Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell

Vilket filter system fungerar bäst med minst underhåll?
Lifestraw har 0.2 my,Katadyn 0.1 my och alla ´friluftsfilter´släpper igenom virus men klarar parasiter och anda miro organismer som ligger på 0.3-0.5 my
Filteringshastigheten skiljer mkt mellan olika typer.
Finns det något filter som har aktivt kol del som kan kopplas bort när det ej behövs men har kvar det andra filtret.
 
MInns själv att jag satt läste på en massa olika tester för att välja det "bästa". För mig stod det mellan Sawyers Squeeze och Katadyns BeFree. Det slutade med Katadyn för min del för att jag tyckte att den verkade lättare att rengöra och för att den hade lite bättre flöde. Med det sagt så skulle jag säkert vara lika nöjd med en Sawyers.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Enligt mig är Sawyers modeller bästa val.

*Du skruvar fast dem på din vanliga petfalska.
*Du kan koppla slang i båda ändarna om du vill.
*Enkelt och effektivt att rengöra (backspola).
*Vid långlagring backspolar man bara med klorlösning. Filtret behöver inte ens torka innan lagring.

Välj mellan Mini, Micro eller Squeeze, beroende på dina preferenser.
Mini är nog så långsamt att dricka direkt från. Det fungerar, men aningen långsamt.
 
Alla filter läcker någon/ra micron annas är det en kork.
Bekvämast är en vattenrening baserad på gravitation, En påse högre, filter och en påse lägre.
Minst vårdbehöv är att byta filter till ett rent. De flesta filter kan backspolas och bli renare. Vilket kräver vattentryck med rent vatten.

Valet börjar alltid med hur många liter filtrerat vatten behöver du per dygn. Absolut minimum för en person här är 2,5l per dygn. I ökentrakter kan dygnsbehovet bli långt över 10 l /pd.
Ett rent vatensystem består av utrustning för förfiltreting, råvatten behållare, märkt, filter med slang/ar, renvattenbehållare märkt,,, diskho, slangvårsutrustning t ex läsklina med borste och svamp. Hur tänker du att upsamlig av råvatten skal ske och transporteras till kärlet över filtret untan att spilla en droppe?

go tur
 
Det är filter för vandring jag söker,lättast möjliga men ändå med bra rening och snabbt vattenflöde.
 
Hittat ett som verkar bäst Hydroblu versa flow filter eller hydoblu clear flow water bottle med kol+ vanl filter.

NÅGON SOM TESTAT?

Det system med allt i en flaska verkar ju mest praktiskt för den som ej har vätska på ryggen och då även fung vid sämre vatten än i fjällen.
Har man väl börjat med vätske system i säcken vill man nog ej vara utan men är väl bäst när man kan göra rent varje dag i vatten som man vet är kontrollerat,troligtvis kan man i fält skapa ett nytt problem med bakterier i påsen och måste då ha filter monterat på slangen på bröstet.
Och ej så varmt i fjällen så man måste dricka så ofta som i S SV el på kontinenten och dricker man mkt vid frukost räcker det i timmar innan man behöver dricka igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.