Jag blev scammad :((

Normalt sett betraktar jag mig som en vaksam och medveten konsument. Men jag gjorde ett dundermisstag under inverkan av trötthet, och blev helt målstyrd så att jag inte såg de rätt uppenbara varningstecknen.

Hittade en utgången jackmodell till ett acceptabelt pris på marmotsverige.com.se
Faktorer som inte gav anledning till misstänksamhet var det halvlåga, rätt realistiska priset som med tull och moms torde hamna på snarlik nivå som svenska priser utanför reaperioden. Vidare att man skulle skapa ett konto.

Efter att jag betalat så kom en bekräftelse på betalningen som angav en något avvikande summa, prydligt förklarat med växelkursen. Där fanns även sajtens namn med, men det stod även "Please note "AP *TECHSETTER SINGAPORE SGP" will be displayed on your credit card statement instead of the website from which you purchased the mentioned product.It's just used for sending bill statement by the seller's payment processor as a tool." samt en mejladress för kundservice.

I det läget fick jag kalla fötter och tänkte att jag skulle få en piratkopia, och lämnade därför meddelande via mitt konto på sajten att jag begärde omedelbar annullering av ordern. På mitt konto fanns enbart ordernumret, ingen dokumentation av själva ordern. Vidare kunde ej skickade meddelanden läsas.

Ett par dagar senare fick jag från en annan mejladress ett mejl som bekräftade ordern och som därför innehöll uppgifter om varans namn m m. En tredje mejladress försåg mig med spårningslänk. Inom kort fanns kollinumret hos Postnord och jag fick betala moms.
Brevet levererades hem i lådan och innehöll någon slags sladdrig scarf eller poncho, inte en softshelljacka.

Vid försök att skicka mejl så studsar det på två av de tre mejladresserna, och den tredje svarar inte. Nya försök att i inloggat läge lämna meddelanden på sajten resulterar förstås inte heller i kontakt.

Förstår inte själv hur jag kunde missa att sajten verkade fishy, men jag var som sagt trött och målstyrd när jag fann exakt det jag ville ha. Upplägget med rimligt pris, att behöva skapa konto och att det kom spårningsnummer etc invaggade mig i en falsk säkerhet.
Tänkte att det värsta scenariot skulle vara att jag fick en piratkopia, inte en asful tygslamsa.

Inser att jag slår in öppna dörrar, men kanske finns här nån mer dumbom som skulle vara lika lättlurad som jag.
Behöver inga moralkakor om internetköp i allmänhet och det hedervärda i att stödja lokala handlare. Vet vad jag letar efter och köper gärna inom Sverige när så är möjligt - i detta fallet tycktes jackan dock omöjlig att finna genom reguljära kanaler.
När det gäller skumma sidor så har jag redan erkänt att jag var en idiot, så den saken är färdigdiskuterad.
Ville mest varna andra.
 
Men det där borde du polisanmäla. Butiken ligger under en .se-domän och om domännamnet används för bedrägerier som kan den mycket väl dras in av IIS, som hanterar svenska domännamn. Förvisso är det ett engelskt bolag som äger domänen com.se som de sedan använder för att hyra ut underdomännamn, men det är ju fortfarande de som ansvarar för aktiviteter under domännamnet com.se. Skurkverksamhet brukar sällan bli långlivad på .se-domäner.
 
Men det där borde du polisanmäla. Butiken ligger under en .se-domän och om domännamnet används för bedrägerier som kan den mycket väl dras in av IIS, som hanterar svenska domännamn. Förvisso är det ett engelskt bolag som äger domänen com.se som de sedan använder för att hyra ut underdomännamn, men det är ju fortfarande de som ansvarar för aktiviteter under domännamnet com.se. Skurkverksamhet brukar sällan bli långlivad på .se-domäner.

Intressant! För närvarande ser min kortutgivare på möjligheten till reklamation och vi får se vart det leder.
Ska verkligen ha detta i åtanke även om jag tror att det läggs ned av polisen i samma ögonblick som anmälan kommer in. Kontakt med IIS är såklart högintressant.
 
Var det stängt hänglås i menyrad,?
vem skötte/var ansvarig betalnings företag?
Kopierad länkadr?
Kollat på tex trust el andra sidor om företags omdömmen?
Även info om vem som betalar momsen?
Spärrat kortet?
 
Japp, stängt hänglås. Betalning utan mellanhand. Behöver ej spärra kortet, kortutgivaren arrangerat med BankID att jag godkänner köpet.
Vet ej vad du menar med kopierad länkadr? Finns ej på Trustpilot. Ingen momsinfo.
 
