Grade 3 scrambling/Diff i södra Norge?

Har varit en del i Norra Wales och blev kär i hårdare scrambling/lätt klättring där man toppade ut på 600-1000m.
Denna är ett bra exempel: https://www.ukscrambles.com/wales-scrambles/cneifion-arete/

Kan bli rätt nojig av svensk grad 5 trad medan ovan bara är trevliga intuitiva bergsäventyr.
Har någon tips på liknande leder i södra Norge?
Tack på förhand!

Ps.
Via Lara i Nissedal är ett bra tips men är inte riktigt det jag söker, skall vara mer scrambling.
 
Dyrehaugsryggen i hurrungane, jotunheimen är en fin scrambingrygg, om man går från nord och vänder tillbaks samma väg efter önskad längd. Startar man däremot från bandet så är det klättring upp till ryggen
 
I sydöstra delen av Jotunheimen, mellan sjöarna Gjende o Bygdin, ligger Svartdalen. Topparna på dalens västsida ger en lång dags travers. Om de två, av tre, mest alpina Torfinnstopparna utesluts så överstiger inte svårigheterna grad 2. Mäktiga vyer o varierande terräng!
 
Dyrehaugsryggen i hurrungane, jotunheimen är en fin scrambingrygg, om man går från nord och vänder tillbaks samma väg efter önskad längd. Startar man däremot från bandet så är det klättring upp till ryggen
Tack för tips! Helt tvärt emot vad jag skriver i trådstarten; har du kört via "bandet" också? Såg himla fint ut på Youtube. Rekommenderar? Får plocka med guide eller skillad kompis för 4e pitchen.

I sydöstra delen av Jotunheimen, mellan sjöarna Gjende o Bygdin, ligger Svartdalen. Topparna på dalens västsida ger en lång dags travers. Om de två, av tre, mest alpina Torfinnstopparna utesluts så överstiger inte svårigheterna grad 2. Mäktiga vyer o varierande terräng!
Låter kanon, tack! Står att man kan köra öst-väst för 2+, och rapellera ned för 4:an som väst-öst hade inneburit. Är det den du har kört?
 
Menar du just Torfinnstindane, eller hela traversen? Började vid Bygdin o tog höjd via ett snöfält upp till ryggen väster om Torfinnstopparna. Därifrån gick jag kammen upp till den västligaste Torfinnstoppen o tillbaka ner till ryggen igen. Därefter norröver hela tiden. Hade en bivack i Kvitskardet p g a att starten den dagen var i öständen av Bygdin o tog båten bort till Torfinnsbu.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.