Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+

Kan någon förklara eller visa screenshot på hur en väderprognos i Garmin Inreach Explorer+ ser ut?
Vilken väderinformation ingår, hur detaljerat i timmar, hur många dagar fram?
Från vilken vädertjänst hämtas informationen?
Brukar ni be någon bekant komplettera med någon info via meddelande eller tycker ni prognoserna är tillräckliga?
Träffar de rätt? (Som jag förstår det hämtas info från närmaste mätstation automatiskt utifrån din plats, snarare än utifrån vart du är påväg..? Det kan ju bli fel då, särskilt om närmaste mätstation skulle ligga i en annan dalgång etc..?)
 
Senast ändrad:
Kan någon förklara eller visa screenshot på hur en väderprognos i Garmin Inreach Explorer+ ser ut?
Vilken väderinformation ingår, hur detaljerat i timmar, hur många dagar fram?
Från vilken vädertjänst hämtas informationen?
Brukar ni be någon bekant komplettera med någon info via meddelande eller tycker ni prognoserna är tillräckliga?
Träffar de rätt? (Som jag förstår det hämtas info från närmaste mätstation automatiskt utifrån din plats, snarare än utifrån vart du är påväg..? Det kan ju bli fel då, särskilt om närmaste mätstation skulle ligga i en annan dalgång etc..?)

Jag tror få vädertjänster har så finmaskig upplösning att du får olika prognoser för två närliggande, men olika, dalgångar. Möjligen kan du se ett regnområde ankomma lite senare om du har timupplösning men det är ju trots allt bara prognoser som brukar ha 50-75% korrekthet. Visst i närtid kan du kanske få viss precision men inte längre fram.

/Patrik,
 
Kan någon förklara eller visa screenshot på hur en väderprognos i Garmin Inreach Explorer+ ser ut?
Vilken väderinformation ingår, hur detaljerat i timmar, hur många dagar fram?
Från vilken vädertjänst hämtas informationen?
Brukar ni be någon bekant komplettera med någon info via meddelande eller tycker ni prognoserna är tillräckliga?
Träffar de rätt? (Som jag förstår det hämtas info från närmaste mätstation automatiskt utifrån din plats, snarare än utifrån vart du är påväg..? Det kan ju bli fel då, särskilt om närmaste mätstation skulle ligga i en annan dalgång etc..?)
Som svar på din sista fråga så går följande att läsa i manualen "Your inReach device can send a message to request basic, premium, or marine weather forecasts. You can receive weather forecasts for your current location, a waypoint, or GPS coordinates." Jag har en inReach mini och det fungerar likadant med den. Jag vågar dock inte dela någon skärmdump på väderprognos ifall det ser annorlunda ut på Explorer.
 
Alla vet väl att väderprognoser bara är på ett ungefär, speciellt i fjällen. Typ sol, lite regn, mkt regn .... Säkert bra att komplettera om det går, yr.no brukar vara bra.
 
Prognoserna i ex Sarek dit du är på väg verkar vara extremt svårförutsebara. Jag brukar kolla både YR och SMHI med flera punkter som går att välja både kring och inuti parken (ex Skarja) men både tillförlitligheten och samstämmigheten är klart tveksam. YR brukar vara bättre i väster, SMHI i öster. Temperaturerna brukar SMHI förutse bättre än YR. Sedan får man ta dagen som det kommer och göra det bästa av det.
 
Prognoserna i ex Sarek dit du är på väg verkar vara extremt svårförutsebara. Jag brukar kolla både YR och SMHI med flera punkter som går att välja både kring och inuti parken (ex Skarja) men både tillförlitligheten och samstämmigheten är klart tveksam. YR brukar vara bättre i väster, SMHI i öster. Temperaturerna brukar SMHI förutse bättre än YR. Sedan får man ta dagen som det kommer och göra det bästa av det.
Ja, håller med, man får göra någon form av medel. Jag tycker ofta SMHI är mer pessimistiska än YR. Jag vill ha prognoser några dagar in på turen så nyfiken på vilken info man får från Garmin, den pessimistiska eller den optimistiska? :)
 
Ja, håller med, man får göra någon form av medel. Jag tycker ofta SMHI är mer pessimistiska än YR. Jag vill ha prognoser några dagar in på turen så nyfiken på vilken info man får från Garmin, den pessimistiska eller den optimistiska? :)
Till viss del håller jag med, men vad gäller temperaturen är min erfarenhet för Sarek att YR är betydligt mer pessimistiskt än den verklighet jag upplevt. Samtidigt är just det helt avhängigt av höjden, så väldigt svårt att förutsäga i den miljön😉
 
Ja nu får jag och alla andra som ska ut i nästa vecka hålla alla tummar för att SMHI är pessimistiska. :rolleyes:

Skärmavbild 2022-07-08 kl. 11.01.54.png
 
Datorlösningar är förvisso bra, men för lokalvädret närmaste timmarna är det få saker som slår en enkel barometer (tex i klockan). En som visar 24h tendens är kalas. Då har man såklart även höjdmätare osv i "samma" funktion.
 
Prognoserna i ex Sarek dit du är på väg verkar vara extremt svårförutsebara. Jag brukar kolla både YR och SMHI med flera punkter som går att välja både kring och inuti parken (ex Skarja) men både tillförlitligheten och samstämmigheten är klart tveksam. YR brukar vara bättre i väster, SMHI i öster. Temperaturerna brukar SMHI förutse bättre än YR. Sedan får man ta dagen som det kommer och göra det bästa av det.
Jag gör på samma sätt. Ber en kompis sms prognos från yr och smhi varje kväll för ett par dagar framåt. Har provat garmins prognos några gånger och sen slutat använda den då jag inte litar på den. Smhi och yr tycker jag ofta stämmer någorlunda med närtid
 
Jag är nyligen hemkommen och har testat nu. Kan dock inte fota hur det ser ut, prognoserna markeras som "utgånget" efter en tid och går ej att få upp längre och då kan jag inte heller se vad vädertjänsten hette. Men jag tyckte de stämde rätt bra. Jag hade dock extremblåsigt en kväll vilket den inte fångat samma morgon när jag begärde prognos. I den grundläggande prognosen var det var ganska detaljerad info för närmsta dygnet plus övergripande för två till. Vindstyrkor, temp, molntäckning, regnrisk i procent, mm regn, lufttryck mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.