Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober?

Hej, har lösa planer på att vandra 2-3 nätter mellan Grövelsjön och Svukurise i början av oktober. Dvs efter alla stugor stängt.
Är det praktiskt möjligt om man åker kollektivt, hur är tillgången på vatten och är det nåt annat man ska tänka på?
Har kollat väderleksrapporterna och den biten verkar åtminstone ingen fara.


Finns det någon annan tur, 3-6mil i dom trakerna jag borde gå istället?
 
finns inte många stugor där emellan som kan stänga. Det är en dagsetapp om du går via linnes väg ~25 km. Inte så många ställen att ta vatten på i augusti iaf, jag fick ta stillastående sjövatten på ett ställe, men var ok.

Fina vyer, men väldigt steniga marker. Ingen höjdare att ta egna vägar pga blockhaven, utan följ de stigar/leder som finns på kartan.
 
finns inte många stugor där emellan som kan stänga. Det är en dagsetapp om du går via linnes väg ~25 km. Inte så många ställen att ta vatten på i augusti iaf, jag fick ta stillastående sjövatten på ett ställe, men var ok.

Fina vyer, men väldigt steniga marker. Ingen höjdare att ta egna vägar pga blockhaven, utan följ de stigar/leder som finns på kartan.

Hm, jag håller inte riktigt med.
Visserligen har TS inte preciserat hur han tänker gå, men inte finns det så många/stora "blockhav" mellan Grövelsjön och Svukuriset; jag vill påstå att "off pist" i grövelsjöfjällen är generellt sett är relativt enkelt. Norrut, uppemot Rogenområdet, kan det däremot vara extremt blockigt.
Och jag håller inte heller med om att det skulle vara så svårt att hitta drickbart vatten. Jag har iaf aldrig haft några svårigheter att dricka mig otörstig (men givetvis måste man hålla koll på kartan så man vet var eventuella dricksmöjligheter finns)).
 
Senast ändrad:
Hm, jag håller inte riktigt med.
Visserligen har TS inte preciserat hur han tänker gå, men inte finns det så många/stora "blockhav" mellan Grövelsjön och Svukuriset; jag vill påstå att "off pist" i grövelsjöfjällen är generellt sett är relativt enkelt. Norrut, uppemot Rogenområdet, kan det däremot vara extremt blockigt.
Och jag håller inte heller med om att det skulle vara så svårt att hitta drickbart vatten. Jag har iaf aldrig haft några svårigheter att dricka mig otörstig (men givetvis måste man hålla koll på kartan så man vet var eventuella dricksmöjligheter finns)).

Har inte riktigt bestämt hur jag ska gå ännu. Verkar vara lite mindre information om leder i detta området jämfört med längre norrut.
Om jag inte hittar nåt bättre, så går jag den rutt stf beskriver https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/leder/femundsmarka-runt/
Men, jag hade gärna haft en etapp till. Behöver inte nödvändigtvis starta och sluta i Grövelsjön, valde det för att det går buss dit.


Gå t ex Gröthågna runt. En fin tur den tiden på året vid rätt väder.

Thure

Hittar inget efter en googling och ser ingen supertydlig rutt, skulle du orka rita lite snabbt på en karta?
 
jonwe: "Verkar vara lite mindre information om leder i detta området jämfört med längre norrut".

Nja, det finns väl iaf minst lika bra kartor för de sydligare delarna av såväl de svenska som de norska fjällen som för de mer nordliga. (Den som söker hen finner).
Hursom, här finns en hopkoppling mellan svenska o norska kartor (kommer inte ihåg vem som gjort detta och som vederbörligen ska tackas) https://humboldt.antarkt.is/.
 
Lite pepp för Gröthogna runt. Du ser berget precis norr om Grövelsjön. Det är tydligt i naturen och är det bra väder så är det inga problem att gå runt berget. Kommer du till ett parti som är svårt, gå en omväg. Låter du bli att gå högt upp på höjden är det lätt.

Man måste inte alltid följa en led. Men tror det är gott om stigar i området. Men att läsa karta är däremot en värdefull kunskap. Åk dit, se dig omkring och vandra så det känns bra i kroppen så blir det bra. Lycka till
 
Hm, jag håller inte riktigt med.
Visserligen har TS inte preciserat hur han tänker gå, men inte finns det så många/stora "blockhav" mellan Grövelsjön och Svukuriset; jag vill påstå att "off pist" i grövelsjöfjällen är generellt sett är relativt enkelt. Norrut, uppemot Rogenområdet, kan det däremot vara extremt blockigt.
Och jag håller inte heller med om att det skulle vara så svårt att hitta drickbart vatten. Jag har iaf aldrig haft några svårigheter att dricka mig otörstig (men givetvis måste man hålla koll på kartan så man vet var eventuella dricksmöjligheter finns)).
ja, jag var otydlig med var jag menade, men syftade mer på tillbakavägen för mig då jag gick oledat fram till Rönnsjön och sen Sylvola. Inte så trevligt innan rönnsjön, fint men torrt och stenigt värre.
På längs Linnes Väg fanns ställen att dricka på.
 
Hittar inget efter en googling och ser ingen supertydlig rutt, skulle du orka rita lite snabbt på en karta?

Har inte kartor till hands i nuläget. Men föreslår att gå moturs. Långfjället lättgånget på och utanför leder. Börja på leden mot Hävlingen tills NO om Jakobshöjden. Sikta sen mot passhöjden på stigen i nordsydlig riktning öster om Gröthågna. Finns som jag minns det en naturlig fortsättning i gles skog runt Gröthågna och norr om Rønsjøruten tills pasströskeln mot Stor-svuku.

Fortsätt sedan väster om Rönnsjön söderut och så via Sylen och Linnestigen tillbaks till Grövelsjön.

Thure
 
Senast ändrad:
Man måste inte alltid följa en led. Men tror det är gott om stigar i området. Men att läsa karta är däremot en värdefull kunskap. Åk dit, se dig omkring och vandra så det känns bra i kroppen så blir det bra. Lycka till
Så är det, men dessvärre har jag tider att passa och vill inte kasta mig ut i något utan att riktigt veta vad jag ger min in på.
Det blir inte so rofullt om jag känner att jag måste stressa.

Har inte kartor till hands i nuläget. Men föreslår att gå moturs. Långfjället lättgånget på och utanför leder. Börja på leden mot Hävlingen tills NO om Jakobshöjden. Sikta sen mot passhöjden på stigen i nordsydlig riktning öster om Gröthågna. Finns som jag minns det en naturlig fortsättning i gles skog runt Gröthågna och norr om Rønsjøruten tills pasströskeln mot Stor-svuku.

Fortsätt sedan väster om Rönnsjön söderut och så via Sylen och Linnestigen tillbaks till Grövelsjön.

Thure

Tack!
Har aldrig varit så bra på att följa vägbeskrivningar i text, åtminstone inte utan att jag känner till området väl.
Ritade upp en väg så som jag tolkade det. Stämmer det någorlunda?
Screenshot from 2022-09-28 13-39-35.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
jacco Turförslag i grövelsjön/femundsmarka Fjällvandring 14
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
thomas.vastervik Trevligt klipp Grövelsjön Fjällvandring 2
peterfuchs Vandringsberättelse Grövelsjön Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.