Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta?

Hej, finns det någon erfarenhet/tankar om är det klok att lita på 20 år gammal plast vandringskor/pjäxor Trezeta (”TFK201”?). Ska vandra i Nepal snart, planerar en endagstur typ 1000 m upp och ner på stenig terräng + snö mellan 5000 och 6000 m. Förra vecka ”sprang” jag i dem i skogen en timme (ca +12oC), kändes bra. Men i Nepal blir det säkert några minusgrader. Jag är lite tveksam att köpa nya tunga vandringskängor/storskor pga tror inte att jag ska använda dem mer i framtiden. Men om det finns risk att plasten går sönder, köper jag nya. Stor tack! Dmitry
1663621899791.png
 
Många har de senaste åren berättat att på deras oanvända skor (som stått i garderoben de senaste åren) så har mellansulan brutits ner, trots att skon inte använts, och undersulan lossnar då från skon. Om dina skor kan drabbas av det vet jag inte men kanske "safety first" bör gälla dit du skall bege dig,
 
Jag har ingen erfarenhet av den sko du har men råkade vid ett tillfälle ut för att mina slalompjäxor (ytterskalet) sprack med någon timmes mellanrum. Plast åldras.
 
Jag har ingen erfarenhet av den sko du har men råkade vid ett tillfälle ut för att mina slalompjäxor (ytterskalet) sprack med någon timmes mellanrum. Plast åldras.

Tack Bertil för din komment. Jag bara undrar: var du tvunget att använda den andra pjäxan några timmar efter den första gick sönder? Tack! Dmitry
 
Tack Bertil för din komment. Jag bara undrar: var du tvunget att använda den andra pjäxan några timmar efter den första gick sönder? Tack! Dmitry
Jodå. Det hände på förmiddagen så jag åkte vidare med en hel pjäxa. Den hela pjäxan fick då ytterligare last att ta hand om varpå den sprack på eftermiddagen. Morgonen därpå stod jag i hyrbutiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
E9climbing Är syrgas dopning? Alpin / Bigwall 278
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
langby Använda rep vid hauling Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...