Knäskåls urvridning

Hej.
Det här är väl egentligen inte rätt ställe för denna typ av inlägg men admin får ta bort om det är fel
Jag undrar om någon här har råkat ut för något liknande som jag råkat ut för?
Läkaren skrev denna bedömning om min knäskada.
Då skulle jag vilja ha era åsikter om hur lång tid det tar för dessa skador att läka samt hur lång tid det tar innan man kan gå på benet, samt träningstips för rörlighet samt styrka, skriv gärna ner andra saker / erfarenheter?

Aktuellt
Nu alltså luxation höger knä för drygt 2 veckor sedan. Blev enligt patienten ombedd att inte röra knät förrän han fått ett MR-svar.
Magneten visar avlöst osteokondralt fragment både från femurs laterala kant och från mediala fasetten.
Han har en meniskskada på medialsidan, korsbanden är hela. Kontusionsödem i framförallt femur lateralt.
I status, med tanke på att han inte fått röra knät, har han förstås nedsatt rörlighet. Han sträcker dock nästan fullt, kan aktivera vastus men är svag där. Har ingen hydrops kvar. Flekterar till 80° med vissa smärtor. Han är helt oöm medialt. Svårt att nu pressa patella lateralt, det känns ganska stabilt.
Förutom detta visar MR:en också ganska flack fåra.
Bedömning
50-årig man med nu en högersidig patellarluxation med misstanke om osteokondral skada, men med tanke på frånvaro av låsningar och upphakningar tycker jag inte att vi kan skopa honom i nuläget. Jag förordar intensiv sjukgymnastträning med extension och flexion. Prognosen torde på sikt vara ganska god.
Någon åtgärd mot menisken tror jag inte behövs, jag tycker att den ser något extruderad ut, jag tror det är en gammal meniskskada som nu visualiseras på magneteten.
 
Knän är delikta saker efter man fyllt 19 ömtåligare år för år. Vila är frusterande men skaffa dig några intressanta 6-800 sidors böcker brygg en kanna kaffe/te och njut av att få sitta stilla på ordination. Det som vid 19 gick på 3-6 vackor tar vid 50 multipla tiden minst. Efter vila och rätt sjukgymnastik kommer du att bli rätt bra igen, se fram mot det och acceptera.
 
Träningstipsen står i texten dvs intensiv sjukgymnastik. Gör som sjukgymnasten säger.
Jo jag har fått övningar av sjukgymnast med mycket fokus på rörlighet, sitta med benen i luften och pressa och när man pressat tills man fått upp till cirka 90 grader och sen när man låtit knäna vila ett tag och sen böjer så har rörligheten gått tillbaka till ursprungsläget och det är alltid menisken det tar i och då gör det ont så det är ganska otacksamt att böja när det inte blir nån framgång.
 
Ovanlig skada i din ålder. Hur ådrog du dig den? Bra fysioterapeut torde du behöva.

Du bör kunna hitta en del via medline.


På svenska t ex. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/medicinens-abc/2022/05/abc-om-patellaluxationer/

https://plus.rjl.se/infopage.jsf?childId=14443&nodeId=39800

Thure
Jag hjälpt min far med ett träd och spännbandet gick av och jag föll baklänges och det blev olyckligt, läkaren sa att jag har en flack fåra i knäet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.