Vad gäller inom området för fågelskydd?

Jag har nog oftast sett att man inte får går iland på öar men även sett skyltar där man måste ett visst avstånd till öarna. Vad gäller inom fågelskydd på ett sjökort som ex det här? Det är en grönt streckad linje som går runt ett område och så är det en fågel i mitten också. Vad jag undrar är om man får paddla igenom området bara man håller sig på rätt avstånd från öarna? Någon som vet? Det är i Stockholms skärgård sydost om Nämdö.

Skärmavbild 2022-11-04 kl. 21.33.05.png
 
 
Det står på skyltarna på land att avståndet till strand måste vara > 100 meter. Med andra ord behöver du kikare för att inte göra fel eller känna till att skyltarna med diagonal eller horisontell gräns mellan rött och gult symboliserar 1 februari och 15 augusti och där gäller > 100 m.

Thure

images.jpeg


Screenshot_20221104-225703.png
 
Senast ändrad:
Det står på skyltarna på land att avståndet till strand måste vara > 100 meter. Med andra ord behöver du kikare för att inte göra fel eller känna till att skyltarna med diagonal eller horisontell gräns mellan rött och gult symboliserar 1 februari och 15 augusti och där gäller > 100 m.

Thure
Det är lite intressant att det du hittade om just det området inte stämmer med det som står i föreskrifterna eller så läser jag föreskrifterna fel för där tolkar jag det som att det är tillträdesförbud i hela det markerade området och inte bara inom 100m från land.
Karta på naturvårdsverket
 
Länsstyrelserna i olika län har under de femtio år jag har överblick haft lite olika syn på regler i fågelskyddsområden. Men i Stockholms län har det vad jag vet under den tiden funnits regeln om 100 meter från strandlinjen i skärgårdens fågelskyddsområden, utom när det är gula skyltar och 1/4 - 15/7 i det fallet är det bara landstigningsförbud.

Det finns skriftliga föreskrifter i varje fågelskyddsområde som går att googla fram. Och det är de föreskrifterna jag återger i #4 ovan. Har du hittat en annan version?

Skärgårdsstiftelsen har kartor och föreskrifter i en tryckt förteckning av sina områden i sin årsberättelse som man kan hämta om man går iland vid en av deras sopmajor.

Nedan en skärmdump från
fagel_och_salskydd_stockholms_lan_2010 (1).pdf


Thure

Screenshot_20221105-074628.png
 
Senast ändrad:
Det står på skyltarna på land att avståndet till strand måste vara > 100 meter. Med andra ord behöver du kikare för att inte göra fel eller känna till att skyltarna med diagonal eller horisontell gräns mellan rött och gult symboliserar 1 februari och 15 augusti och där gäller > 100 m.

Thure

Visa bilaga 40236

Visa bilaga 40235


Som alternativ till kikare kan man kolla upp de områden man tänker passera på sin tur, hemma i förväg så man vet var man får och inte får vistas, både på land och vatten.
Kolla även upp var du kan råka hamna om vädret inte blir som planerat. Det är ju onödigt att tvingas söka tillfällig nödhamn på fågelskyddad ö om man kan planera bort det redan hemma.

/Patrik
 
Vad är det då om inte sjökort? Det står att det är gratis sjökort på sajten som jag har använt pasjon.eniro.se.

Bra tips där med länsstyrelsen.
brukar stå att man inte ska använda dem isf sjökort, och det tolkar jag som att de ej är lika tillförlitliga för det. Men för paddling duger de att skriva ut om man inte har annat, iaf för insjöpaddling. Inte så lätta läsa från sittbrunnen, så bättre köpa riktiga kartor.
 
Vad är det då om inte sjökort? Det står att det är gratis sjökort på sajten som jag har använt pasjon.eniro.se.

Bra tips där med länsstyrelsen.

Det är ett väldigt bristfälligt sjökort där t.ex. mängder av djupkurvor, bränningar och stenar är ofullständigt eller felaktigt redovisade. Jämfört med officiella papperssjökort eller digitala till en modern plotter är skillnaderna väldigt stora. Spelar kanske mindre roll för kajakpaddling men för oss med båt kan det orsaka tråkiga och dyra grundstötningar i onödan samt att man kan missa viktig i formation (som t.ex reglerna för ett fågelskyddsområde). Håller man sig i farleden kanske det duger men det gör man absolut inte hela tiden.
 
I mitt huvud är det här enkelt. Ser du att det är skyddat område håller du dig borta. Det finns väl tusen andra platser att paddla på.

Och det är väl Sjöfartsverket som ger ut och uppdaterar sjökort, inte Eniro. Eller?
 
I mitt huvud är det här enkelt. Ser du att det är skyddat område håller du dig borta. Det finns väl tusen andra platser att paddla på.

Och det är väl Sjöfartsverket som ger ut och uppdaterar sjökort, inte Eniro. Eller?

Sjöfartsverket kanske porducerar rådata till sjökort men de licensieras säkert ut till diverser förstag, t ex Garmin och andra tillverkare av båtGPSer. Eniro kan säkert också köpa licens för att sälja det vidare via app, om än i något avskalat format.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicopia Vad gäller i naturreservatet? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
bluewing Tips när det gäller foto i kajak? Paddling allmänt 6
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Peifen Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet Paddling allmänt 48
dr4ug1 Padle inom en radie på 3-4 timmars bilfärd från Kiruna Paddling allmänt 4
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
JCV 2375km Babs når snart Strömstad inom ca.10dagar Paddling allmänt 3
Anette Grinde Magnus Fischer - fördrag inom SL-avstånd 1/10 kl 1900 Paddling allmänt 0
Marleon Padling i Luleå-området? Paddling allmänt 4
nomis1977 Kajakplats i Malmö området Paddling allmänt 2
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
svingen Paddling i Rogen-området... Paddling allmänt 7
Timmuz Paddla med arb.kompisar (sthlms området) Paddling allmänt 3
Lason Kajakförvarig i gbg området ? Paddling allmänt 2
1145 Paddling i området Gävle-Söderhamn Paddling allmänt 4
JohanPerLinder Missa inte Valöträffen 2-4:e Juli i Gbg området Paddling allmänt 0
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.