Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt?

Det mesta av plasten som används är tillverkad av återvunnen plast så något större miljöhot lär det inte vara.
En tydlig miljövinst är att man slipper beställa, transporter, avisera och hämta prylar om man själv kan printa ut dom.
Frågan är väl snarast om vi behöver mer "pryttlar".
Samtidigt kommer det då och då smått genialiska "pryttlar" från dom som klarar av att rita med ett cad-program.
 
Enkel lösning. Visst kan man hänga upp ryggsäcken med bara en karbinhake/pinne och lina. Men denna är perfekt för barn och vuxna som gillar prylar Visa bilaga 39673

Jag älskar ju förbättringar och att göra dem själv. Vill verkligen inte kasta grus i ditt maskineri, men hade det inte varit lika enkelt att skippa plastbiten och bara hänga ryggsäcken i karbinhaken också? =) F'låt!
 
Ok, du menar "Vi"som i miljöpartister alltså.
Nu tycker jag att du missar poängen. Jag är ålänning och har ingen som helst politisk koppling till något parti, varken i Sverige eller här. Kanske vi kan försöka hålla oss till sakfrågan i stället för att ifrågasätta varandra som personer? Jag ställde två hövliga frågor (och jag ber om ursäkt ifall ni tycker de är OT):

1. hur mycket prylar behöver vi?
2. hur ser andra på det här med att tillverka mera saker?

Och nej Oscar, det är inte 3D-printandet som är problemet i sig. Tvärtom håller jag med Fjällkjell om att det inte är bra att hålla på skeppa varor kors och tvärs, men om alla ska ha en 3D-printer och tillverka sina egna grejer blir det nog ett problem med tiden. Jag håller också med Dykdeko om att har man en karbinhake kan man väl använda den i stället för en plastkrok. Problemet är att vi tror att vi behöver en massa saker. Ironin i detta är att vi "behöver" dem för att njuta av naturen samtidigt som vi alla deltar i racet som går ut på att sabba den. Att raljera om saken gör inte att problemet försvinner.
 
Knepig fråga men angelägen ålänning.

Samtidigt så kanske den förtjänar en egen tråd. Mkt av inläggen på Utsidan handlar om utrustning både hur den kan minimeras respektive optimeras. Uteliv är en prylsport i varje fall för många av oss.

Thure
 
Jo uteliv är en prylsport men vet inte om jag tror att allt måste vara nytt, dyrt och av ett visst märke?
Tycker att konsumtions hetsen är större än någonsin inom outdoor segmentet..
 
3D-printande i den mycket blygsamma skala jag ägnat mig åt har framförallt handlat om att tillverka reservdelar som inte går att få tag på längre. På det viset har jag kunnat fortsätta använda exempelvis cykelbelysning där fästet gått sönder. Någon ny innovativ pryl har det väl också blivit men totalt sett har möjligheten att 3D-printa inneburit minskat släng och istället fortsatt användande av gamla grejer. Det borde snarast vara en miljövinst.
De idiotiska plastkorkarna på mjölkpaketen är ett större problem.
 
Nu tycker jag att du missar poängen. Jag är ålänning och har ingen som helst politisk koppling till något parti, varken i Sverige eller här. Kanske vi kan försöka hålla oss till sakfrågan i stället för att ifrågasätta varandra som person...
"Hålla sig till sakfrågan?" ja men det var ju du inte kunde. I en bildtråd är topic att posta bilder.

men nu är ditt OT utklippt till en egen tråd och du kan fortsätta rädda världen.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Kvarnträsk Härda egna knivblad. Gör det själv 21
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
asada Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4
ElinasPappa 3D-printande friluftsprylar [Visa upp dina printar] Gör det själv 10
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
Florén Målarplast eller liknande för mönstertest Gör det själv 7
tango Enkelt utegym hemma i trädgården - byggsats eller fribygga? Gör det själv 6
Kanii Obehandlad etaproof/ventile eller liknande Gör det själv 16
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
tango Tjocka brickor i plast eller gummi? Gör det själv 2
Kanii Breda d-ringar eller bältesspännen Gör det själv 6
Kanii Vad kom först, fnösket eller tickan? Gör det själv 2
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
bionicon Sul-gummi typ Vibram eller liknande? Gör det själv 5
grpn Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? Gör det själv 10
danne_doppsko Täta handskar med seamsealer eller liquisole? Gör det själv 10
Vättlefjäll Trimma Primuskök, UL eller brandfarlig idioti? Gör det själv 7
Damberg Test av impregnering för kläder? Nikwax eller Herdins? Gör det själv 0
Karhu Matrialval, fleece eller pälsfiber? Gör det själv 4
jmlove Köpa kolfiber eller glasfiberstång Gör det själv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...