Tack för att du delar med dig!
Det är lätt hänt att man blir fartblind när man hittar det man letar efter och då är det lätt att missa varningstecknen. Det är alltid jobbigt att erkänna att man gjort ett misstag så all heder åt dig för det! Såna här historier som visar vad som faktiskt kan hända hjälper garanterat till att göra andra mer vaksamma.
 
Ett liknande fall, samt fenomenet generellt, diskuteras i veckans "Plånboken" (som finns på Sveriges radio P1 i podlistan). Lösningen där var just att använda möjligheten att reklamera köpet via kortbetalningen. Men anmälan och att jaga de mailadresser man har ingår väl i proceduren.
 
Har oxså blivit scammad köpte skor från Tyskland, utgången modell men acceptebelt pris och rätt modell. Banken gjorde inga svårigheter då jag hade utskrift av order, konfirmation och betalning på papper. Banken tipsade om att kan du inte skriva ut sidan ge sjutton i att genomföra.
 
och jag väntar på en jacka..... av annat känt märke. Beställde med tanken att om den faktiskt kommer så är det riktigt billigt, och om den inte kommer så kostade det bara en mindre summa pengar att bli lurad.
Sajten såg legitim ut på alla sätt.... Dom är duktiga dom där skojarna
 
Lurad.

Men idag blir man lättare offer pga distans affärer även om kanske en del av de som ser detta som ett OK sätt att jobba/få tag på pengar skulle klara av att luras även vid personligt möte.
Inte alla banker täcker upp för säkerhetsbrister som tex finns i Bank ID som uppenbarligen hackas med jämna mellanrum med ständiga uppdateringar samt att program blivit så stort att det ej går ha på några år gamla i övrigt helt fungerade smartphone.

Jag fick kalla handen av min kortutgivare trots att betalningen skett genom ett företag som uppenbarligen jobbar med även med företag i ´gråzonen´samtidigt med helt seriösa företag.
Betalning med visa secure med bank ID inloggning och sedan drogs automatiskt mer pengar utan inloggning.Och något avtal om tex Abonemang skedde tex ej.
Jag fick ta kontakt med företaget och sände med en kopia på Polisanmälan och först då kom pengarna åter.
Jag var på en fjälltur utan internet men spärrade direkt efter tankat upp bilen då det är svårt i obygden hitta obemanade tappar med sedel betalning.
Efter detta som skedde för 2-3 år sedan så är kort Alttid spärrat mot int betalning(men skulle uppenbarligen ej hjälpt i bedkrivna fallet)och upplåsning endast någon minut innan köp och stängs sedan lika vid tex telefon månads dragning endast öppet tills man sett att de dragit pengar.Kollar alltid nya företag jag handlar av på oberoende sidor som trust pilot och ofta flera liknande innan köp,Alltid stängt hänglås i menyrad på företaget även om även detta kan manipuleras.Gärna köp först av en billig vara och ser att den kommer fram och att tex moms är betald av företaget.
Sedan bör företaget ej vara nystartat eller ha mkt lägre pris på varan än normalt,inga rykten eller inläggg om att det går knackigt och är på gång att gå i KK då du ej lär få ut något inte ens i SV.
Som en kort sammanfattning så lönar sig det sällan att köpa från andra företag än du handlat av tidigare, då all denna kontroll kostar tid som du kanske kunde anv till att tjäna betydligt mer på ditt jobb med tex övertid eller tex varit ute på en lång fin promenad i skogen ist.
 
Väldigt trist att bli lurad. Jag handlar ganska mycket online, såväl friluftsutrustning, foto och astrogrejer och brukar vara väldigt försiktig om det är en ny sajt. Oftast så brukar rena scam-sajter vara ganska uppenbara och lätta att upptäcka men ibland kan det vara svårare. En aspekt jag tycker man kan lyfta (som jag själv är dålig på), är att skriva recensioner. För något år sen köpte jag t ex en Crux Ak47 från Outdoorline.sk, en Slovakisk webshop. Jag kände mig först lite tveksam, men kollade upp den och den verkade legit. Ryggsäcken skickades extremt snabbt och i somras köpte jag ett GG The One som skickades lika snabbt. Handskrivet tackkort följde med båda gångerna. Väl värt att lyfta de som sköter sig och underlätta för andra som söker information om ett företag tycker jag så nu skrev jag en recension på google.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.