5383.jpeg


En väldigt trevlig upplevelse. Lite ”vinglig” mot andra kanoter jag provat, men så fort man hittat balansen så gick den fint genom vattnet!
 
Imponerande hur blankvaxad den är, du har verkligen lagt ner många timmar på att få den i ett så perfekt skick.
Den ser ju ut som i perfekt nyskick.
 
Visa bilaga 41303
Efter tvätt, polering och vaxning var det äntligen dags att tillsammans med hustrun prova kanoten i det fina vårvädret!
Visa bilaga 41304

En väldigt trevlig upplevelse. Lite ”vinglig” mot andra kanoter jag provat, men så fort man hittat balansen så gick den fint genom vattnet!
När vi träffade andra scouter som hade Trapper eller Inkas kanoter, tyckte de andra, att våra kanoter var ranka, men våra scouter tyckte att deras kanoter var trögpaddlade.
I långloppen i mitten slutet 70 talet ansågs Clippern vara snabbast, men sen kom andra kanoter som var snabbare, eller rättare sagt mer lättdrivna.
 
Imponerande hur blankvaxad den är, du har verkligen lagt ner många timmar på att få den i ett så perfekt skick.
Den ser ju ut som i perfekt nyskick.
Imponerande hur blankvaxad den är, du har verkligen lagt ner många timmar på att få den i ett så perfekt skick.
Den ser ju ut som i perfekt nyskick.

Tack. Den blev faktiskt väldigt fin. Dock var förutsättningarna goda då den förvarats inomhus i garage under en presenning i 40 år. Till och med remmen som spänner fast kanoten i transportvagnen är original med företagsnamnet på.
 
När vi träffade andra scouter som hade Trapper eller Inkas kanoter, tyckte de andra, att våra kanoter var ranka, men våra scouter tyckte att deras kanoter var trögpaddlade.
I långloppen i mitten slutet 70 talet ansågs Clippern vara snabbast, men sen kom andra kanoter som var snabbare, eller rättare sagt mer lättdrivna.

Den flöt väldigt fint genom vattnet. Man får nog vara lite noggrann om man packar tungt i den så man får tyngdpunkten låg för den kändes ganska känslig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t68 Söker info om Glasser Clipper Paddling allmänt 3
wildenstam Hiko Lars tights Paddling allmänt 11
GGK Canada og Lars Monsen Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.