Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!!

släden har på en ficka i midjehöjd lossnat från ena "tandraden". Fickan stängs alltså inte utan släden glider endast på en av "tandraderna".

Behöver hjälp på hur detta kan återgärdas så snabbt som möjligt.

Bifogar bild så problemet blir mer tydligt.
20220701_184155.jpg
 
Jag fixade ett sånt läge genom att öppna sömmen där dragkedjan börjar så att jag kunde dra ner släden helt. Då gick det att få släden över båda tandraderna igen och dra ihop. Sen sydde jag igen sömmen. Om det går att göra likadant på dina byxor beror förstås på hur de ser ut på insidan och om det går att komma åt.
 
Finns flera sätt att åtgärda detta. Säkrast är att sprätta loss nedre blixtlåshalvan på högra sidan och trä på blixlåshalvans ände på löparen och sedan sy fast blixtlåset igen sy tvärs över blixtlåset i högra ändan för att undvika att detta händer igen.

En anledning till att löparen lossnat kan vara att löparen blivit uppbänd. Det går i så fall att med milt våld trycka tillbaks undre blixtlåshalvan i löparen utan att sprätta sömmar. I så fall kommer det att hända igen men du kan minska risken genom att försiktigt trycka ihop löparen med lämplig tång.

Lycka till. Blixtlåsfix hör till i friluftslivet.

Thure
 
Alterntivt köper du en ny löpare från zlideon och ersätter med, men prova först att trä dit den. Du kan eventuellt trä dit med milt våld utan att sprätta men du riskerar förstöra några tänder då så bättre att sy och sprätta. Spårar den ur igen så rekomenderar jag
Laga dragkedjan med ZlideOn - snabbt och enkelt! – ZlideOn Shop

Har ingen koppling till dem, utöver nöjd kund.
Finns att köpa i vissa butiker också om du vill slippa webshoppa: t ex clasO (flerpack) och några till.

/Patrik
 
Bra tips alla ni ger mig! Såg vid närmare inspektion att en kortare del av "tandraden" lossnat från sömmen och är lös. Kan jag fortfarande återgärda på samma sätt som ni tipsat om?
 
I och med att det fattas "tänder" så borde du ju kunna få i hop dragkedjan där med lite envishet.
Under förutsättning att det sitter så till att det är någon vits, dvs att du kan sy så löparen inte behöver glida där efteråt.
 
Tandraden på den modellen är sydd fast vid isyningsbandet, med lite konsstoppning kan du säkert efter återmontage av löparen sy ihop ditt blixtlås. En skräddare tar ett par hundra för fixen, byta blixtlås och den är en lätt operation i ficköppningen om du har tillgång till en friarmssymaskin.
Bixtlås kräver lite vård och kärlek.
 
Bra tips alla ni ger mig! Såg vid närmare inspektion att en kortare del av "tandraden" lossnat från sömmen och är lös. Kan jag fortfarande återgärda på samma sätt som ni tipsat om?
Det finns stor risk för att löparen hoppar ur igen där tandraden är borta så där måste du sy igen blixtlåset så att löparen får ett stopp innan den når till stället där tänderna saknas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...