Kanadensarpaddlar

Hej,

Ska köpa två paddlar till en kanadensare. De kommer användas av lite olika personer men de flesta är nog ca 180 cm långa. Har fattat som att det kan va lämpligt att den som sitter bak har en längre paddel. Har googlat men inte hittat jättemycket info. Har iaf läst att det kan ibland paddlas med för långa paddlar och att man ska våga ha en tillräckligt kort (eller ja lagom antar jag). Vad tror ni ? Vilka längder ska man satsa på om man ska ha två olika? Tänker mig träpaddlar.

Tipsa gärna om inköpsställen på nätet om ni har några .
 
Jag har följt Grey Owls mätmetod när jag köpt paddlar och det har blivit bra. Man fokuserar då på skaftlängden och inte hela paddelns längd. Sitt på en stol och mät från stolen till hakan, lägg till 15 centimeter så har du din skaftlängd. Jag har flera av Grey Owls paddlar och kan rekommendera dem, men har å andra sidan inte så mycket att jämföra med. Scout-modellen är billigast, har lagom stort blad och är lättare än de andra jag har, så det kan vara ett vettigt val.

Canoe adventure north och Esker outfitters säljer dem i Sverige.

 
Jag har lärt mig att fram har längst paddel för den bidrar mest till framdrivning medan den bak ängar del av tiden åt att styra som roder.
Vill man ha det personberoende så var den tumregel jag lärde mig att den ska stå rakt i armhålan på paddlaren då paddlaren står upp.

Men det är många år sedan jag lärde detta och det kan ha förfinats och förändrats med tiden.

/Patrik
 
Jag är 190 cm lång, och när jag började paddla, på 70-talet, fick man lära sig att akterpaddlaren skulle ha en paddel som räckte till pannan, och förpaddlaren till hakan, då hade jag paddlar som var 170 cm.
I dag använder jag paddlar som är mellan 145 och 130 cm.
När jag sitter i kanoten och har paddelbladet helt i vattnet, vill jag ha övre handtaget i axelhöjd, plus minus några cm. Alltså kan sitthöjden i kanoten ha betydelse.
Numera använder jag bentshaftpaddlar för det mesta.
 
Det är lättare att styra med en längre paddel.

Dom sagt så tror jag att det är mer avgörande hur lång personen är och hur högt man sitter i kanadensaren medan fram eller bak i kanoten spelar mindre roll. Man vill ju doppa hela bladet på ett bekvämt sätt och kunan rotera kroppen med ganska raka armar så man använder bål och ryggmuskler att paddla med och inte armmusklerna. armarna ska ju bara förmedle kraften från centrala kroppen, inte vara källan till kraften. Annars orkar du inte paddla så långt och länge.

Tänk på att inte "styra för mycket" när du paddlar bak, roder blir ju även delvis broms så försök att paddla i takt och med lika kraft så kanoten går så rakt som möjligt utan för mycket roder.

/Patrik
 
Man kan dela upp paddelns längd i skaftlängd och bladlängd. Skaftet vill man ju anpassa så hela bladet precis är i vattnet när den övre handen är i ansiktshöjd, så det är väl i teorin unikt för varje paddlare och varje kanot eftersom man sitter olika högt, men det går ju bra att paddla även om det inte är på centimetern rätt. Ett styrtag får ju bättre effekt ju närmare aktern paddelbladet befinner sig, och därför kan en paddel med långsmalt blad vara bättre för akterpaddlaren. Därmed kan man ju säga att det fortfarande finns en poäng med kort paddel fram och lång paddel bak, men det ligger egentligen inte i skaftlängden utan paddellängden i sin helhet.

Därmed sagt tycker jag inte att det är värt besväret att försöka hitta en specifik akterpaddel för en kanot, det är betydligt viktigare att ha en paddel med lagom långt skaft för ett bekvämt paddeltag. Har ni en uppsättning paddlar så gissa på skaftlängd utefter hur långa de ni gissar kommer paddla mest är. Det är ju i regel slugt att ha en extrapaddel i en kanot, så om ni kostar på er tre paddlar kan den tredje vara i en längd som sticker ut lite, för de tillfällen när någon lång eller kort lånar kanoten. Satsa på bladform som funkar för det mesta, Grey Owl Scout är säkert ett vettigt alternativ.
 
[/QUOTE]
Tänk på att inte "styra för mycket" när du paddlar bak, roder blir ju även delvis broms så försök att paddla i takt och med lika kraft så kanoten går så rakt som möjligt utan för mycket roder.

/Patrik
Hej!

Kul att det finns de som envisas med att paddla canadensare! Själv hade jag inget val, morsan och farsan köpte en istället för barnvagn...

Lite off den ursprungliga frågan men om man "stannar upp" paddeldraget i slutet och styr/bromsar varje gång blir det rätt jobbigt och ineffektivt.

Lär istället det s k "J-stroke", dvs man drar in paddeln i en svepande rörelse under skrovet och utåt igen i slutet så funkar det bättre, med övning blir det helt naturligt och bromsar inget alls. Kombinerar man det med att i möjligaste mån paddla i takt så blir det mycket roligare, låt f ö den som sitter fram styra det här med att byta sida vid "vanlig" paddling.

"J-stroke" kräver en lite längre paddel än den som behövs fram, jag är säkert lite gammaldags enligt Svantes fina beskrivning ovan, har en rätt lång paddel bak, ca 170 = kroppslängd... :cool: "Bent" vet jag inte hur man styr med, vore kul att höra hur Svante gör?

Ciao!

Uffe
 
Tror som Svante att korta paddlar är effektivare. Men i bred kanadensare kan man behöva lite längre. Vertikalare paddelföring ger bättre ergonomi och framdrivning. I och med att den som knästår / knäsitter på aktertoften kommer närmre relingen blir paddeldraget effektivare där än för den som knästår / knäsitter fram. Att sitta ned lågt i kanadensaren begränsar kraften i paddelframdrivningen.

Thure
 
Nordamerikanska maratonpaddlare kör med korta böjda paddlar och använder sig inte av styrtag utan koordinerar sidbyten för maximal effektivitet. Den främsta ”förlusten” för ett J-paddeltag är i jämförelse inte den minimala bromseffekten utan att man korrigerar i stället för att påbörja nästa paddeltag. Konstanta sidbyten saknar charm och elegans, tycker jag, så det är inget som lockar mig men jag är övertygad om att det är mer effektivt, trots att kursen inte blir spikrak.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.